Jumaat, 30 Mei 2014

#prktelukintan #jompilihmah TELUK INTAN BAKAL TERIMA MENTERI

Berita baik kepada pengundi Teluk Intan jika Datuk Mah Siew Keong menang dalam pilihanraya kecil parlimen Teluk Intan yang akan berlangsung pada 31 mei nanti.

Perdana Menteri sendiri sudah memberikan jaminan bahawa Datuk Mah Siew Keong akan diangkat sebagai menteri jika pengundi Parlimen Teluk Intan memberikan mandat kepada Datuk Mah Siew Keong sebagai ahli parlimen.


Jadi apa lagi yang diperlukan oleh pengundi dan rakyat di Teluk Intan? Jika Mah memenangi pilihanraya kecil ini maka kemudahan dan pembangunan sudah pasti akan dikecapi oleh penduduk Teluk Intan.

Dengan pengalaman sebagai Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani sudah pasti Datuk Mah mampu mengendalikan pembangunan Teluk Intan dengan lebih berkesan.


Khamis, 29 Mei 2014

#prktelukintan #jompilihmah MP HILANG !!! GELANG PATAH PULA AKAN ADA PRK ???

Semalam dengar cerita ada yang dapat sms dari pengundi di Gelang Patah Johor yang memgatakan bahawa Ahli Parlimen mereka hilang sejak PRU13 yang lepas.


Nak kata mati, takde laporan pulak yang mengatakan macam tu.

Semua tahu bahawa ahli  Gelang Patah adalah Lim Kit Siang dan sepertimana yang berlaku semasa beliau menjadi ahli parlimen di kawasan Ipoh Timor dulu, macam tu juga la yang jadi di Gelang Patah.

Kalau dah tak mampu nak menguruskan kawasan, baik le letak jawatan dan biar ada pilihanraya kecil di kawasan berkenaan dan jangan susahkan pengundi dengan cara menghilangkan diri.

Memang menjadi adat kepada wakil rakyat pembangkang dimana mereka akan membiarkan kawasan yang dimenangu mereka begiti sahaja.

Sama juga kejadian di Teluk Intan sejak tahun 2008 yang mana ahli parlimen pada ketika itu, tidak langsung memberikan khidmat kepada rakyat di Teluk Intan dan pembangunan juga tidak dijalankan sepertimana yang sepatutnya.

Kali ni sekali lagi pengundi Teluk Intan akan memilih wakil rakyat ke sidang parlimen dan apa yang Sangkakala lihat, sekarang ni lebih dahsyat lagi apabila boneka seperti Dyana Sofya diletakkan di kawasan tersebut.

Cuba kita bayangkan, adakah perempuan melayu berumur 27 tahun ini mampu membuat keputusan sendiri tanpa diganggu oleh godfather dalam DAP?

Berbanding pula dengan Datuk Mah Siew Kiong yang sememangnya pernah menjadi ahli parlimen du Teluk Intan dan kali ini jika beliau ditakdirkan menang maka jawatan MENTERI dikatakan telah disediakan dan Sangkakala rasa ini adalah peluang kepada warga Teluk Intan untuk melihat perubahan secara besar besaran di kawasan parlimen ini.


#prktelukintan #jompilihmah #dyanasofya MALAYSIAKINI MASIH TAK FAHAM ISYARAT MENTERI

Heboh apabila akhbar dalam talian atau portal Malaysiakini mengatakan bahawa Timbalan Menteri Kewangan yang juga merupakan Ketua Penerangan UMNO Malaysia melarikan diri dengan melompat parit apabila terserempak dengan wartawan portal terbabit.


Bagi Sangkakala ianya bukanlah satu isu besar sekiranya Malaysiakini faham tentang isyarat yang diberikan oleh seorang Menteri sama ada beliau suka menerima kehadiran wartawan mereka ataupun tidak.

Bagi Sangkakala tindakan Datuk Ahmad Maslan adalah tepat apabila tidak mahu berjumpa dengan wartawan portal tersebut yang mana kita semua tahu bahawa Malaysiakini senantiasa akan memutarbelitkan kenyataan yang diberikan oleh Menteri.

Perkara ini pernah juga hangat diperkatakan apabila Naib Presiden UMNO,  Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang pernah memberi amaran kepada wartawan portal tersebut yang kerap kali tidak mengeluarkan fakta dengan tepat malah akan mengubah fakta tersebut demi kepentingan pembangkang.

Malaysiakini mengatakan bahawa wartawan mereka ingin bertanyakan soalan kepada Datuk Ahmad Maslan tentang peristiwa pelik dimana ada ahli DAP kononnya tidak tahu menahu bahawa mereka dibawa untuk keluar dari DAP dalam pilihanraya kecil parlimen Teluk Intan baru baru ini.

Ini satu perkara yang pelik tetapi apa yang lebih pelik lagi ialah, kenapa nak tanya pada Datuk Ahmad Maslan? Kenapa tak pergi bertanya kepada individu yang membawa kumpulan tersebut berjumpa dengan Datuk Ahmad Maslan?

Disini nampak bahawa wartawan Malaysiakini bukanlah dikalangan mereka yang cerdik dan Sangkalala yakin jika jawapan paling tepat diberikan oleh Datuk Ahmad Maslan sekalipun, jawapan tersebut tetap akan dimanipulasi untuk kepentingan pembangkang.

Jadi disini Sangkalala nasihatkan kepada Malaysiakini, apabila seorang menteri atau timbalan menteri mengelak dari berjumpa atau bertembung dengan wartawan portal kamu, itu adalah isyarat bahawa Menteri tersebut tidak selesa dengan pendekatan kamu dalam bidang penulisan dan penerbitan.



#prktelukintan #mohpilihmah @drbadrulamin MULUT MACAM SIAL

Sangkakala hairan apabila ada dikalangan seorang yang digelar ustaz tapi mulut dan perbuatan macam B××I.


Tapi memang biasa le kalau orang dah biasa berkhalwat lepas tu kata bagi kaunseling pada bini orang jam 3 pagi mulut macam ni kan.

Bukan nak kata le, mulut orang PAS atau Pakatan memang macam binatang agaknya.

Tak dapat terima kenyataan bahawa kerajaan negeri bertukar apabila ada yang menolak mereka lalu menyalahkan Almarhum Sultan kononnya bersekongkol dengan Barisan Nasional rampas negeri Perak.

Kalau ye pun bangang jangan le tunjuk sangat bodoh tu depan orang buat malu je dengan gelaran Doktor tu.



Rabu, 28 Mei 2014

AL-FATIHAH KEATAS KEMANGKATAN DYMM PADUKA SERI SULTAN PERAK


Sultan Azlan Shah mangkat 2014/05/28 - 15:47:39 PM
IPOH: Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Azlan
Muhibbuddin Shah Ibni Al-Marhum Sultan Yussuf Izzuddin Shah mangkat di Institut Jantung Negara (IJN), Kuala Lumpur, tengah hari tadi.

Almarhum yang juga Sultan Perak Darul Ridzuan yang ke-34 dan menjadi Yang di-Pertuan Agong yang kesembilan, menghembuskan nafas terakhir pada jam
1.30 tengah hari tadi.

Raja Permaisuri Perak, Tuanku Bainun serta anakanda baginda termasuk Pemangku Raja Perak, Raja Dr Nazrin Shah berada di sisi ketika kemangkatan baginda.

Seluruh rakyat jelata turut bersedih dengan berita kemangkatan baginda yang diumumkan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambery Abdul Kadir.

Serentak pengumuman itu, seluruh negeri berkabung manakala bendera Negeri Perak selama tempoh perkabungan selama 100 hari dan bendera Malaysia dikibarkan separuh tiang selama tempoh
perkabungan tujuh hari.

Almarhum akan dimakamkan di Makam Diraja Kuala Kangsar selepas Asar esok.

Belangsungkawa Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Azlan Muhibbuddin Shah Ibni Al-Marhum Sultan Yussuf Izzuddin Shah.

- Almarhum baginda dilahirkan pada tahun 1928 di Batu Gajah, Perak.

- Anak kepada Almarhum Sultan Yussuf Izzuddin Shah.

- Yang di-Pertuan Agong Malaysia kesembilan.

- 1 Julai 1983 Dewan Negara Perak memahkotakan Almarhum baginda sebagai Raja Muda Perak

- 3 Februari 1984 dimahsyurkan sebagai Sultan Perak ke-34.

- 9 Disember 1985 ditabal sebagai Sultan Perak secara rasmi.

Pendidikan
----------
- Government English School, Batu Gajah (kini SMK Sultan Yussuf, Batu Gajah)

- Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK)

- Ijazah Sarjana Muda Undang-undang di University of Nottingham, United Kingdom pada tahun 1953

- 23 November 1954 sah menjadi ahli di dalam The English Bar oleh The Honorable Society of Lincoln's lnn

Kerjaya
--------
- Memulakan perkhidmatan sebagai Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak

- Menyertai Perkhidmatan Undang-undang dan Kehakiman Persekutuan Tanah Melayu sebagai Majistret Kelas Pertama dan Presiden Mahkamah Sesyen

- Penasihat Undang-Undang Negeri Pahang

- Penasihat Undang-Undang Negeri Johor

- Pendaftar Mahkamah Tinggi Persekutuan Tanah Melayu

- Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan Malaysia

- 1965 Almarhum dilantik menjadi Hakim Mahkamah Tinggi Malaya sekali gus menjadi hakim termuda dalam sejarah kehakiman Komanwel pada usia 37
tahun.

- 1973 Hakim Mahkamah Persekutuan

- 1979 Ketua Hakim Mahkamah Tinggi Malaya

- 12 November 1982 menjadi Ketua Hakim Negara kelima menggantikan Tun Mohamad Suffian Hashim
yang bersara

Sumbangan
---------
- Canselor Universiti Sains Malaysia (USM), Pulau Pinang (4 Oktober 1971 hingga Februari 1984).

- Pengerusi Jawatankuasa Penasihat Pendidikan Tinggi (1 November 1974 hingga 31 Oktober 1976)

- Canselor Universiti Malaya sejak 8 Februari 1986 hingga Mei 2014

- Dianugerahkan Ijazah Kehormat Kedoktoran Kesusasteraan oleh Universiti Malaya pada 30 Jun 1979

- Dianugerah Ijazah Kehormat Kedoktoran Undang-undang oleh Universiti Sains Malaysia , Pulau Pinangpada 28 Jun 1980

- Dianugerah Ijazah Kehormat Kedoktoran Undang-Undang oleh University of Nottingham pada 11 Julai 1986

- Dianugerah 'Kerusi Kehormat' oleh Lincoln's lnn, London pada 1988

- Dianugerahkan Ijazah Kehormat Kedoktoran Undang-undang oleh Universitas Gadja Mada, Jogjakarta, lndonesia pada 28 September 1990

- Dianugerahkan Ijazah Kehormat Kedoktoran Undang-undang oleh Universiti Brunei Darussalam pada 30 Oktober 1990

- Dianugerahkan Ijazah Kehormat oleh Universiti Chulalongkon, Bangkok, Thailand pada 19 Disember 1990

- Anugerah sebagai Ahli Kehormat The Royal College of Physician of lreland pada 2 Oktober 1991

- Anugerah sebagai Ahli Kehormat The Royal College of Surgeons of Edinburgh dan The Royal College of Surgeons of England pada 1999

Sukan
-----
- Almarhun baginda Sultan Azlan aktif dalam sukan hoki sejak zaman persekolahan di Batu Gajah dan Kuala Kangsar.

