live streaming / siaran langsung

Isnin, 31 Disember 2012

MIMPI NGERI MUJAHID YUSOF RAWA DI PARIT BUNTAR BERMULA

Walau pun berada di dalam parlimen yang dimenangi oleh pembangkang pada PRU 12, program program kerajaan terus berjalan di kawasan Parit Buntar.

Hari ini telah terbukti bahawa kerajaan Barisan Nasional telah menerima peningkatan sokongan dari rakyat disekitar Parit Buntar, sudah pasti akan menjadi satu igauan ngeri kepada ahli parlimen kawasan iaitu YB Dr Mujahid Yusof Rawa yang semakin dilupakan oleh rakyat Parit Buntar yang sudah jelak dengan janji janji pembangkang sebelum PRU 12 yang lalu.

Program yang dihadiri oleh kepimpinan UMNO dan Barisan Nasional Bahagian Parit Buntar serta kepimpinan badan bikan kerajaan disusuli pula dengan kahadiran YB Dato' Sharani Mohammad yang juga merupakan EXCO kerajaan negeri menambah keyakinan bahawa kawasan Parlimen Parit Buntar akan kembali ke tangan Barisan Nasional.

Dalam ucapan alu aluan oleh Timbalan Pengarah KEMAS negeri Perak Encik Mohd Ali Hanafiah, beliau memuji sikap penduduk di sekitar Kuala Kurau dan Parit Buntar yang tidak mengecewakan setiap kali diadakan program program kerajaan.

Beliau juga mengucapkan jutaan terima kasih kepada YB Dato Sharani yang sanggup datang pada malam ini untuk bersama sama dengan rakyat Parit Buntar dan Kuala Kurau.

Dalam ucapan Tuan Haji Mohd Saleh Mad Desa yang merupakan penyelaras DUN dan pemangku ketua UMNO Bahagian, beliau mengatakan bahawa setiap acara yang diadakan pada hari ini mendapat sambutan luar biasa.

Beliau memaklumkan bahawa sejak pagi sudah diadakan pelbagai program dan apa yang membanggakan kata beliau, semua acara acara tersebut telah disertai oleh pelbagai kaum dan berada didalam keadaan aman dan sentosa.

Menurut beliau lagi, himpunan malam ini bukan untuk menyatakan keburukan, mendoakan kehancuran sesiapa dan mengata sesiapa, himpunan malam ini adalah untuk memanjat kesyukuran kepada Allah diatas limpah kurniaNya di sepanjang tahun 2012.

Beliau juga berkata bahawa semua yang hadir pada hari dan malam ini akan sama sama mempertahankan tanah air hingga ke titisan darah terakhir dan beliau meminta semua yang hadir pada hari ini untuk menyokong kepimpinan YAB Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak serta YAB Datuk Seri Dr Zambri Abdul Kadir Menteri Besar Perak.

Dalam ucapan YB Dato' Sharani pula, beliau juga mengucapkan tahniah kepada semua yang menjayakan majlis Sambutan Tahun Baru pada hari ini.

Beliau juga menyampaikan salam dari YAB Menteri Besar kepada semua yang hadir dan Menteri Besar memohon maaf kerana tidak dapat hadir bersama sama kerana beliau mesih lagi berada di Tanah Suci.

Menurut beliau, setiap sambutan tidak kira sambutan tahun baru atau hari kebangsaan akan bermula dari apa yang kita pilih pada hari ini.

Beliau juga menyeru kepada semua yang hadir dan yang tidak hadir pada malam ini untuk menjadi insan yang berhati mulia, tidak mendoakan yang bukan bukan kepada mana mana pihak, kerana menurut beliau seorang insan yang rosak hatinya rosak akan membawa kepada kemudaratan dan kecelakaan, oleh itu beliau juga meminta kepada semua rakyat di Kuala Kurau supaya menolak kepimpinan yang hatinya rosak.

Beliau juga menyeru kepada semua pengundi pengundi di Kuala Kurau dan Parit Buntar supaya mengundi calon Barisan Nasional supaya kawasan Kuala Kurau dan negara ini akan bertambah maju.

Apa macam Mujahid, ada berani ka? Haha..menempah kalah jelah PAS di Parit Buntar..


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

PARIT BUNTAR DI TANGAN BARISAN NASIONAL

Dengan sokongan yang sebegini, mampukah YB Dr Mujahud Yusof Rawa mengekalkan kemenangan di kawasan Parlimen Parit Buntar?

Nampaknya Mujahid kena mengintai parlimen lain atau bersedia untuk menerima kekalahan, ini kerana dengan sokongan dan dokongan yang diberikan oleh golongan muda di parlimen Parit Buntar kepada Barisan Nasional sudah pasti akan menumbangkan beliau.

Penduduk serta rakyat Parit Buntar khusunya sudah mula muak dan jemu dengan Ahli Parlimen PAS ini yang dikatakan tidak menjalankan tanggungjawab yang sepatutnya dilakukan oleh seorang wakil rakyat.

Petang ini tadi berlangsung konvoi pemberian sumbangan berbentu barang makanan yang dihantar oleh pemuda pemuda UMNO serta Barisan Nasional dari rumah ke rumah.