- Presiden Persekutuan Hoki Malaysia

- Presiden Hoki Asia

- Naib Presiden Persekutuan Hoki Antarabangsa.

- Membina Stadium Hoki Sultan Azlan Shah di lpoh pada 1983.

- Penaung Diraja bagi Persatuan Undang-undangMalaysia di Great Britain dan Eire, The British Graduates Association of Malaysia, AkademiPerubatan Malaysia, The Rotary Clubs, The Lions Clubs, Kelab Golf Diraja Perak, Kelab Polo lskandar, Kelab Golf Kuala Kangsar, Persatuan Alam Sekitar Malaysia serta Persatuan Hoki Veteran Perak.



Sent from Samsung Mobile

Selasa, 27 Mei 2014

#prktelukintan #mohpilihmah #dyanasofya LEPAS ANAK MENIPU !!! IBU CUBA PUSING CERITA

Nampak gayanya ibu kepada calon DAP di pilihanraya kecil parlimen Teluk Intan cuba untuk mempertahankan anaknya demi untuk meraih kemenangan dalam pilihanraya tersebut.

Hairan betul Sangkakala apabila Yummi Samad masih nak pertahankan anaknya walau pun dalam terang anaknya menipu bukan sahaja kepada penduduk Teluk Intan tapi juga menipu DAP.


Memang kita semua tau yang bertanding bukanlah calon dalam parlimen Teluk Intan dan yang bertanding adalah anak beliau, cuma kenapa perlu menipu?

Calon DAP ni pernah berkata bahawa ibu beliau tidak pernah terlibat dengan Pertubuhan Peribumi Perkasa atau PERKASA selama ini.

Tapi apabila pendedahan dilakukan oleh rakan blogger Sangkakala bahawa Yummi adalah salah seorang penaja semasa penubuhan Pertubuhan tersebut, mula dah jadi kelam kabut.

Sampai calon DAP ni terpaksa mengeluarkan kenyataan bahawa memang ibu beliau terlibat dalam PERKASA.

Belum jadi ahli parlimen dah menipu, kalau dah jadi ahli parlimen nanti entah apa pulak di kelentongnya penduduk Teluk Intan.



Isnin, 26 Mei 2014

#prktelukintan #jompilihmah #dyanasofya TERPERANGKAP DENGAN PENIPUAN CALON SENDIRI

Nampak gayanya DAP sekarang terperangkap dengan penipuan calonnya sendiri dan paling malang nampaknya apek tua bernama Lim Kit Siang juga telah tertipu dengan kelicikan calon DAP di Teluk Intan.

Kalau sebelum ini calon DAP ini mengatakan bahawa ibu beliau tidak pernah terlibat dengan PERKASA, hari ini kenyataan mengakui bahawa beliau sendiri pernah membantu ibunya mendaftarkan ahli pertubuhan tersebut dikeluarkan.


Kenyataan ini dikuatkan lagi dengan pengakuan bekas EXCO Kerajaan negeri Perak, Dato Hamidah Osman dalam video dibawah.


Selama ini DAP amat kuat mengecam PERKASA kerana dikatakan pertubuhan itu rasis atau lebih kepada sikap perkauman.

Tapi mungkin juga calon DAP ni menipu parti yang disertainya semata mata untuk mendapat jawatan dan pangkat.

Kalau calon ini pernah mengkhianati pertubuhan yang disertai oleh beliau? Adakah beliau tidak akan mengkhianati bangsanya dan sekarang pun Sangkakala dah nampak dengan jelas bahawa calon melayu ini mengkhianati orang melayu dengan menyertai parti yang selama ini menidakkan hak orang orang Melayu.

Macam mana pulak dengan Lim Kit Siang? Agaknya hancing kena kencing dengan budak perempuan ni.

Kepada pengundi Teluk Intan, hati hatilah sikit sebab penipu besar dah masuk kampung kita dan orang macam ni kita kena halau jauh jauh supaya hancing yang dibawa oleh dia ni tak melekat pada kita semua dan yang paling penting sekali kita takkan di kencing oleh budak pempuan ni.


WALAU DITAHAN POLIS !!! RAZLAN MASIH TIDAK BERGANJAK

Ketua pemuda UMNO bahagian Seputeh yang juga merupakan Ketua Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan yang ditahan Polis petang tadi menyeru kepada semua ahli parti terutamanya Pergerakan Pemuda agar menyayangi parti.

Beliau mengeluarkan kenyataan tersebut apabila ada sesetengah pihak mengatakan bahawa beliau tidak diendahkan apabila ditahan pasukan polis kerana mengadakan demonstrasi di Pulau Pinang apabila salah seorang ADUN Pakatan negeri tersebut mengatakan UMNO celaka.


Semangat juang Razlan memang telah memperlihatkan bahawa masih ada anak muda dalam UMNO yang akan bertindak jika ada sesiapa yang cuba untuk menggugat nama baik parti.

Sangkakala juga dapat merasakan bahawa buat masa ini, seluruh tenaga pemuda dan ahli UMNO ada bersama sama dengab beliau dan mengharapkan perkara ini dapat diselesaikan dengan cara baik.

Kepada saudara Razlan, kami masih berdiri teguh dibelakang beliau dan tidak akan berasa segan silu jika diminta untuk duduk sebaris dalam mempertahankan parti.

Tahniah Razlan, anda telah buktikan anak melayu jangan dicabar!!!



Ahad, 25 Mei 2014

#prktelukintan #jompilihmah #dyanasofya APE KE CEGHITER NGECEK AJE KEGHOJERNYE

Teman nak ngabor ke mengkomer, calon DAP di Teluk Intan dulu oghang gelor Teluk Ensen aje gemor menipu ghopernye.

Mane idaknye, tak sampei seminggu duduk meghayor di Teluk Ensen udah memacam di keceknye oghang Teluk Ensen.

Dalam blog kawan teman ada nulih ngatekan mak calon DAP ni ghopernye orang PERKASA, orang lame dalam PERKASA pun.

Tapi ngape calon DAP ni ngate maknye tak ade kene mengena dengan PERKASA?

Cer kome klik DISINI..

Nampak ke kome gambor mak dia dalam laman yang teman sughuh buka tadi? Kalo mengkome nak tau, itu mase memole PERKASA di tubuhkan dulu, kan ade gambor mak calon ni dalam tu.


Sabtu, 24 Mei 2014

#DSIS @ismailsabri60 BERSUNGGUH JIHAD PERANGI ORANG TENGAH !!! BELA NASIB PETANI PENTERNAK DAN NELAYAN

Hari ini berlangsung sebuah program yang dinamakan sebagai Jihad Memerangi Orang Tengah sub sektor sayuran dan buahan di RTC Gopeng.

Perasmian program telah dilakukan oleh YB Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Malaysia, Dato' Sri Ismail Sabri yang juga disertai oleh pengerusi pengerusi agensi dan badan di bawah kementerian tersebut.


Program ini turut dihadiri oleh Pengerusi Tekun, Dato Hanidah Osman dan Pemgerusi FAMA , Tan Sri Badruddin serta dif dif kehormat dari kalangan pengarah dan pegawai kementerian.



Dalam ucapan YB Menteri, beliau mengayakan bahawa, kemiskinan para petani, penternak serta nelayan adalah berpunca daripada sikap orang tengah yang dilihat mengambil kesempatan serya keuntungan berlipat kali ganda hingga para petani berada dalam keadaan yang amat mendukacitakan.


Oleh yang demikian, pihak Bank Pertanian serta TEKUN telah menyediakan dana pinjaman berjumlah RM 120 juta yang mana, bank pertanian telah memperuntukkan sebanyak RM 80 juta dan TEKUN pula sebanyak RM 40 juta.

Dalam pada itu juga, YB Dato' Sri Ismail Sabri melahirkan rasa kecewa dengan segelintir nalayan dan petani yang dilihat lebih selesa berurusan dengan orang tengah daripada menjual hasil mereka secara sendirian dan sekaligus menyebabkan kehidupan mereka makin terhimpit.

Dalam program Jihad Memerangi Orang Tengah ini, pihak TEKUN pula telah mengambil pendekatan dimana sekiranya nelayan atau petani yang telah terhutang dengan orang tengah, maka pihak TEKUN akan melunaskan hutang tersebut dan petani atau nelayan ini hanya akan berhutang dengan TEKUN dan membayar pinjaman tersebut dengan cara mudah.

Dato ' Sri Ismail Sabri mengatakan bagi nelayan, bayaran hutang hanya dikira apabila ada hasil tangkapan dan jika musim tengkujuh, tiada bayaran yang akan dikutip.

Begitu juga dengan petani, mereka akan membuat bayaran apabila hasil pertanian mereka sudah boleh dituai dan dipasarkan barulah hutang berkenaan dikutip oleh pihak TEKUN.

Pelbagai lagi bantuan daripada pihak kementerian dalam membantu meningkatkan taraf hidup para petani, penternak dan nelayan dalam negara disamping beberapa program lain yang dilihat mampu memberikan impak positif terhadap golongan sasar itu.



#prktelukintan #jompilihmah #dyanasofya PAS MULA BERSUARA DI TELUK INTAN !!! CALON DAP MULA GELABAH

Sangkakala tertarik dengan apa yang dituliskan oleh seorang rakan blogger yang mengatakan bahawa DAP kini mula meraih simpati dengan meletakkan banner seolah olah menunjukkan bahawa ianya dilakukan oleh penyokong UMNO dan Barisan Nasional.


Dalam artikel yang ditulis oleh rakan Sangkakala, beliau mengatakan bahawa banner ini kelihatan di PDM Seri Setia..baca DISINI.

Tapi pada pandangan Sangkakala pula, ada kebenaran bahawa PAS kini memang sudah tidak mahu mendekati calon DAP yang diletakkan di Teluk Intan jerana bebefapa sebab dan diantaranya ialah sikap hipokrit calon DAP yang meletakkan gambar atau bunting mereka di sekitar kawasan Teluk Intan dimana kawasan Melayu, calon DAP ini dilihat bertudung litup tetapi di kawasan cina pula ianya berbeza.

Dan seperti biasa, DAP kan mengatakan bahawa kain rentang ini diletakkan oelh orang orang Barisan Nasional untuk memberikan persepsi buruk kepada calon DAP.

Sedar tak sedar, memang dapat kita lihat bahawa, PAS tempatan tidak menurunkan jentera dan apa yang kita lihat hanya jentera dari luar dibawa masuk ke kawasan pilihanraya kali ini.

Ini juga ada kemungkinan disebabkan oleh pengikut atau jentera PAS sudah mula sedar tentang sikap hipokrit DAP yang meletakkan calon melayu tetapi mengambil pendirian bahawa beliau tidak akan menyokong apa juga usul berkenaan dengan HUDUD yang direncanakan oleh PAS Pusat.

Apa guna calon Melayu kalau tidak menyokong usul yang dibawa oleh parti seangkatan mereka? Bahkan secara terang terangan berkata tidak akan memberikan undi dalam parlimen kerana mengikut ketetapan parti.