Turut serta dalam konvoi tersebut ialah Cikgu Jamil yang merupakan Ahli jawatan kuasa UMNO bahagian dan diikut serta oleh Presiden Gerakan Belia 4B Malaysia, Saudara Mua'amar Ghadafi Jamal, sebanyak 400 buah motosikal yang rata ratanya dinaiki oleh dua orang pemuda serta ahli UMNO berpecah kepada 3 kumpulan mula mengagihkan bantuan bermula pada jam 3 petang.

Penerima penerima bantuan yang Sangkakala tanya berkata, mereka amat berpuas hati dengan prestasi yang ditunjukkan oleh UMNO dan Barisan Nasional Parit Buntar pada ketika ini dan mereka juga sudah bersiap sedia untuk mengundi dan mereka juga menyatakan sudah pasti akan mengundi calon yang diletakkan oleh Barisan Nasional.

Parlimen Parit Buntar sudah bersedia untuk menghapuskan undi kepada pembangkang.






Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

ANWAR BUKTIKAN KASIH DAN SAYANG PADA SIAPA

Dengar kata 12 haribulan nanti akan diadakan himpunan membantah Shamsidar Tahrin menjadi saksi dalam kes saman Anwar terhadap Nallakarupan.

Himpunan itu juga ada yang kata dibuat oleh Anwar yang beriya iya supaya Shamsidar tidak dibawa ke mahkamah dalam kes tersebut.

Agaknya Anwar nak buktikan kasih sayang dia pada Shamsidar le ni, kalau tidak takkan le sampai nak diadakan perhimpunan untuk membantah, siapa sangat Shamsidar kalau nak diikutkan.

Nanti kita tengok le berapa ramai pencacai Anwar akan hadir untuk sama sama membantah orang yang dikatakan kekasih gelap Anwar agar tidak dibawa ke mahkamah.

Nampak sangat Anwar takut kalau Shamsidar terlepas cakap. Kalau tidak takkan sanggup nak minta pengikut buat himpunan macam tu.






Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

MELAYU JANGAN TIDUR TERLALU LENA

Pemisahan Singapura daripada Malaysia(Sejarah Malaysia)

Ini adalah sebahagian dari Sejarah Malaysia.

Keputusan pemisahan Singapura dari Malaysia diambil secara perseorangan oleh Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj ketika beliau di London pada tahun 1965.

Ketika itu Tunku Abdul Rahman bercuti selama 53 hari bagi mendapatkan rawatan di sebuah klinik di London.

Lee Kuan Yew dan parti PAP pimpinannya enggan bertolak ansur dengan kerajaan Malaysia pimpinan Tunku Abdul Rahman.

Lee Kuan Yew sering mendakwa orang Melayu hanya berjumlah 39 % sementara bukan Melayu 51 % dan melayakkan Lee Kuan Yew menjadi Perdana Menteri Malaysia sebagaimana saranan Ramanathan (perlu rujukan) Lee Kuan Yew mempersoalkan orang Melayu sebagai penduduk jati Malaysia, mereka sebenarnya adalah juga pendatang sebagaimana Cina dan India.

Contoh yang diberikan ialah Syed Jaafar Albar, ahli politik Johor yang mempunyai darah campuran keturunan Arab.

Lee Kuan Yew menyalahkan Tunku dalam kegagalan konsep "Malaysian Malay".

Tunku dikatakan telah terpengaruh dengan ketuanan Melayu yang diperjuangkan oleh beberapa pelampau Melayu dari 'ultra Malay' dan 'Young Turk'.

Sebaliknya, Lee Kuan Yew mewar-warkan konsep "Malaysian Malay" dan mendapat sambutan banyak parti di Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak, kecuali MCA. Gagasan Lee Kuan Yew meliputi Singapura, Pulau Pinang, Melaka, Sabah dan Sarawak.

Sebelum 1963, PAP hanya bertanding di Singapura sahaja dan Perikatan bertanding di Semenanjung Malaysia sahaja. Tapi pada 1963, Tan Siew Sin mendesak Perikatan bertanding di Singapura, namun UMNO kalah teruk.

Tan Siew Sin merupakan Presiden MCA dan Menteri Kewangan Malaysia ketika itu. Pada 1964, Lee Kuan Yew mengarahkan PAP bertanding dalam pilihan raya kebangsaan di Semenanjung Malaysia bagi menentang MCA.

UMNO mahu Perlembagaan Singapura diubah bagi menjamin masa depan orang Melayu. Sedangkan Lee Kuan Yew sebagai pemimpin Singapura yang ada autoriti dalam pentadbiran negeri Singapura enggan berbuat demikian.

Sebaliknya Lee Kuan Yew berjanji akan memperbaiki kehidupan orang Melayu melalui peluang pekerjaan, pendidikan dan skim perumahan.

Dalam projek perumahan, perkampungan Melayu di Singapura telah dihapuskan.

Akibatnya, beberapa pergaduhan berlaku. Julai 1964, kira-kira 114 persatuan orang Melayu bertemu dengan Othman Wok iaitu Menteri Hal Ehwal Sosial Singapura bagi membincangkan kepincangan orang Melayu Singapura.

Tatkala itu, 12,000 orang Melayu mengadakan perarakan di jalan raya Singapura. Akhirnya tercetus rusuhan kaum antara Melayu dengan Cina di Singapura . Lebih 22 orang terbunuh, 200 cedera dan 1130 ditangkap. Bulan Ogos pula, sekali lagi pergaduhan berlaku. 8 terbunuh dan 60 cedera.

Kejadian ini meyakinkan Tunku bahawa dengan mengekalkan Singapura dalam Malaysia bakal mengundang rusuhan perkauman yang lebih dashyat lagi.

Ini lah sejarah mengapa dan kenapa Singapura di keluarkan dari Malaysia, dan perlu diingat, PAP masih mendendami orang orang Melayu dan oleh itu mereka menghidupkan DAP di Malaysia demi untuk meneruskan agenda mereka untuk menjadi pemerintah.

PAP akan memberikan bantuan kepada DAP dalam apa jua bentuk dalam menjayakan apa yang mereka hajati, dan jika ini terjadi, kita boleh saksikan nanti pemusnahan sistem pemerintahan orang Melayu, sistem beRaja akan dimansuhkan dan diganti dengan Presiden, perlembagaan akan diubah yang mana ianya membolehkan orang bukan Melayu sebagai Perdana Menteri.

Apa yang paling pasti ialah, lirik lagu 'anak kecil main api' akan menjadi kenyataan, SEDARlah Melayu, BANGUNlah Melayu, jangan kita lena dibuai oleh bait bait puisi indah yang sebenarnya adalah kata kata nista sebelum menjadi pemerintah, jangan kita sewenang wenang menghirup madu yang diberikan, kerana itu adalah racun yang cukup berbisa yang mungkin takkan mampu kita ubati kelak.

Jika kita generasi muda hari ini tidak mampu untuk berjuang memerdekakan negara, jangan kita lupa untuk memperjuangkan pengekalan kemerdekaan ini.



Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Ahad, 30 Disember 2012

DULU GUAN ENG SEKARANG HADI AWANG

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng satu masa dulu pernah keluarkan kenyataan berbentuk tuduhan yang mengatakan bahawa kapal selam milik Malaysia tidak mampu untuk menyelam ke dasar laut.

Tapi Guan Eng senyap bila Datuk Seri Zahid Hamidi menjemput beliau untuk sama sama menyelam didalam kapal selam scorpene.

Sekarang ni Hadi Awang pula, dah 31 tahun keluarkan amanat Haji Hadi baru sekarang kata nak bagi penjelasan kepada rakyat.

Itu pun dah Datuk Seri Rais Yatim buat keputusan bahawa ianya dibenarkan.

Agak agak bila Hadi nak buat siaran langsung untuk buat penjelasan di dalam media elektronik pula?

Tapi ada pulak bekas ahli PAS kata Hadi tak perlu memberikan syarat untuk bagi penjelasan berhubung dengan amanat tersebut.

Mungkin kah Hadi dah tak pecaya pada akhbar milik PAS (Harakah)?

Kita tunggu le sama sama apa haji Hadi nak kata dalam tv nanti.





Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

HADI DENGAN NIK AZIZ SAMA SAMA DAH NYANYUK

Oleh kerana masing masing dah tua, kedua dua pemimpin PAS ni dah nyanyuk agaknya.

Mana taknya, yang sorang gila kuasa nak jadi Menteri Besar sampai ke mati.

Yang sorang lagi pulak dengan amanatnya yang dah bagi orang keliru sampai ada yang sanggup mati.

Agaknya bila la kedua dua mereka ni nak bertaubat, macam macam fatwa keluar dari mulut kedua dua pemimpin PAS ni.

Tapi satu pun tak ada yang membawa kearah penyatuan umat Islam di Malaysia, apa yang ada cuma perpecahan sesama Islam.

Kononnya nak tegakkan agama Islam di Malaysia, tapi tiada walau satu pun yang boleh benar benar meyakinkan.

Taubat la Nik Aziz dengan Hadi Awang sebelum dijemput oleh Malaikat bertemu dengan Tuhan.



Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

APA HAL ABBY ABADI TELANJANG NI

Pening kepala dengan ustazah magie ni, macam macam dia buat semata mata untuk menonjolkan apa yang tertonjol dalam diri beliau.

Ni dia nak telanjangkan pasal tanah felda pulak kononnya, dia ni anak felda ke? Atau saja nak jadi tukang karut penyedap telinga dan mata kepada al-ustat PAS yang terliur melihat gerak tubuh beliau di khalayak ramai, tambahan pula kalau al-ustat ni duduk belakang semasa Abby becakap, puas mata memandang bro.

Kalau nak jadi ustat-zah pun Abby, kena tau landas landas dan tatacara sebagai seorang muslim, bukan melalak macam 'anak helang tergantung' di khalayak ramai.

Sangkakala ada terbaca dalam blog rakan blogger Sangkakala tadi, gelak juga kalau nak difikirkan, tapi memang ada kebenaran juga dengan apa yang ditulis dalam artikel beliau, klik link dibawah untuk bacaan lanjut apa yang Sangkakala katakan tadi.

http://t.co/GVtVniVW







Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

NGEH SENGAJA MENEMPAH JAHANAM

Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham sengaja menempah jahanam apa bila menyamakan Al-Quran dengan Bible.