Sepertimana kata PAS terhadap UMNO bahawa UMNO kafir kerana tidak menyokong HUDUD dan menjalankan undang undang Islam kini ianya sudah terpalit semula le muka PAS yang benar bebar atau beriya iya menyokong calon DAP dan calon ini sepertimana yang Sangkakala katakan tadi secara terang terangan menolak HUDUD.

Jadi adalah tidak mustahil jika kain rentang tersebut dibuat sendiri oleh penyokong PAS yang kini merasakan bahawa calon DAP ini tidak membawa apa apa makna kepada mereka jika beliau menang sekali pun di Teluk Intan.

Tapi seperti biasa, DAP akan mengatakan bahawa ini adalah rancangan jahat daripada UMNO dan Barisan Nasional sedangkan ianya adalah kenyataan sebenar daripada ahli PAS yang kini sudah mula sedar bahawa anak Melayu ini adalah seorang penentang hukum Allah yang dicadang untuk dijalankan di Malaysia oleh PAS sedangkan Ahli Parlimen UMNO yang berjumlah 88 orang sedia untuk menyokong usul tersebut jika dibawa ke dalam parlimen.




#prktelukintan #mohpilihmah #dyanasofya KENYATAAN CELAKA MENGUNDANG PADAH

Kenyataan yang dikeluarkan oleh ADUN PR di dalam Dewan Undangan Negeri yang mengatakan bahawa UMNO celaka mungkin akan membawa padah apabila YB Rayer mengulangi perkataan itu di dalam satu ceramah DAP.


Walaupun mengulangi perkataan tersebut sambil mengatakan bahawa ianya tidak dituju kepada orang Melayu, mungkin Rayer terlepas pandang bahawa ahli UMNO adalah Melayu dan bumiputera.

Jelas termaktub dalam perlembagaan UMNO fasal 5.1 bahawa Melayu dan Bumiputera layak untuk menjadi ahli UMNO dan dengan kenyataan Rayer, Sangkakala lihat ianya sengaja untuk ditimbulkan.

Mungkin untuk mengataka celaka kepada Melayu, Rayer bangsat ini berfikir dua kali kerana ianya melibatkan seluruh orang Melayu dalam Malaysia dan cara terbaik untuk memaki orang Melayu adalah dengan memaki parti Melayu.

Orang Melayu khususnya UMNO di Malaysia perlu ingat bahawa dengan memaki sebuah parti yang membela nasib Melayu, maka ianya adalah sama dengan memaki orang yang di bela oleh parti tersebut.

Inilah agenda DAP yang sentiasa cuba untuk mencari jalan membawa perpecahan sesama kaum di Malaysia dan sebagai contoh, YB Rayer haram jadah ni berbangsa India, apa pandangan orang Melayu terhadap orang India selepas ini hanya semata mata kerana kebiadaban beliau memaki parti Melayu?

Mungkin bagi DAP dengan cara ini dapat memecah belahkan perpaduan diantara kaum di Malaysia khususnya dikalangan Melayu dan India yang selama ini hidup aman dan damai serta bertolak ansur sesama kaum.

Ini juga sebenarnya akan berlaku jika calon DAP memenangi kerusi parlimen Teluk Intan, DAP menggunakan kaedah pecah dan perintah dalam unsaha untuk mencapai cita cita beliau dan dapat kita bayangkan, berapa ramai orang Melayu dalam DAP seperti Tengku Aziz yang akhirnya ditolak keluar dari DAP apabila merasakan bahawa Tengku Aziz membawa ancaman memimpin parti tersebut.

Sama juga seperti calon DAP yang dipertaruhkan di Teluk Intan dalam Pilihanraya Kecil kawasan Parlimen Teluk Intan sekarang.

DAP hanya mahu menggunakan anak Melayu muda ini sebagai batu loncatan untuk mendapat kuasa dan apabila sudah mendapat kuasa tersebut, maka tidak mustahil nasib calon DAP P076 ini akan sama macam Tengku Aziz.

Sebelum perkara ini berlaku dan sebelum kita terlambat, maka sebagai Melayu kita harus memikirkan natijah yang bakal menimpa jika mereka ini diberi kuasa untuk mentadbir.

Kejadian di Pulau Pinang hanyalah letusan kecil yang dilakukan DAP dan itu baru sebuah negeri, bayangkan apa akan berlaku jika sebuah negara berada dalam genggaman mereka, mungkin kenyataan Lim Kit Siang pada tahun 1969 akan bergema semula dengan mengatakan mati melayu, halau melayu masuk hutan fan macam macam lagi.



Jumaat, 23 Mei 2014

#prktelukintan #jompilihmah #dyanasofya CALON DAP TERUS BERBOHONG !!! PENGUNDI TELUK INTAN TERTIPU

Hebat...kerana gilakan jawatan, calon DAP Parlimen Teluk Intan sanggup menipu dengan mengatakan bahawa beliau adalah seorang peguam sedangkan beliau sebenarnya hanyalah seorang pembantu.

Calon ini pernah mengatakan bahawa beliau mempunyai sebuah firma guaman di Cyberjaya namun setelah beberapa pemeriksaan dibuat ternyata beliau tidak pernah berdaftar dengan Persatuan Peguam Malaysia sebagai seorang paguam.


Nampak gayanya belum apa apa lagi rakyat Teluk Intan telah dibohongi oleh calon ini dan patutlah apabila diminta untuk berucap, ucapan berterabur seolah olah tidak pernah berhujah.

Tapi memang dah menjadi makanan kepada pakatan pembangkang penipuan demi penipuan akan terus dilakukan.

Cuma yang perlu ialah jawatan, lepas menang tak tau le apa lagi nak dikelentong oleh anak dara DAP ni. (Kalau masih dara)

Apa yang Sangkakala nak tekankan disini ialah, kalau ini rupa orang yang nak diangkat sebagai pemimpin di Teluk Intan, maka rakyat di Teluk Intan akan disajikan dengan penipuan sepanjang masa.




Khamis, 22 Mei 2014

#prktelukintan #mohpilihmah #dyanasofya DAP MAKIN TERDESAK !!! BILLBOARD CALON BN JADI MANGSA !!!

Tadi Sangkakala terbaca dalam akhbar Harakah yang mana ada satu penulisan tentang calon DAP dikatakan menjadi ketakutan kepada Barisan Nasional.

Tapi tak lama selepas membaca artikel tersebut, Sangkakala telah menerima dua keping gambar yang dihantar melalui sistem mesej whatsapp oleh seorang rakan.

Gambar tersebut menunjukkan billboard calon Barisan Nasional telah disembur dengan cat hitam dan kejadian ini dikatakan berlaku di jalan Changkat Jong Teluk Intan.



Kalau benar calon DAP ini menjadi ketakutan kepada Barisan Nasional, kenapa puak puak pakatan ni membuat sabotaj keatas billboard calon Barisan Nasional?

Ini jelas menunjukkan bahawa Datuk Mah Siew Keong sebenarnya yang menjadi ketakutan terhadap Pakatan Pembangkang dan kini mereka mula melakukan tindakan agresif dengan merosakkan poster, billboard dan sebagainya.

Semua rakyat di Teluk Intan tahu bahawa Datuk Mah Siew Keong pernah menjadi ahli parlimen Teluk Intan satu masa dulu dan menjawat jawatan Timbalan Menteri dakan kabinet dan penduduk di Teluk Intan tidak mengira apa keturunan atau agama sama sama mendapat bantuan daripada beliau.


Sepanjang manjadi Timbalan Menteri, kawasan Teluk Intan tidak pernah ditinggalkan dan rakyat di sekitar kawasan parlimen ini juga sentiasa dipantau keperluan mereka dan Datuk Mah Siew Keong juga tidak teragaka agak untuk membawa permasaalahan rakyat kepada pihak kepimpinan negara.

Tapi bagaimana pula dengan calon DAP? Apakah calon ini tahu selok belok segenap ceruk rantau dalam kawasan Parlimen Teluk Intan memandangkan beliau bukanlah anak Teluk Intan seperti Datuk Mah Siew Keong.

Sangkakala rasa kalau nak melawat kawasan buat masa sekarang pun, calon DAP ini memerlukan seorang jurupandu arah bagi membantu beliau membuat lawatan dan adakah perkara ini aoan berlaku sekiranya calin ini menang?

Sangkakala amat yakin dan percaya bahawa calon DAP ini hanya akan melakukan lawatan sementara beliau belum memenangi pilihanraya dan sekiranya diakdirkan beliau menang, maka apa yang dilakukan oleh ahli parlimen DAP pada tahun 2008 hingga 2013 akan berulang sepertimana yang Sangkakala tuliskan dalam artikel sebelum ini.

Sangkakala suka ingatkan kembali para pembaca khususnya para pengundi kawasan Teluk Intan perihal yang berlaku pada penggal 2008-2013 yang lau dimana, ahli parlimen DAP, Manogaran tidak muncul muncul selepas kemenangan beliau di dalam pilihanraya umum ketika itu.

Segala permasaalahan rakyat tidak diambil peduli hinggakan ada dikalangan rakyat di Teluk Intan tidak mengetahui siapa ahli parlimen mereka.

Jadi, sebagai pengundi Teluk Intan, para pembaca perlu memikirkan sedalam dalamnya sebelum memberi undi jepada DAP yang jelas hanya mahukan lebihan kerusi parlimen, tetapi bukan untuk memajukan kawasan atau membantu rakyat dalam menangani permasaalahan setempat.



Rabu, 21 Mei 2014

#prktelukintan #mohpilihmah #dyanasofya BELUM APA APA DAH ADA HALANGAN KEPADA CALON DAP

Nampak gayanya belum jadi ahli parlimen dan belum pun menempa apa apa jawatan dalam parti, calon DAP P076 Parlimen Teluk Intan telah dihalang untuk meluahkan pendapat beliau.

Ini terbukti dalam rakaman video yang tersebar kini apabila Lim Kit Siang telah merampas microphone apabila ada wartawan yang bertanya kepada calon tentang pendapat sesetengah pihak bahaw beliau dijadikan batu loncatan seperti yang berlaku terhadap Tengku Aziz dulu.

Klik gambar untuk video

Disini yang sebenarnya dapat kita lihat secara terang terangan bahawa calon DAP berbangsa Melayu tapi masih mentah ini hanyalah sebagai umpan kepada undi orang Melayu di Teluk Intan.

Tangan yang memainkan peranan dalam pergerakan calon ini sekiranya menang adalah dari Lim Kit Siang dan kepimpinan DAP Kebangsaan dan apakah yang mampu dilakukan oleh calon DAP ini bagi membantu masyarakat di kawasan Teluk Intan?


Sangkakala tak nampak lagi yang calon ini mampu untuk membawa suara masyafakat di Teluk Intan tidak kira apa keturunan atau bangsa sekali pun ke peringkat lebih tinggi dan ke peringkat parlimen.

Calon DAP ini hanya dijadikan kuda tunggangan seperti mana yang kita lihat apa yang pernah berlaku kepada Tengku Aziz dahulu.

Halangan akan dilakukan jika hendak menjadi kepimpinan tertinggi dan akhirnya apabila sudah tidak sesuai maka calon ini akan dilempar ketepi ibarat hampas tebu yang sudah hilang manisnya.

Calon DAP ini hanya menjadi mangsa pelacuran politik yang dilakukan oleh DAP mungkin kerana faktor umur dan paras rupa tetapi dari segi kemampuan memimpin ianya tidak menjadi soal sedangkan rakyat Teluk Intan mahukan seorang pemimpin yang mampu untuk membawa suara mereka sepertimana yang dilakukan oleh Datuk Mah Siew Keong semasa menjadi Ahli Parlimen dan Timbalan Menteri satu masa dulu.