Mungkin Ngeh sengaja membangkitkan isu isu keagamaan dengan begitu lantang kini kerana ingin mecabar kesabaran orang orang Islam.

Sangkakala ingin sekali berpesan dan memberi peringatan kepada Ngeh, kesabaran ini jangan dicabar, kerana ini akan menjadikan permusuhan kelak diantara penganut agama Islam dengan bukan Islam.

Umat Islam di negara ini walaupun berlainan idealogi politik tapi masih bersatu jika agama Islam itu dipersoal atau diperkotak katikkan.

Takut nanti Ngeh tak berani keluar rumah hinggakan nak ke bilik air pun memerlukan pengawal peribadi.

Atau senang kata macam ni lah, Sangkakala beri amaran kepada semua cina DAP, Wallahi..Wabillahi..Watallahi..kalau kamu semua beriya sangat nak usik isu agama Islam, kemungkinan nanti akan ada fisabilillah yang berjumpa dengan kamu semua dan yang lebih merisaukan lagi jika mereka ini bertindak sebagai malaikat maut.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

HADI AWANG JANGAN PUSING CERITA PULA

Hari ini heboh di alam maya cai cai pro PAS minta supaya Hadi Awang diberi kebenaran untuk menerangkan isu amanat Haji Hadi yang dibuat 31 tahun yang lalu.

Petang tadi dengan pantas Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim memberi penjelasan bahawa pihak kerajaan tidak ada halangan malah memberikan kebenaran kepada Presiden PAS tersebut untuk memberi penjelasan didalam media elektronik milik kerajaan atau swasta.

Nah apa lagi Datuk Seri Hadi? Dah dapat kebenaran bukan? Bila agaknya nak bagi penjelasan tersebut? Jangan nanti haji Hadi pusing pusing cerita pula dalam tv tu.

Ceritanya senang, haji Hadi perlu jelaskan tentang amanat beliau sehingga membuatkan orang ramai khususnya pengikut PAS yang taksub dengan amanat tersebut melakukan perkara perkara diluar norma norma sebagai manusia dan penganut agama islam sebenar.

Sampai ada yang sanggup bercerai berai, ada yang sanggup memutuskan saudara, tidak memakan sembelihan, sanggup akad nikah 2 kali, sanggup tidak mahu menyembahyangkan jenazah, sanggup sembahyang berasingan dan pelbagai lagi.

Ini semua perlu dijelaskan sepenuhnya, jangan nanti ada lagi kekeliruan dikalangan rakyat Malaysia khusunya yang beragama Islam.



Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Sabtu, 29 Disember 2012

NIZAR DAH GAGAP NAK JAWAB SEMUA NI SEBAB IKUT TELUNJUK DAP

Ini satu lagi kes yang memang berat,kalau tidak mana mungkin Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir berani mendedahkannya dalam sidang Dewan Undangan Negeri.


Sebelum ini memang sudah tersebar cerita mendakwa semasa 11 bulan jadi kerajaan di Perak selepas pilihanraya umum ke 12,pakatan pembangkang ' kenduri sakan' agih kawasan balak di negeri itu.

Menariknya PAS-PKR-DAP diketahui umum memang cukup rajin dalam bab menuduh Barisan Nasional yang galak buat kerja itu.

Dalam ceramah-ceramah di serata ceruk kampong mereka sentiasa gambarkan merekalah yang cukup beramanah dan tak main dengan balak segala macam.

Mungkin mereka duga tembelang mereka tidak akan terdedah kerana tidak menjangka langsung kerajaan pakatan Perak akan tumbang dalam masa sekejap.

Setiap urusan pentabiran kerajaan ada hitam putihnya.Oleh itu bukan susah untuk mengesannya.

Itu baru 11 bulan perintah Perak.

Senang cakap...kalau berani silalah Menteri Besar kerajaan 11 bulan itu, Datuk Seri Nizar Jamaludin keluar satu kenyataan rasmi menafikan pernah meluluskan agihan kawasan balak semasa pentabirannya.

Juga kalau berani...senaraikan kepada siapa kawasan balak diberi. Itu satu hal.

Ini satu hal lain. Kalau lulus pemberian kawasan balak mengikut peraturan lainlah ceritanya.
Pada sidang Dewan Undangan Negeri Jumaat,Zambry mendakwa Nizar sewaktu jadi Menteri Besar meluluskan kawasan balak kepada beberapa syarikat tanpa melalui Jawatankuasa Balak.

Dakwanya Nizar (PAS-Pasir Panjang) menggunakan kuasanya sebagai menteri besar ketika itu untuk meluluskan permohonan komponen balak berkenaan.

Menurut kata Menteri Besar Perak itu, biasanya Jawatankuasa Balak akan bermesyuarat dan melihat senarai permohonan, kemudiannya baru diluluskan. Tetapi Adun Pasir Panjang luluskan menggunakan kuasanya tanpa memanggil mesyuarat.


Hebat sungguh la Pakatan Haram ni masa memerintah, mungkin mereka ni ingat semua tu takkan terbongkar dan takkan ada siapa nak bongkar agaknya, nah lepas ni sila lah jawab.





ANTARA MUKA MUKA ORANG TAK SEDAR DIRI

Mungkin tajuk artikel tu nampak kurang sopan, tapi rasanya itulah gelaran yang layak Sangkakala beri kepada pemandu pemandu teksi yang tidak tau mengenang budi seperti mereka berdua ini.

2 gambar diatas adalah pemandu teksi yang kononnya tidak berpuas hati dengan pemberian subsidi tayar 1 Malaysia yang diberikan oleh kerajaan kepada mereka, ada yang mengatakan bahawa wang subsidi tersebut tidak mencukupi dan ada yang mengatakan bahawa mereka terpaksa menambah wang sendiri untuk menukar tayar.

RM 520 bagi Sangkakala bukanlah jumlah yang kecil apabila dihitung dengan semua pemilik teksi di dalam negara, dengan jumlah jutaan ringgit yang dikeluarkan oleh kerajaan dalam membantu pemandu teksi masih ada lagi yang tak tahu mengucapkan terima kasih.

Ada yang mengatakan bahawa mereka terpaksa keluarkan duit sebanyak RM 60 untuk upah menukar tayar kenderaan mereka, adakah RM 60 ini begitu besar jumlahnya? Sedangkan mereka ini mengenakan caj atau tambang bagi setiap penumpang.

Sangkakala nasihatkan kepada pemandu pemandu teksi ini uspaya kalau tidak mampu membalas budi, cuba cubalah mengenang budi, takkan semua perlu di tanggung oleh kerajaan? Kena juga fikir, bukan kalian sahaja yang perlu dibantu, ramai atau banyak pihak lain lagi yang memerlukan bantuan dan sokongan kerajaan.





HIMPUNAN ANAK GAGAL MAZLAN ALIMAN MENGAMUK

Dari jumlah 112,636 orang peneroka Felda di seluruh negara, hanya 1000 sahaja yang datang untuk mendesak Tan Sri Isa Samad meletakkan jawatan sebagai Pengerusi agensi tersebut.

Ini tak sampai 1% pun daripada keseluruhan peneroka di seluruh negara. Tapi itu adalah anggaran pendemo, yang sebenarnya cuma kira kira 500 org sahaja yang hadir, yang lain pula mengambil sikap berkecuali dan tidak kurang juga yang meluat dengan tindakan mereka yang berdemo semalam.

ANAK mensasarkan kehadiran hingga 30 ribu orang namun apakan daya si Mazlan yang mahu campur tangan cumalah sebegitu jumlahnya.

Rata rata yang datang ke Ibu Pejabat Felda semalam pun diyakini bukanlah anak atau peneroka Felda itu sendiri, bahkan ada satu kumpulan lagi yang datang berhimpun untuk membantah apa yang dilakukan oleh ANAK yang di kepalai oeh Mazlan Aliman si gila kuasa.

Tapi apa yang menjadi topik pada hari ini ialah apabila kumpulan tersebut menyalib patung yang diletakkan topeng Tan Sri Isa serta diarak oleh pengikut Mazlan Aliman.

Mazlan juga adalah pemimpin didalam PAS, namun adakah itu ciri ciri kepimpinan Islam hingga membawa patung tersebut untuk diarak oleh pengikut pengikut beliau?

Majoriti peneroka Felda merasakan bahawa penglibatan Tan Sri Isa didalam Felda tidak menjadi kudis kepada mereka asalkan kebajikan peneroka dititik beratkan oleh kerajaan.

Dengan menerima segala keistimewaan, peneroka Felda kini mampu untuk hidup mewah berbanding semasa mereka belum menyertai mana mana tanah rancangan Felda dahulu.

Mazlan aliman cuma menjadikan isu ini kepada isu politik demi untuk mencari undi bagi PAS dan boleh dianggap ianya hanyalah retorik PAS semata mata dalam usaha mencari kuasa.


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Jumaat, 28 Disember 2012

JACLYN VICTOR MENGUNDANG CELAKA

KLIK GAMBAR
Penyanyi yang dilahirkan melalui rancangan reality tv ini nampaknya sengaja menundang celaka apabila bersetuju untuk menyanyikan lagu yang boleh Sangkakala anggap sebagai sebuah lagu yang melampau.

Dalam keadaan negara yang dilambung dengan isu keagamaan, lagu sebegini pula yang dinyanyikan oleh beliau dan ini amatlah tidak bertepatan dengan apa yang di kehendaki oleh rakyat negara ini.

Jadi apa kata Kementerian Penerangan dalam isu sebegini? Adakah mahu berdiam diri hingga ada pula nanti orang Melayu pergi meminta penjelasan daripada Jaclyn secara bersemuka?

Jaclyn perlu bertanggung jawab dengan apa yang telah beliau lakukan, beliau juga perlu bertanggungjawab walaupun beliau nanti akan mengatakan bahawa lagu tersebut dicipta oleh orang lain dan beliau hanya menyanyikannya sahaja.

Selaku rakyat Malaysia, Jaclyn seharusnya faham dengan sensitiviti keagamaan dalam masyarakat berbilang kaum dan bukannya menyanyikan lagu semata mata untuk mendapat bayaran.