Banyak kemudahan telah disalurkan kepada penduduk Teluk Intan khususnya golongan petani, penternak dan nelayan sekitar kawasan Teluk Intan semasa beliau menjadi Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani sebelum tahun 2008.

Jadi disini juga kita dapat melihat antara dua orang calon, seorang dari Barisan Nasional dan seorang lagi dari DAP yag langsung tiada pengalaman memimpin dan sepertimana yang beliau katakan bahawa dulu Saudara Khairy Jamaluddin juga tiada pengalaman apabila menjawab kenyataan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, Saudara Khairy Jamaluddin bahawa calon DAP ini tiada pengalaman sebagai ahli parlimen.

Sangkakala tidak menafikan bahawa tidak seorang pun yang terus mempunyai pengalaman dan Datuk Mah Siew Keong juga tidak mempunyai pengalaman sebelum menjadi ahli parlimen tetapi beliau ( Datuk Mah) sebelum itu telah memenangi kerusi DUN Pasir Bedamar dalam Parlimen Teluk Intan.

Ini lah kelebihan calon Barisan Nasional dimana pengalaman menjadi ADUN dan Ahli Parlimen serta Timbalan Menteri adalah harapan kepada kejayaan pembangunan di Teluk Intan.

DAP meletakkan Teluk Intan sebagai tempat ujikaji mereka dimana jika gagalnya calon ini nanti mentadbir Parlimen Teluk Intan, maka dengan mudah mereka akan menggantikan dengan orang lain sepertimana yang berlaku pada pru ke 12 hingga ke pru ke 13 dimana ahli parlimen DAP yang memenangi kerusi Parlimen Teluk Intan, P Manogaran telah menghilangkan diri sepanjang tempoh 2008-2013 dan mereka menggantikannya pula dengan Seah Leong Peng.

Adakah perkara sama akan berlaku lagi di Teluk Intan jika calon DAP ini menang sebagai ahli parlimen?

Jika sekarang sahaja kita sudah lihat bahawa calon (DAP) ini tidak boleh melontarkan pendapat atau pandangan beliau sepertimana yang diajukan oleh wartawan dalam video diatas, apakah calon ini mampu untuk membawa suara akar umbi ke peringkat parlimen tanpa perlu mendapatkan kelulusan dari bigboss beliau iaitu Lim Kit Siang.

Dan oleh itu, Sangkakala melihat bahawa calon DAP Teluk Intan hanyalah bayangan Lim Kit Siang hanya semata mata untuk mendapat kemenangan.

Sayang anak melayu telah dilacurkan dalam arena politik jahat DAP yang lebih rasis daripada apa yang dikatakan oleh calon mereka terhadap UMNO dan Barisan Nasional.


#mohpilihmah #dyanasofya PENDIRIAN RASMIPERSATUAN ALUMNI MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR UiTM (PIMPIN) BERHUBUNG KENYATAAN MENGENAI UiTM OLEH CALON PARTI DAP DI PILIHANRAYA KECIL PARLIMEN TELUK INTAN, PERAK


Persatuan Alumni Majlis Perwakilan Pelajar UiTM (PIMPIN) ingin melahirkan kekesalan di atas kenyataan calon Parti Demokratik Rakyat (DAP), pilihanraya kecil Parlimen Teluk Intan;

Dyana Sofya Mohd Daud, 27 tahun, seorang graduan undang-undang dari UiTM mengenai alma maternya yang dinyatakannya melalui siri ceramah kempen PRK Teluk Intan.

Meletakkan UiTM sebagai pusat tumpuan dan isi kempen bagi kawasan Parlimen yang mempunyai lebih 60 ribu pengundi berdaftar telah menjadikan masyarakat keliru dengan hala tuju perjuangan yang cuba diketengahkan. 

Dalam satu nada, Dyana mengangkat semangat Perlembagaan tetapi dalam nada yang lain, meletakkan UiTM yang merupakan material kepada Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan pada neraca khayalan "ketidakadilan kaum" di Malaysia.

UiTM sebenarnya merupakan manifestasi kesatuan dan kefahaman total rakyat Malaysia terhadap kesuburan demokrasi di Malaysia. 

UiTM tidak akan wujud sekiranya quid pro quo tidak menjadi asas pembentukan dan simpulan tolak ansur rakyat yang diikat melalui Kontrak Sosial. 

Justeru, sebagai seorang warganegara yang baik, Dyana tidak perlu rasa bersalah sekiranya ada insan bukan Melayu/Bumiputera yang bertanya mengenai UiTM.

Malah, sebagai seorang graduan undang-undang yang telah ditempa kebijaksanaan oleh UiTM, terangkan sahaja dengan jelas dan yakin bahawa UiTM ini hanya dikhaskan untuk Melayu dan Bumiputera. 

Dyana tidak perlu menjadi graduan UiTM pun sekiranya perkara asas mengenai negara dan institusinya seperti ini hendak diterangkan kepada khalayak umum. 

Pokoknya, Dyana tahu, faham dan jelas tetapi masih mahu menjadikan UiTM sebagai lauk cakap-cakap di pentas politik parti pilihannya.

Menyentuh perkara lain yang dibangkitkan mengenai UiTM dengan parti pemerintah, Dyana sendiri sebenarnya faham dan sedar bahawa tidak ada afiliasi mahupun polisi menjadi ahli parti politik tertentu apabila menjadi mahasiswa UiTM. 

Mempertahankan institusi seperti UiTM bukan menjadi tugas parti pemerintah sahaja bahkan ia adalah amanah yang perlu dipikul oleh setiap organisasi politik yang ada. 

Sekiranya parti yang didukungi beliau tidak mampu melaksanakan amanah ini, jangan sesekali memperlekeh usaha dan tanggungjawab yang dikelek oleh parti politik yang sentiasa menjunjung tinggi aspirasi rakyat seperti yang termaktub di dalam Perlembagaan.

Dalam soal lain yang membabitkan kemasukan golongan tertentu sahaja diterima masuk ke UiTM, Dyana menyerlahkan sisi semberono beliau dalam mengeluarkan kenyataan. 

Walau apa pun, kenyataan itu secara tidak langsung mengiktiraf peranan UiTM (yang dikenali sebagai ITM sebelum 1999) dalam memperkasa kedudukan ekonomi dan sosial masyarakat peribumi tanah bertuah ini. 

Oleh kerana kejayaan UiTM melahirkan profesional dan teknokrat Melayu yang dapat mengubah landskap sosial negara serta merapatkan jurang ekonomi masyarakat, maka para alumni yang telah mendapat manfaat tersebut meneruskan usaha dengan menghantar anak-anak mereka ke UiTM. 

Apakah Dyana bukan sebahagian daripada hasil kejayaan ini?

Walau bagaimanapun, kejayaan yang ada ini perlu terus disuburkan dan kini Program Mengubah Destini Anak Bangsa (MDAB) diperkenal sebagai ruang untuk membantu anak-anak Bumiputera yang memerlukan. 

Pelaksanaan program ini bukanlah untuk mengambil sebahagian kek kekayaan negara daripada sesiapa malah ia akan membesarkan lagi kek tersebut agar limpahannya turut dirasai oleh yang lain atas semangat persaudaraan Perlembagaan Persekutuan.

Untuk itu, terang lagi bersuluh, UiTM merupakan simbol aspirasi seluruh rakyat Malaysia yang berpegang pada keluhuran Perlembagaan dan juga titik di mana 1Malaysia bermula. Bagaimana kita hendak terangkan kepada generasi akan datang, di mana letaknya akar persefahaman rakyat Malaysia jika UiTM yang bersandar semangat Perlembagaan sudah lenyap diwakafkan?

Kalau bukan kerana nama UiTM, Dyana pada hari ini mungkin tidak diberi ruang istimewa di dalam lingkaran parti politik yang sememangnya tidak mesra UiTM dari dahulu lagi. Kalau bukan kerana nama UiTM, Dyana pada hari ini mungkin masih merangkak mencari-cari pintu di dalam kesempitan demokrasi parti yang tidak mungkin memberi sinaran politik kepada orang Melayu di dalamnya. Kalau bukan kerana nama UiTM, Dyana pada hari ini mungkin tenggelam dalam lipatan dinasti kekeluargaan parti yang bersungguh mewakafkan UiTM untuk tidak lagi diisi oleh generasi Rozi, Shahril, Mahanum, Hafeez atau pun Asrul.

Justeru, PIMPIN menegaskan bahawa perihal mengenai UiTM tidak seharusnya menjadi isu di dalam mana-mana pentas sekiranya semangat Perlembagaan Persekutuan dijunjung tinggi tanpa sebarang prejudis dan prasangka. Pemain-pemain politik seharusnya menggunakan pentas kempen sebagai medan memperkasa kefahaman mengenai Perlembagaan Persekutuan apatah lagi menyebarkan semangat perpaduan di kalangan masyarakat.

Gerak politik yang mengalunkan gendang kebencian serta mengelirukan sewajarnya ditolak. Semoga Dyana tidak lagi rasa bersalah untuk menerangkan dengan jelas dan yakin mengenai UiTM kepada sesiapa sahaja yang bertanya kepada beliau terutamanya kepada mentor- mentor di dalam parti yang diwakilinya.

UiTM Di Hatiku.

SAIFUL AZHAR SHAHARUN Presiden
Shah Alam, Selangor
21 Mei 2014
21 Rejab 1435 Hijrah



Sent from Samsung Mobile

Selasa, 20 Mei 2014

#DSIS @ismailsabri60 TERKEJUT TERIMA BUKU @tunfaisal

YB Dato' Sri Ismail Sabri semalam terkejut setelah menerima buku yang bernama 'coffee book'.

Buku tersebut sebenarnya telah diilhamkan untuk beliau sempena setahun perkhidmatan beliau dalam Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani yang jatuh pada tarikh semalam.



Buku ini telah dihasilkan oleh setiausaha akhbar beliau bersama sama dengan kakitangan unit komunikasi dan menurut Dato' Sri Ismail Sabri, beliau tidak tahu menahu tentang perkara tersebut.

Selama setahun Dato' Sri Ismail menerajui Kementerian Pertanian, pelbagai penambah baikan untuk kemajuan para petani, penternak dan nelayan dilakukan dan baru baru ini beliau telah melancarkan jihad orang tengah yang dilihat mengambil kesempatan keatas para petani dengan memperolehi keuntungan berlipat kali ganda hingga para petani berada dalam keadaan tertekan.

Tindakan seperti sebenarnya mampu untuk memberi pendapatan yang tinggi kepada para petani, penternak dan nelayan dengan memasarkan sendiri hasil pertanian, penternakan dan tangkapan mereka.

Semoga segala daya usaha Dato' Sri Ismail akan membuahkan hasil dan mampu memberikan imbuhan lumayan kepada para petani.


Ahad, 18 Mei 2014

ANAK DARA KELAHIRAN DAP AKAN MENENTANG HUKUM HUDUD

Dulu kita selalu didendangkan dengan kenyataan bahawa UMNO menentang hukum hudud sehinggalah terbukti baru baru ini bahawa ianya bohong semata mata apabila Timbalan Perdana Menteri melakukan lawatan ke atas mursyidul Am PAS dan berbincang tentang perkara tersebut.