Boikot Jaclyn mungkin jalan terbaik bagi menghukum penyanyi lagu Gemilang ini.








MENGAMUK KERANA KALENDAR

Dewan Pemuda Pas Selangor mengecam tindakan memperkecilkan undang-undang hudud dengan membawa mesej mengelirukan orang bukan Islam menerusi penerbitan kalendar 2013.

Sayap muda Pas itu mendakwa penerbitan kalendar dalam dwibahasa iaitu Mandarin dan Inggeris itu secara jelas membawa mesej mahu menakut-nakutkan orang bukan Islam terhadap hukum hudud.
Diharap pemuda PAS jangan le pulak salahkan UMNO dalam kes ni nanti, kena kaji selama ni siapa yang berkata langkah mayatnya dahulu kalau nak laksana hudud.
Jangan pulak ini nanti dijadikan alasan untuk menghentam UMNO atau Barisan Nasional dan arasanya ini sengaja direka cipta oleh puak pembangkang sendiri dalam usaha mengucar kacirkan keadaan dan menaikkan kemarahan puak puak PAS kepada Kerajaan Barisan Nasional.

JANGAN ANGGAP MEREKA TIADA HAK

Rasanya kerajaan Kelantan yang diterajui oleh PAS mungkin berfikiran bahawa kehidupan orang asli di negeri itu seperti tiada apa apa.

Banyak kawasan kawasan hutan tempat kaum asli di Kelantan mencari rezeki telah digondolkan oleh kerajaan kelantan untuk pembalakan.

Adakah hak mereka ini dinafikan oleh kerajaan Kelantan seperti mereka ini bukan rakyat dinegeri itu?

Kasihanilah mereka, hutan dengan kehidupan kaum asli memang sudah tidak dapat dipisahkan lagi, jika kerajaan Kelantan terus terusan menggondolkan hutan hutan yang ada, maka kehidupan mereka ini sedikit sebanyak akan terjejas juga.

PAS mengatakan mereka parti Islam, dan setahu Sangkakala Islam tidak menggalakkan penganutnya menganiaya sesama manusia, tapi dengan apa yang terjadi di Kelantan, jelas terbukti bahawa kaum asli ini sudah teraniaya dan dinafikan hak mereka.

PEMANDU TEKSI PULA DIKELENTONG ANWAR

Setelah begitu hebat pakatan rakyat membohongi rakyat, masih ada juga yang berharap kepada mereka untuk memberikan itu dan ini.

Malam tadi diadakan perjumpaan diantara pemimpin Pakatan bersama sama pemandu pemandu teksi, apa yang menjadi kehairanan pada Sangkakala, ada pemandu teksi yang tidak berterima kasih kepada kerajaan yang telah meringankan beban mereka dengan pemberian bantuan pembelian tayar kepada mereka.

Dalam ucapan yang dibuat oleh Presiden Pemandu Teksi Seri Muda, S Manoharan, beliau berkata bahawa pemandu teksi meminta permit persendirian namun kerajaan memberikan tayar kepada mereka, beliau juga berkata bahawa tayar bagi teksi mereka boleh beli di kedai namun permit tidak boleh didapati di kedai.

Sangkakala nak tanya sikit disini, adakah mereka ini semua memohon permit tersebut? Berapa orang yang betul betul mencari rezeki dengan memandu teksi?

Sangkakala pernah bertanya kepada beberapa orang pemandu teksi dan sebahagian besar dari mereka membawa teksi secara sambilan untuk menambah pendapatan, ini semua sekiranya diberikan permit akan membawa padah kepada pemandu pemandu teksi sepenuh masa.

Mana tidaknya, jika pemberian permit teksi diberikan tanpa had, maka semua orang akan memohon untuk mendapatkan permit teksi dan ini akan menjadikan lambakan teksi di seluruh negara dan tidak mustahil begi mereka yang membawa teksi separuh masa ini akan memajak permit meraka kepada individu lain untuk mendapatkan wang dengan cara mudah.

Lagi satu perkara yang harus kita semua fikirkan ialah, adakah semua pemandu ini berdisiplin demi untuk menjaga nama baik negara kerana seperti kata Perdana Menteri, pemandu teksi ini adalah duta kecil dalam mempromosikan negara di mata pelancong pelancong yang datang ke negara kita.

Bagi Pakatan Rakyat, masa ini semua boleh diberikan kerana mereka belum lagi memerintah, tapi yakin dan percayalah, bila mereka sudah memerintah nanti, perkara sebaliknya akan berlaku, seperti yang terjadi di negeri Selangor, semua menifesto mereka hanyalah kata kata yang diungkapkan tidak lebih dari diatas sehelai kertas yang tiada harga.

Mereka juga mampu untuk mengatakan bahawa menifesto bukanlah satu janji tapi ianya hanyalah perkara yang boleh atau tidak dilaksanakan, ini yang pemandu teksi ni nak percaya ke?

Sangkakala tidak mengatakan semua pemandu teksi ni hipokrit, tapi bagi mereka yang hadir malam tadi sudah terbukti jelas bahawa mereka ini semua adalah serampang dua mata, kerajaan bagi tayar ambil, pembangkang buat hinpunan pun sokong.