Dan satu lagi bukti wujud apabila UMNO telah meminta supaya PAS membawa usul berkaitan dengan kanun rang undang undang hudud ke dalan sidang parlimen untuk dibuat undian namun PAS ternyata gagal untuk membawa usul berkenaan kerana tidak mungkin akan diterima oleh DAP.

Kali ini kita lihat berlangsungnya pilihanraya kecil parlimen Teluk Intan yang mana DAP mengambil kesempatan dengan meletakkan calon Melayu semata mata untuk memenangi hati orang Melayu walaupun pada hakikat sebenarnya ia hanyalah lakonan semata mata.


Dyana Sofea dinobatkan sebagai calon DAP baru baru ini oleh Lim Kit Siang tetapi adakah anak Melayu ini akan menyokong apa yang dicadangkan oleh PAS sepertimana PAS akan turun bekerja bagi memastikan kemenangan beliau sebagai ahli parlimen?

Jawapannya tidak sama sekali kerana bagi Dyana, prinsip parti DAP menjadi pegangan utama beliau sehingga sanggup mengenepikan soal agama.

Apakah calon ini yang akan menjadi pilihan PAS di Teluk Intan? Atau mereka sekarang tidak peduli lagi tentang perjuangan menjayakan hukum hudud di Malaysia?


#MH370 TUN MAHATHIR MULA BERSUARA PERTIKAI SYARIKAT BOENG

Dah beberapa bulan misteri kehilangan pesawat MAS MH370 masih lagi belum terjawab dan pelbagai usaha telah dilakukan untuk mencari pesawat dalam penerbangan ke Beijing tersebut.


Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad kini mula bersuara mempertikai kredibiliti syarikat pengeluar pesawat tersebut yamg dikatakan mempunyai akses untuk mengawal kapal terbang melalui pendaratan tanpa jurutebang sekiranya pesawat dirampas.

Ada benarnya juga apa yang dikatakan oleh Tun M yang mana jika pesawat tersebut dilengkapi dengan sistem tersebut, mana mungkin juruterbang boleh menerbangkan pesawat sehingga kehabisan minyak dan dijunamkan ke dalam lautan.

Tun Mahathir juga mengatakan bahawa adalah satu kerugian mencari pesawat tersebut, jika Boeng sendiri tidak dapat memberikan penjelasan tentang sistem yang mereka miliki untuk mengawal semua pesawat keluaran mereka.

Tindakan menyalahkan kerajaan Malaysia dan pihak MAS juga adalah tidak adil kerana Boeng mengakui mempunyai sistem sebegitu canggih untuk mengawal sebuah pesawat yang sedang terbang.

Tun Mahathir juga kini mengesyaki bahawa kini ada seseorang yang mengetahui apa yang berlaku sebenarnya dan ada kemungkinan pesawat tersebut kini berada di sebuah tempat dengan warna yang berlainan.

Apa apa pun, kita masih mengharapkan agar pesawat malang tersebut ditemui agar segala persoalan terjawab dan segala kekeliruan terungkai.



BERITA HARIAN MANIPULASI KENYATAAN PERDANA MENTERI

Begitu lama dalam bidang pemberitaan kali ini nampaknya akhbar Berita Harian gagal untuk memberikan fakta sebenar tentang kenyataan Datuk Seri Najib Tun Razak tentang kenaikan tarih elektrik negara.

Tarif elektrik sememangnya telah mengalami kenaikan sejak bulan Januari yang lepas dan perkara inibtelah diketahui sejak tahun lepas lagi.

Perdana Menteri sebenarnya telah menasihati pihak Tenaga Nasional Berhad agar syarikat elektrik negara itu memperbaiki mutu perkhidmatan mereka berikutan kenaikan yang dilakukan dan bukannya sepertimana yang dilaporkan bahawa tarif elektrik akan dinaikkan lagi.

Selama 5 bulan kenaikan tarif elekteik telah berlaku dan pengguna yang menggunakan elektrik dengan nilai RM 70 kebawah sebenarnya tidak merasa kenaikan tersebut dimana yang lebih terasa adalah merekanyang menggunakan kuasa elektrik melebihi nilai RM 70 sebulan.

Perdana Menteri juga mengatakan bahawa tidak guna ada kenaikan jika mutu perkhidmatan yang diberikan tidak setimpal dengan apa yang diberikan owlh rakyat dimana masih ada gangguan bekalan elektrik terhadap pengguna.

Apa yang menjadi kesalan ialah, Berita Harian seolah olah mengatakan bahawa Perdana Menteri mengumumkan bahawa akan ada lagi kenaikan elektrik yang membuatkan ianya heboh di laman laman sosial seperti facebook dan sebagainya.

Ianya juga telah menjadi mainan politik murahan pihak pembangkang ekoran laporan yang tidak tepat diberikan oleh Berita Harian.

Perdana Menteri juga telah mengingatkan pihak TNB bahawa pelabur agak sukar untuk melabur di Malaysia jika mutu perkhidmatan bekalan elektrik tidak ada penambah baikan dan rakyat akan merungut sekiranya mereka nerasakan kenaikan tidak setimpal dengan pembayaran.

Sangkakala harap, Berita Harian akan lebih peka bukannya buta atau tuli dalam membuat tafsiran dan maksud berita yang hendak disampaikan.



Sabtu, 17 Mei 2014

#DSIS @NajibRazak @ismailsabri60 DIVIDEN 10 PERATUS DANA PERTUBUHAN PELADANG @tunfaisal

Hari ini mencatat sejarah bagi Pertubuhan Peladang Kebangsaan ( NAFAS ) apabila pelancaran dividen diadakan secara rasmi oleh Perdana Menteri Pekan Pahang.


NAFAS kini mempunyai keahlian lebih dari 800 ribu orang dan dijangka akan bertambah dari semasa ke semasa.

Turut hadir ke pelancaran hari ini ialah, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Sri Ismail Sabri, Menteri Besar Pahang, YAB Datuk Seri Adnan Yaakob, exco exco kerajaan Negeri Pahang, ahli lembaga Peladang Kebangsaan dan para pegawai serta ahli ahli Pertubuhan Peladang Kebangsaan.


Menurut Menteri Pertanian, Keanggotaan Dana Peladang Kebangsaan telah dilancarkan secara rasmi oleh YAB Perdana Menteri Malaysia pada 17 Disember 2012 semasa Mesyuarat Agung Tahunan Pertubuhan Peladang Kebangsaan kali ke 39 di Berjaya Times Square.


Fokus utama Dana Peladang Kebangsaan adalah untuk menyediakan perkhidmatan kewangan kepada ahli dan rangkaian Pertubuhan Peladang yang melibatkan NAFAS, 14 PPN, 276 PPK, 396 unit Ahli Koperasi asas tani dan 826 ribu ahli peladang berdaftar di seluruh negara.

Dana Peladang Kebangsaan telah berjaya menggembeling dan menyatu deposit bernilai 100 juta dalam masa setahun dan ini adalah kejayaan yang luar biasa bagi sebuah entiti yang baru ditubuhkan.

Menurut Datuk Seri Ismail Sabri, Penggunaan Dana ini terbahagi kepada 6 perkara iaitu Pembiayaan Jangka Pendek, Pembiayaan Jangka Panjang, Projek Usaha Sama / Modal Teroka, Pembiayaan Sewa Beli Jentera Pertanian, Pembiayaan Kredit Berputar serta Ar-Rahnu.

Dalam ucapan alu aluan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, YB Datuk Sri Ismail Sabri mengatakan bahawa sehingga kini, DPK telah melakukan pelbagai program promosi secara agresif bagi memperkasa dana ahli di seluruh negara.

Tahniah Sangkakala ucapkan kepada seluruh ahli Pertubuhan Peladang Kebangsaan di atas kejayaan ini.








#prktelukintan TARIF ELEKTRIK HANYA SPEKULASI MENJELANG PILIHANRAYA KECIL

Nampaknya portal pembangkang telah mula membuat serangan berikutan dengan semakin hampirnya hari penamaan calon di pilihanraya kecil parlimen Teluk Intan tak lama lagi.


Kenaikan tarif sejak bulan januari lepas sebenarnya tidak memberikan kesan kepada pengguna yang menggunakan sumber tenaga tersebut dibawah nilai TM 70 sebulan.

Yang terasa kenaikan ini ialah mereka yang menggunakana bekalan elektrik pada kadar tinggi dan sebenarnya kenaikan ini juga menggalakkan rakyat agar berjimat cermat dalam penggunaan kuasa elektrik.

Tapi kenapa baru sekarang portal seperti Malaysiakini nak melalak mengatakan kadar tarif elektrik dinaikkan untuk mengelak kerugian segala bagai?

Sangkakala percaya bahawa ini semua adalah untuk mengalihkan isu keburukan pembangkang dan memberikan persepsi negatif kepada kerajaan.

5 bulan telah berlalu dan Sangkakala tak pernah dengar sebelum ni ada yang merungut tentang kadar tarif elektrik yang baru berkuat kuasa Januari yang lalu.


Jumaat, 16 Mei 2014

KEJAM !!! DIGANTUNG SEBAB BERSUARA

Memang kejam dan itu lah perkataan yang mampu Sangkakala.berikan kepada parti PKR yang sanggup menggantung keahlian seorang pencabar dalam pertandingan hanya semata mata beliau bersuara.


Manikavasagam telah digantung keahlian hanya semata mata mengatakan bahawa Menteri Besar Selangor,  Tan Sri Khalid Ibrahim terlibat dalam politik wang bagi pemilihan cabang Kuala Selangor hingga ke pengetahuan media.

Ininke yang dikatakan kebebasan bersuara yang selalu dilaungkan oleh para pemimpin PKR dan mereka memgatakan bahawa UMNO menghalang kebebasan bersuara bagi ahli ahlinya.

Apa yang berlaku kini ialah, baru sahaja bersuara membuat dakwaan, terus keahlian digantung dan ini menampakkan bahawa PKR tidak menghormati ahli ahlinya sendiri.

Begitu juga dalam pemilihan, Sangkakala dengar terlalu banyak permasaalahan yang berlaku dan tidak kurang juga beberapa kawasan terpaksa di gantung pemilihannya akibat dari pergaduhan sesama mereka sendiri.

PKR telah dilahirkan melalui himpunan haram reformasi pada hujung 90an dulu, dan sehingga kini, parti teraebut masih lagi terbawa bawa sikap merusuh mereka ke dalam parti.

Tapi yang kelakarnya pulak, ada sesetengah ahli PKR yamg bangang menyalahkan UMNO kerana dikatakan punca.segala permasaalahan tersebut.

Tolong jangan jadi bangang ye, parti korang memang parti huru hara, jadi jangan nak salahkan sesiapa pulak, salahkan ahli korang yang macam kera tu.





Khamis, 15 Mei 2014

ALI RUSTAM MENDAHULUI UNDIAN DALAM FACEBOOK @NajibRazak

Nampak gayanya ramai dikalangan penggiat media di dalam laman facebook menyokong jika Datuk Seri Ali Rustam menjadi Setiausaha Agung UMNO yang baru.


Dalam masa satu jam sahaja nampaknya 116 orang bersetuju dengan undian jika Tok Ali menjadi Setiausaha Agung UMNO dan hanya 7 yang tidak bersetuju.

Kepada yang nak mengundi, boleh undi disini..

https://www.facebook.com/groups/lu.langsi.II/permalink/331880423625942/

Bagi Sangkakala, ini adalah satu permintaan dari akar umbi yang mana majoriti daripada mereka mahukan perubahan.

Jadi disini Sangkakala rasa ada baiknya jika Perdana Menteri yang juga merupakan presiden UMNO memberikan jawatan tersebut kepada Tok Ali dan Sangkakala percaya To Ali mampu untuk melaksanakan tugas tersebut.

Dalam masa sekarang, ramai dikalangan penggiat media khususnya orang UMNO mahukan perubahan dalam jawatan Setiausaha Agung dan Setiausaha Kerja UMNO Malaysia.

Ini adalah harapan orang UMNO yang rata ratanya mahukan perubahan dalam penstrukturan UMNO itu sendiri.



CYBERTROOPER @tengkuadnanreal CUBA PERTAHAN BOSS ??? BERJAYA KE ???

Sangkakala nak bagi tau le dekat dengan ramai dikalangan pejuang maya yang merasakan Tengku Adnan memang dah tak layak menduduki kerusi empuk di PWTC sebagai Setiausaha Agung.

Tapi yang hairannya, masih ada segelintir yang begitu fanatik mempertahankan kedudukan Menteri Wilayah berkenaan sampaikan bila Sangkakala menulis pasal Ku Nan, bangkai hidup ni kata Sangkakala blogger sampah.


Sangkakala bukan bermasalah apa dengan cybertrooper sekor ni tapi oleh kerana dia bersahabat dengan Ku Nan dan juga Setiausaha Akhbar kepada Ku Nan, Yop Hisamudin jadi beriya iyalah cybertrooper ni menyerang Sangkakala.


Agak agak berapa le cybertrooper ni dibayar oleh Setiausaha Akhbar Ku Nan pada bangkai hidup ni agaknya.


Atau pun mungkin juga dijanjikan dengan apa apa projek kot almaklumlah bukan susah sangat.

Yang jadi bangkai ni pulak beriya lah sangat mengata itu dan ini dengan harapan Sangkakala akan berhenti memberi dari pada mengkritik boss bangkai ni tadi..

Sorry ye bro..Sangkakala akan terus menulis pasal Ku Nan dan mungkin nanti Sangkakala nak perkenalkan pulak isteri Ku Nan pada seluruh rakyat Malaysia.


KU NAN GAGAL !!! ALI RUSTAM AMBIL ALIH !!! @NajibRazak

Tadi Sangkakala ada menulis tentang Tok Ali atau YB Datuk Seri Ali Rustam yang dikatakan akan menggantikan tempat Setiausaha Agung UMNO.


Disini Sangkakala nak buat sambungan apabila ada dikalangan rakan rakan yang bertanya, kenapa perlu di tukar Setiausaha Agung UMNO yang sedia ada sekarang.

Dalam beberapa artikel yang lepas, Sangkakala juga ada menulis tentang Setiausaha Agung UMNO yang ada sekatang ni tentang beberapa kemelut yang melanda.

Tapi apa yang pasti, Tengku Adnan sebenarnya gagal menjalankan tugas sebagai Setiausaha Agung UMNO dalam menyelesaikan badai yang melanda di Terengganu.


Memang benar, sekarang ni YB Datuk Seri Ahmad Said yang merupakan bekas Menteri Besar telah bertindak untuk menyertai semula UMNO dan melupakan hasrat untuk menjadi calon bebas.

Jika diikuti rentetan kejadian, Mat Said dikatakan telah memberitahu bahawa beliau akan melangsungkan majlis perkahwinan anaknya di Kemaman dan beliau juga mengatakan bahawa pwrkara ini telah dimaklumkan kepada YAB Perdana Menteri.

Tapi dalam masa yang sama, Perdana Menteri mengatakan bahawa beliau tidak tahu akan majlis yang diadakan pada 17 Mei nanti dan Perdana Menteri mengandaikan bahawa majlis yang diadakan pada 10 Mei lalu telah selesai.

Dan dengan kekeliruan itu juga, maka kekeliruan dan salah faham telah berlaku hingga membuatkan Mat Said bertindak keluar dari UMNO dan menjadi ADUN bebas.

Tetapi setelah Perdana Menteri mendapat tahu kedudukan yang sebenar, maka kemelut yang melanda di negeri Penyu ini dapat diatasi dengan begitu baik dan pwnih sifat kekeluargaan.

Tapi persoalannya disini, kenapa perkara ini tidak diselesaikan oleh orang yang diwakilkan oleh Perdana Menteri untuk menyelesaikan perkara tersebut?

Siapa yang diarahkan oleh Perdana Menteri bagi menyelesaikan kemelut Tetengganu?

Setahu Sangkakala, Setiausaha Agung dan Setiausaha Kerja UMNO Malaysia telah dikerahkan untuk pergi mencari jalan penyelesaian, tapi apa yang berlaku, Mat Said bertindak keluar parti sejurus Menteri Besar Terengganu yang baru mengangkat sumpah jawatan beliau dihadapan Sultan.

Satu lagi persoalan yang bermain di kepala Sangkalala ialah, apakah benar bahawa Perdana Menteri yang mengeluarkan kenyataan bahawa majlis perkahwinan anak Mat Said adalah masalah peribadi beliau?

Pada jangkaan Sangkakala, takkan sebagai Perdana Menteri, Datuk Seri Najib akan mengeluarkan kenyataan sedemikian terhadap seorang pemimpin sebuah negeri.

Jadi disini Sangkakala merasakan bahawa Ku Nan GAGAL melaksanakan apa yang diarahkan oleh Perdana Menteri iaitu menyelesaikan permasalahan.

Jadi adalah lebih baik jika Ku Nan melepaskan jawatan tersebut dan ada juga bagusnya jika Tok Ali pula mengambil alih jawatan Setiausaha Agung UMNO yang baru.

Tok Ali pun bukan orang baru dalam politik dan Sangkakala yakin Tok Ali mampu untuk membawa pembaharuan dalam pentadbiran UMNO Malaysia.


ALI RUSTAM BAKAL SETIAUSAHA AGUNG YANG BARU @NajibRazak

Ramai menaikkan status di laman facebook yang mengatakan bahawa bekas Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Ali Rustam akan menjadi Setiausaha Agung UMNO yang baru menggantikan Tengku Adnan Tengku Mansor.


Bagi Sangkakala ini satu pembaharuan yang baik jika UMNO dan Barisan Nasional mahu melakukan perubahan.

Datuk Seri Ali Rustam dilihat lebih mesra bersama rakyat dan walaupun beliau kini tidak memegang apa apa jawatan dalam kerajaan, tapi beliau masih meneruskan khidmat bersama masyarakat.

UMNO perlukan perubahan dimana ianya selaras dengan apa yang dilakukan oleh UMNO kini yang mahukan segala bentuk idea dan cadangan yang baru untuk memantapkan parti.

Bagi Sangkakala, jika Perdana Menteri mengambil tindakan menukar Setiausaha Agung UMNO yang ada kini kepada Ali Rustam, maka terlaksanalah sudah pembaharuan yang dirancang selama ini.

Sangkakala juga amat yakin dan percaya, bahawa ramai yang akan bersetuju jika Datuk Seri Ali Rustam atau lebih dikenali sebagai Tok Ali sebagai Setiausaha Agung UMNO yang baru.


Rabu, 14 Mei 2014

#prktelukintan AKSI TERLAMPAU CALON DAP TELUK INTAN ???

Wahwahwah..gambar ni sekarang tersebar merata dalam laman facebook yang mengatakan gambar bakal calon DAP yang dikatakan akan bertanding di PRK Teluk Intan tak lama lagi.


Bila diamati gambar diatas, Sangkakala terfikir, kenapa takde sorang pun dikalangan alim ulama PAS yang menegur gadis berbangsa melayu ini supaya berpakaian lebih elok dan menutup aurat? Kalau betul gambar dia la.

Adakah PAS akan mengatakan bahawa itu hak peribadi beliau sebagai seorang manusia?

Kalau puteri UMNO la puak puak PAS ni dapat gambar yang macam ni, Sangkakala rasa mau terbakar wall facebook dengan kejian dan cacian.

Tapi kali ni Sangkakala tengok semua diamkan diri je.

Setahu Sangkakala, di Teluk Intan agak ramai juga pengikut pengikut PAS dan mungkinkah mereka akan tetap menyokong calon yang dikatakan akan menjadi wakil kepada DAP di PRK Teluk Intan nanti.

Jadi kita sama sama saksikan, kalau diakdirkan menanglah calon DAP ni, memang le puak ulama serban PAS ni cukup bekenan dengan cara berpakaian dan yang paling penting rasanya puak puak ni suka tengok yang terbonjol atas bawah tu..


#prktelukintan PEGUAM YANG MELACURKAN BANGSA MELAYU

Agak mengecewakan apabila ada anak bangsa yang sanggup melacurkan masa depan anak bangsanya sendiri hanya semata mata kerana cina DAP.

Itulah yang dilakukan oleh Sofia yang merupakan Setiausaha Sulit kepada Lim Kit Siang dan dikatakan juga bakal menjadi calon ahli parlimen Teluk Intan dalam Pilihanraya Kecil kawasan tersebut pada 31 Mei nanti.


Kalau dilihat dari segi rupa paras, anak kelahiran Ipoh ni agak boleh tahan juga dan kalau dari segi pelajaran,  juga agak menarik perhatian.

Tapi apabila sampai ke sikap, Sangkakala rasa ini le manusia yang gagal diantara yang paling gagal.

Sangkakala berani kata budak ni gagal sebab, dia gagal memperjuangkan bangsanya sendiri tetapi lebih berjuang kepada bangsa yang mahu memusnahkan bangsanya.

Sofia ni dulu menuntut di UITM dan dikatakan mengambil jurusan undang undang di Universiti tersebut.

Tidakkah Sofia ni tahu bahawa siapa yang memperjuangkan UITM tempat beliau menuntut ilmu? Dan apa pula yang diperkatakan oleh Cina DAP tentang kemasukan pelajar Melayu ke dalam UITM tempat beliau menuntut?

Hari ini dengan mudah budak perempuan ini melacurkan tempat dimana beliau menuntut ilmu dan dengan mudah beliau melacurkan nasib anak bangsanya sendiri.

Ibarata bakar jambatan setelah menyeberang, itu juga yang Sangkakala berani katakan kepada budak perempuan tak sedar diri ni.

Pengajaran sepatutnya diberikan kepada manusia yang kufur nikmat macam si Sofia ni, supaya lebih tahu apa kelebihan dia menjadi Melayu di tanah air ini dan bukannya menidakkan hak Melayu lain.



@hishammuddinH2O BASPEL PERSATUAN PEMANDU ATAU PERSATUAN PENYAMUN

Pernah dengar pasal BASPEL atau lebih dikenali sebagai persatuan pemandu bas pelancong 1 Malaysia?

Mungkin para pembaca sekalian tak pernah dengar nama persatuan ni kan?

Jadi disini Sangkakala akan cerita kan sedikit sebanyak tentang BASPEL yang sebenarnya giat mencari peruntukan untuk melakukan aktiviti disamping mencari gaji bulanan untuk para pengikutnya.