Kalau dah rasa kerajaan Barisan Nasional tak betul, jangan ambil tayar yang diberikan, ini lambat dapat voucer tayar, mereka inilah yang menjadi orang pertama merungut, bila dah dapat, mereka kata boleh beli sendiri.








Khamis, 27 Disember 2012

@SuffianAwang1 BUAT APA MASA BANJIR DI KUANTAN

Tahniah Sangkakala ucapkan kepada Dato Suffian Awang yang merupakan Setiausaha Politik kepada YAB Perdana Menteri EXCO Pemuda UMNO Malaysia dan juga EXCO Gerakan Belia 4B Malaysia yang bertungkus lumus membantu mangsa banjir di Kuantan.

Dalam kesibukan beliau menjalankan tanggungjawab di Pejabat Perdana Menteri (PMO) namun kebajikan penduduk yang ditimpa bencana banjir tetap tidak dilupakan.

Menurut seorang rakan Sangkakala yang menghantar gambar diatas, beliau turun ke kawasan banjir bersama sama pasukan penyelamat dan juga beberapa badan bukan kerajaan membantu mangsa.

Dan gambar diatas juga telah menunjukkan bahawa beliau masih lagi membantu membersihkan kawasan kediaman penduduk yang penuh dengan sampah sarap akibat bawaan banjir.

Tahniah sekali lagi Sangkakala ucapkan diatas usaha murni yang telah ditunjukkan oleh beliau dan ini adalah salah satu ciri ciri pemimpin setempat yang diperlukan oleh rakyat, sanggup bermandi peluh dalam usaha memberikan bantuan kepada mangsa.




Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

NGEH DILANTIK KETUA DEWAN ULAMA PAS PUSAT

Dalam Malaysiakini baru baru ni Tuan Ibrahim berkata bahawa penggunaan kalimah Allah tidak boleh digunakan dalam bible bahasa melayu takut nanti ianya mengakibatkan kekeliruan kepada rakyat.

Tapi kalau dibaca pula dalam tweet Ngeh Koo Ham (seperti gambar) jelas mengatakan bahawa PAS telah bersetuju untuk kalimah Allah digunapakai.

Yang mana satu betul ni agaknya ni?

Semua ni perlukan penjelasan daripada pucuk pimpinan PAS yang selama ni begitu lantang memperkatakan bahawa mereka berjuang ke jalan Allah dan mempertahankan agama Islam hingga ada yang sanggup berhabis nyawa kerana inginkan syahid.

Adakah dengan cara berkompromi dengan DAP yang secara terang terangan menentang Islam dan mempermainkan kalimah Allah ini juga salah satu dari perjuangan dalam PAS?

Sudah sudahlah menjadi alat tunggangan DAP wahai PAS.

Persoalan disini siapa yang mempunyai kuasa penentu dalam PAS? Adakah ianya dibuat oleh Dewan Ulama PAS atau Ngeh Koo Ham atau adakah Ngeh sudah dilantik sebagai ketua Dewan Ulama PAS Pusat? Hinggakan Ngeh boleh mengatakan bahawa PAS telah bersetuju penggunaan kalimah Allah dibenarkan dalam bible bahasa Melayu.

Kalau Ngeh boleh buat keputusan begitu, apa kata kalau Ngeh dilantik sebagai Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, itu lebih baik rasanya.



Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

MENTERI JANGAN DIAM BUAT TAK TAHU PULA

PAS dah suarakan tentang penggunaan kalimah Allah dalam tidak boleh digunakan didalam Bible Bahasa Melayu kerana boleh mengakibatkan kekeliruan.

Namun apa yang Sangkakala kesalkan ialah Menteri DiJabatan Perdana Menteri yang menjaga hal ehwal agama Islam tidak mengeluarkan walau sepatah kata dalam isu ini.

Kenapa Menteri kita ni diam tak bersuara? Bukankah beliau dilantik sebagai Menteri kerana kearifan beliau dalam agama Islam.

Kalau Menteri sendiri pun asyik diam, pembangkang khusunya DAP akan terus mempermainkan sentimen agama dalam peperangan politik mereka dan sepatutnya Menteri kita ni mengeluarkan fatwa atau meminta majlis fatwa kebangsaan mengeluarkan fatwa tentang isu terbabit.

Sangkakala bukan mahu menempelak Menteri yang dimaksudkan, tapi Sangkakala lebih suka kepada memberikan nasihat agar beliau menjadi seorang pemimpin yang berani untuk menegakkan syari'at Islam agar ianya tidak dipersendakan oleh agama lain.

Islam di Malaysia hari ini memerlukan seorang Menteri yang berani dan lantang dalam mempertahankan agama persekutuan seperti kata beliau dalam sebuah rancangan di RTM tidak lama dulu.

Kalau agak agak takut untuk mempertahankan agama Islam, tidak perlulah duduk di kerusi tersebut kerana bagi Sangkakala sendiri pun, Sangkakala perlukan seorang pemimpin yang lantang sebagai pejuang laksana panglima di medan juang.