Kenapa Sangkakala kali ini tiba tiba teringat untuk menulis tentang BASPEL? Sebab ada tragedi yang melanda kepada para peserta yang mengikuti rombongan persatuan ini ke Sabah pada bulan April yang lalu.

Ceritanya bermula begini, Sangkakala mendapat laporan daripada peserta rombongan media dimana kononnya mereka ini dijemput untuk membuat liputan berkaitan dengan regata di Semporna Sabah.

Pada permulaan perancangan memang ianya amat baik sekali dan perancangan yamg dibuat seolah olah tersusun dengan rapi, tapi apanyang berlaku setelah sampai ke negeri dibawah bayu, amatlah mendukacitakan.

Peserta dikatakan telah bertolak dari Kuala Lumpur dengan menaiki penerbangan MAS yang ditaja sepenuhnya oleh Syarikat penerbangan tersebut tetapi, ada pula peserta yang dikatakan terpaksa menaiki pesawat AirAsia.

Macam mana boleh jadi macam tu? Adakah BASPEL menggunakan peruntukan tersebut ke jalan lain?

Sangkakala membuat sedikit risikan daripada kementerian pengangkutan dan dari apa yang dimaklumkan kepada Sangkakala, pihak kementerian ada mengeluarkan peruntukan untuk membiayai perbelanjaan para paserta yang terlibat tapi dari apa yang Sangkakala dimaklumkan setelah membuat pertanyaan kepada peserta, tidak ada satu sen pun yang diberikan kepada para peserta.

Kemana agaknya duit peruntukan tersebut telah hilang?

Setibanya di Sabah, peserta juga kononnya telah diagih agihkan atau dipecah pecahkan kumpulan yang mana kalau mengikut perjanjian asalnya, peserta ditempatkan di sebuah hotel, tetapi perkara sebaliknya telah berlaku.

Disini Sangkakala nak beritahu sikit pada Menteri Pengangkutan, walaupun persatuan ini menggunakan nama 1 Malaysia, sila pastikan dahulu siapa disebalik persatuan ini.

Setahu Sangkakala, tugas persatuan adalah untuk mengambil berat tentang ahli mereka dimana dalam kes BASPEL, Sangkakala tidak nampaj persatuan ini berbuat demikian.

Apa yang dilakukan oleh persatuan ini menurut apa yang diberitakan kepada Sangkakala, hanyalah untuk mengisi tembolok pengerusi serta ahli jawatankuasa yang mana mereka menggunakan nama persatuan untuk mendapatkan peruntukan.

Jadi kepada Menteri yang bertanggungjawab, Sangkakala minta supaya persatuan ini disiasat apa tujuan sebenar penubuhannya dan adakah ianya mengikut sepertimana yang dirancangkan.


Selasa, 13 Mei 2014

@NajibRazak CYTRO @tengkuadnanreal TERUS MENYERANG LAKSANA PANGLIMA PONDAN


Hahaha..Sangkakala ketawa bagai nak pecah perut bila ada cytro Tengku Adnan yang merupakan Menteri Wilayah merangkap Setiausaha Agung UMNO ni cuba menyerang Sangkakala dengan memberikan komen dalam blog Sangkakala.

Cytro ni memberikan komen dalam artikel yang mana Sangkakala katakan bahawa Tengku Adnan dan Datuk Raof gagal memberikan taklimat kepada ADUN Barisan Nasional di Terengganu semalam.


Sangkakala mengeluarkan artikel berpandukan daripada apa yang dilakukan oleh kedua dua orang Setiausaha yang mana Sangkakala dimaklumkan mereka ini telah diarahkan untuk memberikan taklimat tentang pengunduran dan perletakkan jawatan Menteri Besar Terengganu.

Bagi Sangkakala, jika taklimat kena pada tempat dan sasarannya, maka tidaklah ada kekecohan yang berlaku dan perkara keluar parti ni juga takkan berlaku.

Tapi oleh kerana kegagalan inilah, maka perkara tersebut terjadi dan ramai yang cuba menyalahkan Perdana Menteri selaku Presiden UMNO tentang permasaalahan ini sedangkan sudah semestinya atas arahan presiden maka kedua dua orang Setiausaha ini bergegas ke Terengganu untuk memberikan taklimat.

Yang lebih melucukan lagi ialah, cytro yang kemungkinan besar diupah oleh Ku Nan melalui Setiausaha Akhbar beliau ini bacuk tak berani mengeluarkan nama beliau, cuma berani pakai 'TanpaNama'.


Berapa Yop bayar pada lu bro? Lepas komen printscreen tunjuk bukti untuk buat claim ke?

Kalau Sangkakala jadi Ku Nan, Sangkakala akan berasa malu dengan kehafiran cytro yang bacul macam pondan ni.


RM 8 JUTA BINA KILANG PADI PPK DI GERAI #DSIS @ismailsabri60 @tunfaisal


BESUT - Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani meluluskan peruntukan sebanyak RM8 juta bagi membina sebuah kilang padi di Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Gerai di sini.

Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, dengan pembinaan kilang berkapasiti 20,000 tan setahun itu membolehkan padi yang dihasilkan petani di daerah Besut dan Setiu dijual kembali kepada petani dan keperluan pasaran luar.

Menurutnya, kemudahan itu dibantu dengan kewujudan Pusat Pengumpulan Belian Padi PPK Gerai, Pelagat, Kerandang serta Setiu yang mencapai kapasiti sehingga 28,000 tan.

Beliau berkata, keputusan meluluskan pembinaan kilang itu dibuat setelah mengambil kira kepentingan 7,812 petani serta keluasan tanaman padi sebanyak 10,3714 hektar dengan purata hasil pengeluaran antara tiga hingga lima tan.

"Dalam perjumpaan dengan Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani, Perusahaan Perladangan dan Komoditi negeri, Nawi Mohamad tempoh hari, beliau ada membangkitkan isu keperluan kilang pemprosesan padi di Besut.

"Permohonan ini telah dikemukakan sejak tahun 2000 dan saya difahamkan bahawa selama ini petani dan Pertubuhan Peladang akan menghantar padi ke kilang Bernas di Besut dan Setiu," katanya.

Beliau berkata demikian dalam Majlis Pelancaran Dana Kebajikan Sub Sektor Padi Peringkat Kebangsaan di Pusat Pengumpulan Padi Kawasan Gerai di Kampung Alor Keladi di sini kelmarin.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh Timbalannya, Datuk Tajuddin Abdul Rahman.

Selain Nawi, yang turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat negeri, Muhammad Pehimi Yusof; Pengerusi Lembaga Pertubuhan Peladang, Datuk Zainal Dahalan dan Pengerusi Ahli Jemaah Pengarah Pertubuhan Peladang Kebangsaan (Nafas), Datuk Saipolbahri Suib.

Ismail Sabri turut menyarankan kilang yang bakal dibina itu membeli dan memproses padi dari Pasir Puteh, Kelantan agar peruntukan itu dapat dimanfaatkan bersama.

Menurut beliau, bagi mengukuh­kan peranan Pertubuhan Peladang dalam subsektor padi, empat Pusat Pengumpulan Padi akan diwujudkan di PPK Bintong, Padang Serai, Seberang Perak dan Machang, manakala empat Pusat Pengumpulan Padi sedia ada akan dinaik taraf.


Sent from Samsung Mobile

@NajibRazak @tengkuadnanreal SUA DAN SUK UMNO GAGAL BERI TAKLIMAT PADA ADUN BN TERENGGANU

Selepas perletakan jawatan Menteri Besar Terengganu semalam kita dapat melihat beberapa lagi ADUN Barisan Nasional telah bertindak keluar daripada UMNO termasuk juga dengan mantan Menteri Besar.

Kalau nak diikutkan daripada awalan permasalahan ini wujud, Setiausaha Agung dan Setiausaha Kerja UMNO Malaysia rasanya telah diarahkan untuk pergi menyelasaikan perkara tersebut dan kedua dua mereka ini telah bergegas ke Terengganu khabarnya.

Tapi kenapa masih ada yang bertindak keluar dari parti? Apakah taklimat yang diberikan tidak cukup ampuh atau memang dirancang sebegitu?

Sangkakala tidak berasa terkejut dengan apa yang berlaku apabila melihat kedua dua Setiausaha ini bercakap endah tak endah dalam berita yang di siarkan oleh TV3 malam tadi.

Apa yang Sangkakala perhatikan dan andaikan, jika penerangan diberikan secara betul, Sangkakala merasakan bahawa perkara sebegini tidak akan berlaku dan kemungkinan besar ianya dapat dielak.

Tapi oleh kerana yang dihantar untuk berbincang dan memberikan taklimat hanya melepas batok ditangga, maka kekeliruan dan kekalutan telah berlaku.

Jadi disini Sangkakala rasa, ada baiknya jika kedua dua Setiausaha ini yang melepaskan jawatan diatas kegagalan mereka untuk memberikan keyakinan kepada ADUN ADUN dari Barisan Nasional yang lain agar tidak tersalah anggap dengan apa yang berlaku.



KESETIAAN MAT SAID BERSAMA UMNO MEMANG RAPUH DAN LONGGAR

Semalam telah berlaku satu situasi dimana Menteri Besar Terengganu telah bertukar dari pada Datuk Seri Ahmad Said kepada YB Dato Ahmad Razif.


Upacara mengangkat sumpah telah diadakan di Istana Terengganu pada malam tadi dan selang beberapa jam kemudian, mantan Menteri Besar telah bertindak keluar daripada parti diikuti oleh seorang lagi dan kini dikatakan ada 4 orang lagi ADUN dari Barisan Nasional mengikut tindakan sama.

Alasan Mat Said amat mudah kenapa beliau bertindak keluar daripada UMNO dana alasan yang beliau berikan adalah kerana anak beliau akan berkahwin pada 17 Mei nanti dan beliau mengatakan bahawa beliau telah memaklumkan hal ini kepada Perdana Menteri.

Persoalan disini, adakah Mat Said akan melepaskan jawatan Menteri Besar secara jujur jika peluang untuk menunggu sehingga majlis perkahwinan itu berlangsung diberikan?

Atau adakah perkara sama akan berlaku dimana beliau akan keluar dari UMNO dan bertindak menjadi ADUN bebas di negeri tersebut?

Apa yang Sangkakala lihat, Mat Said tetap akan bertindak keluar dari UMNO walau apa peluang diberikan kepada beliau ketana bagi Sangkakala, pemimpin seperti ini hanya memerlukan jawatan dan bukan berpaksi kepada perjuangan.

Sangkakala juga berani mengatakan bahawa Mat Said pada hari ini ialah pengkhianat kepada UMNO dan derhaka terhadap Sultan Terengganu.

Kenapa Sangkakala derhaka?

Malam tadi DYMM Sultan Mizan telah berkenan untuk menerima perlantikan Menteri Besar yang baru dan Baginda berkenan untuk menerima upacara angkat sumpah Menteri Besar yang baru.

Tapi selepas beberapa jam, Mat Said bertindak keluar dari UMNO bersama seorang lagi ADUN yang membuatkan Barisan Nasional yang menjadi kerajaan dan Menteri Besar yang baru dilantik tidak mendapat majoriti kerusi bagi menjalankan tugas seperti biasa.

Ini juga membuktikan bahawa Mat Said tidak menerima perkenan Tuanku Sultan diatas perlantikan Menteri Besar tersebut.

Mungkin ramai yang menyokong apa yang dilakukan oleh Mat Said sebab alasan yang beliau berikan, tapi bagaimana pula dengan ADUN ADUN yang tidak ada kena mengena dengan majlis tersebut? Apa pila alasan mereka?

Walaupun begitu, Sangkakala tidak mengatakan semua pemimpin gilakan kuasa dan jawatan sepertimana Mat Said, ada juga beberapa pemimpin yang pernah menerima nasib sama tetapi masih lagi setia bersama dengan UMNO.

Sangkakala ambil contoh Tan Sri Isa Samad yang pernah menjawat jawatan Naib Presiden dan kemudian ditarik balik dan digantung dari keahlian namun masih lagi setia bersama sama UMNO hingga ke hari ini.

Tapi bagaimana pula dengan Mat Said yang mengambil tindakan menongkah arus setelah tidak memegang jawatan sebagai Menteri Besar?

Sangkakala rasa ada baiknya juga pertukaran Menteri Besar dilakukan di Terengganu kerana dengan itu kita dapat melihat sejauh mana kesetiaan dan rupa sebenar pemimpin di peringkat negeri Terengganu.


Isnin, 12 Mei 2014

#PRKTasikGelugur KENYATAAN AZMIN SINDIR DAP DAN PEMIMPIN PAKATAN

Nampak gayanya Azmin juga sudah mula pandai pukul anak sindir menantu dalam mengatakan tentang parti dalam gabungan pakatan rakyat.

Azmin Ali yang merupakan timbalan presiden PKR mengatakan bahawa Barisan Nasional meletakkan proksi bagi bertanding merebut kerusi Parlimen Bukit Gelugor.


Azmin juga mendakwa bahawa Barisan Nasional tidak dapat mencari calon untuk bertanding berikutan keputusan Barisan Nasional yang mengambil keputusan tidak meletakkan calon di kawadan tersebut tetapi mengambil pendekatan untuk berjuang habis habisan di PRK Teluk Intan.

Cuba kita perhatikan semula, agaknya siapa yang tidak mampu mencari calon yang sebenarnya, adakah Barisan Nasional atau Pakatan Pembangkang yang tidak mampu mencari calon?

Barisan Nasional mengambil keputusan untuk tidak bertanding di PRK Bukit Gelugor kerana nak menumpukan geak kerja di Teluk Intan.

Tapi pakatan pembangkang pula meletakkan calon yang merupakan anak mendiang Karpal Singh yang juga merupakan ahli parlimen kawasan tersebut sebelum ini.

Jika Pakatan pembangkang mempunyai calon yang mampu diketengahkan, kenapa anak kepada Karpal yang diletakkan dalam PRK tersebut? Apakah Pakatan Pembangkang sudah tidak mempunyai calon lain selain dari meletakkan keturunan Karpal?

Kepada Azmin Ali, kalau nak bercakap tu agak agak le sikit, cakap siang pandang pandang, cakap malam dengar dengar.

Tapi kenyataan Azmin ni kemungkinan juga ada kaitan dengan pemilihan PKR yang mana kita dapat lihat bahawa semasa penamaan calon yang bertanding, Anwar dikatakan akan bertanding menentang Wan Azizah yang juga merupakan Isteri beliau dan anak beliau sendiri iaitu Nurul Izzah bertanding sebagai Naib Presiden.

Begitu juga dengan Lim Kit Siang yang meletakkan Lim Guan Eng sebagai ADUN di Pulau Pinang dan seterusnya menjadi Ketua Menteri di negeri tersebut.

Nik Aziz pula meletakkan Nik Abduh sebagai wakil rakyat dan semua ini adalah kroni kepada pemimpin tertinggi parti.

Adakah pakatan tidak mampu untuk meletakkan orang lain sebagai calon tidak kira didalam parti atau di dalam pertandingan dalam pilihanraya?


258 DAFTAR PROGRAM BANTUAN TANAMAN SEMULA #DSIS @ismailsabri60 @tunfaisal


TEMERLOH - Meskipun tempoh akhir permohonan program bantuan tanaman semula pokok buah-buahan terpilih akan berakhir bulan depan, hanya 258 peserta memohon me­nyertai program tersebut setakat ini melibatkan peruntukan sebanyak RM887,832.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, Datuk Shafik Fauzan Sharif berkata, daripada jumlah itu, daerah Bentong merekodkan jumlah peserta tertinggi iaitu 52 orang manakala dua daerah iaitu Rompin dan Kuantan masih belum mendaftar mana-mana peserta.

"Jadi saya minta pegawai-pegawai pertanian yang terlibat supaya turun padang untuk tujuan pendaftaran peserta demi kebaikan masyarakat," katanya dalam sidang akhbar selepas majlis Hari Terbuka Pejabat Pertanian Daerah Temerloh dan Promosi Nangka 2014 di Dewan Sri Kerinau di sini kelmarin.

Pada 23 Mac lalu, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob melancarkan program Bantuan Tanam Semula Pokok Buah-buahan Terpilih bagi melon­jakkan pendapatan masyarakat luar bandar dengan sasaran me­libatkan kira-kira 6,000 peserta dari seluruh negara.

Kerajaan memperuntukkan sebanyak RM28 juta dalam tempoh tiga tahun bagi melaksanakan program itu bertujuan memajukan lagi sektor pertanian negara khususnya industri buah-buahan tempatan.

Menurut Shafik Fauzan, program bantuan tanaman semula berkenaan melibatkan buah-buahan terpilih yang mampu dipasarkan ke peringkat antarabangsa seperti durian Musang King, mangga, manggis dan nangka.

Dalam pada itu, beliau memberitahu, antara masalah dihadapi adalah kekurangan jentera pertanian yang kebanyakannya telah uzur.

Bagi mengatasi masalah tersebut, pihaknya akan memperluaskan program pinjaman pembelian jentera kepada petani seperti yang telah dilaksanakan Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) kawasan Rompin.

SUMBER UTUSAN 
Sent from Samsung Mobile

FAMA LANCAR PASAR TANI MASJID #DSIS @ismailsabri60 @tunfaisal


Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) melancarkan Pasar Tani Masjid perintis di perkarangan Masjid Bandar Baru Air Itam di sini sebagai inisiatif mengimarahkan masjid dengan aktiviti keusahawanan.

Pengerusi FAMA, Tan Sri Badruddin Amiruldin berkata, mengikut perancangan pasar tani masjid akan dibuka di setiap negeri.

"Mana-mana masjid yang berminat untuk menganjurkan pasar tani, mereka boleh memohon kepada FAMA di negeri masing-masing untuk berbuat demikian, kita memang mengalu-alukannya," katanya.

Pasar Tani Masjid ini memberi ruang kepada usahawan untuk menambah pendapatan dan mereka perlu merebut peluang disediakan ini selain mengimarahkan masjid, katanya kepada pemberita selepas majlis perasmian Pasar Tani Masjid itu dan Pasar Bergerak 1Malaysia (PB1M) Pulau Pinang. - BERNAMA

Sent from Samsung Mobile

NURUL IZZAH KECEWA AHLI PKR MACAM KERA !!!

Nampaknya Nurul Izzah amat kecewa dengan pemilihan parti yang dilangsungkan kali ini apa bila banyak terjadi kekecohan seperti pergaduhan dan sebagainya.

Izzah juga selaku Naib Presiden PKR mengatakan bahawa kaedah lama perlu dilakukan semula iaitu meletakkan gambar seta nombor pada kertas undi dan dipangkah pada kotak bersebelahan.

Tapi bukan ke itu cara yang digunakan oleh SPR dalam setiap kali pilihanraya yang diadakan di Malaysia dan bukankah PKR sendiri yang merungut mengatakan bahawa SPR tidak telus dan sebagainya tapi kali ini Naib Presiden PKR meminta cara SPR digunakan semula, tak ke jadi agak pelik tu.


Pemilihan PKR sama macam pemilihan nak memilih kepala ganster, dengan kerusi meja melayang, bertumbuk terajang, pukul dengan kerusi dan pelbagai lagi.

Semua rakyat Malaysia tahu yang PKR adalah hasil daripada himpunan tepi jalan jadi sampai sekarang masih lagi terbawa bawa perangai lama.

Video dalam gambar dibawah [klik gambar]..

video

Sepatutnya Nurul serta seluruh kepimpinan PKR berasa amat malu kepada SPR yang selama ini menjalankan pilihanraya secara aman dan jika ada pergaduhan pun, ianya berpunca daripada kumpulan pembangkang sendiri dan ianya masih boleh dikawal.

Tapi dalam pemilihan PKR, apa yang Sangkakala nampak, pergaduhan sesama sendiri berlaku dan adakah ini sebagai saru contoh tauladan yang baik bagi sebuah parti yang beriya sangat nak menakluki negara?

Ahli parti sendiri pun tak dapat nak kawal, adakah PKR mampu untuk mengawal sebuah negara?

Fikir fikirkanlah.


Ahad, 11 Mei 2014

PANAS !!! PERGADUHAN DALAM PEMILIHAN PKR KUALA LANGAT

Apa punya bangang le pengikut PKR ni, pemilihan pun boleh gaduh besar ke? Sampai pukul memukul sesama sendiri.

Kata UMNO tu teruk, tapi sekarang boleh tengok rupa kera kera ni semasa pemilihan.

video

Apa dah jadi? Ini ke parti yang dikatakan akan membela nasib rakyat kalau dah sesama mereka sendiri bercakaran?


SUA KU NAN GUNA RAKAN TEMBAK BLOGGER DALAM FACEBOOK ???

Tertarik pula Sangkakala dengan penulisan seorang rakan blogger yang mengatakan bahawa Setiusaha Akhbar kepada Menteri Wilayah yang mengheret rakan facebook beliau untuk menyerang blogger di laman tersebut.

Baca DISINI...

Seperti yang rakan blogger ni tuliskan, Sangkakala juga sebenarnya telah menegur Menteri Wilayah merangkap Setiausaha Agung UMNO ini beberapa kali dalam laman blog Sangkakala.

Sangkakala membuat teguran apabila 2 keping gambar Menteri ni menaiki pesawat untuk menunaikan umrah dan kembali dari menunaikan umrah tersebar di kalangan ketua ketua cawangan.

Bagi Sangkakala teguran ini sepertimana yang dikatakan oleh rakan blogger dalam pautan tadi, adalah untuk memberikan kesedaran kepada Ku Nan dan ianya adalah sahih.

Ada juga yang mengatakan bahawa jasa Ku Nan dalam parti perlu dilihat, dan bagi Sangkakala pula, jasa tersebut tidak menghalalkan cara atau membuatkan para blogger pro kerajaan berdiam diri dengan kesilapan yang dilakukan.

Tapi apa yang mengecewakan ialah, teguran ini tidak diambil berat oleh Setiausaha Akhbar Ku Nan, malah rakan facebook beliau menyerang para blogger dan ada kemungkinan termasuklah diri Sangkakala dan kemungkinan besar, ini adalah arahan atau permintaan dari Setiausaha Akhbar Ku Nan sendiri.

Jadi disini Sangkakala rasa sebagai seorang Setiausaha Akhbar, adalah lebih baik beliau menasihati Ku Nan agar tidak terlalu menunjukkan kekayaan atau harta yang beliau miliki kerana dengan cara menunjuk nunjuk ini akan membuat orang ramai bertambah meluat dengan UMNO.