Sangkakala nasihatkan kepada Menteri ni, jangan diam berpeluk tubuh demi menjaga kesucian agama Islam di dalam negara.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

KERAJAAN JANGAN BERTINDAK ZALIM TERHADAP WARGA EMAS

Pihak polis masih belum membuat keputusan sama ada akan mendakwa wanita warga emas Tuw Yin Lan berusia 71 tahun yang terbabit dalam 'perang mulut kata-kata kesat' dengan Menteri Besar Pahang Adnan Yaakob dua minggu lalu.

Bagi Sangkakala, warga emas ini tidak perlu didakwa kerana beliau hanya mendengar hasutan dari pihak tertentu dan seterusnya melakukan tindakan tersebut.

Dengan usia yang mencapai 71 tahun, sudah pasti beliau tidak mempunyai pelajaran yang tinggi dan setelah di hasut, maka beliau melakukan apa yang tidak sepatutnya.

Namun Sangkakala mengharapakan agar warga emas ini diberi peluang utnuk menyatakan siapakah dalang yang menghasut beliau sebelum itu.

Ini kerana, bagi Sangkakala, orang yang menghasut tersebut perlu dibawa ke muka pengadilan berikutan mereka pasti akan menghasut org lain pula demi untuk mencapai agenda dan niat mereka.


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Rabu, 26 Disember 2012

PENGIKUT TAKSUB PAS TERSESAT JAUH APA KATA PEMIMPIN MEREKA

Astaghfirullah..apa nak jadi ni? Ini ke jaran PAS kepada pengikut pengikut mereka hingga ada yang sanggup mempermainkan sabda baginda Rasulullah?

Bila tengok laman FB yang Sangkakala masukkan diatas, teringat pula dengan Ustazah segera Abby Abadi yang mengaramkan itu dan ini sedangkan dulu dia juga yang buat semua tu.

Harapan Sangkakala kepada pemimpin pemimpin PAS parhatikanlah ahli hingga ke akar umbi, jangan sampai ada yang menyimpang jauh sebegini.

Adakah ini juga salah satu daripada ketaksuban mereka dengan amanat Haji Hadi yang dikeluarkan pada satu masa dulu hingga menyesatkan begitu ramai pengikut mereka dan hingga kini Hadi Awang tidak pernah mengeluarkan kenyataan maaf atau menarik balik amanat beliau itu.

Bertaubatlah wahai pengikut pengikut PAS, janganlah kerana ketaksuban kepada parti nanti mati dalam keadaan hina dan sesat.




GUAN ENG BERANG DENGAN TUAN IBRAHIM

Tuan Ibrahim Tuan Man hari ini menegaskan bahawa penggunaan nama Allah dalam kitab Bible bahasa melayu akan mengelirukan penganut agama kristian dan juga agama Islam dalam negara.

Beliau berkata Pas melihat isu penggunaan nama ALLAH dalam terjemahan Bible dalam Bahasa Malaysia tidak mencerminkan maksud sebenar dari teks asal serta mengelirukan pelbagai pihak. Bahkan cadangan tersebut juga telah mengundang pelbagai reaksi di kalangan orang Islam dan penganut Kristian.

Harus diingat, bagi umat Islam, nama ALLAH merupakan nama yang khusus yang mesti dipelihara kesuciannya. Ia tidak boleh dibuang merata tempat atau digunakan nama tersebut pada tempat yang tidak layak baginya seperti menyamakan dengan makhluk, bersifat dengan sifat makhluk, seperti menganggap ia ada anak, isteri, makan, tidur dan berjalan sebagaimana makhluk.

Berani pulak orang PAS ni komen apa yang dicadangkan oleh DAP, tidakkah nanti akan menjadi kemurkaan kepada DAP yang mereka sanjung selama ini?

Apa apa pun Sangkakala lihat ini sudah pasti akan mengundang rasa berang Guan Eng terhadap PAS yang selama ini menjadi kuda tunggangan mereka untuk meraih undi orang orang melayu. Atau mungkin juga PAS hanya menajdikan isu ini untuk meraih undi dan menunjukkan mereka memperjuangkan agama Islam.

Walau bagaimanapun, Sangkakala harap biarlah ianya ikhlas dari PAS.

DEEPAK TERSEPIT DENGAN MAINAN POLITIK PEMBANGKANG

 Dakwaan pemimpin pakatan pembangkang menjelaskan hutang ahli perniagaan, Deepak Jaikishan berjumlah RM170 juta kepada Kuwait Finance House menimbulkan pertanyaan berhubung syarat yang dikenakan pihak berkenaan kepada Deepak.

Bekas pengasas Parti Keadilan Rakyat (PKR), Ng Lum Yong berkata, dakwaan itu turut mencetus persoalan sama ada perkara tersebut berkait rapat dengan permohonan keahlian Deepak dalam DAP.
Dalam hubungan itu, Lum Yong mendesak Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng menyatakan berapa lamakah hubungan sulit 'politik' yang terjalin antara Deepak dengan pemimpin-pemimpin dalam pakatan pembangkang.

Bekas pengasas PKR itu juga mendesak Guan Eng memberitahu status Deepak dalam DAP. Apakah Deepak akan menyertai DAP selepas hutangnya dengan Kuwait Finance House dilangsaikan pakatan pembangkang atau keahliannya akan diterima sebelum atau selepas pilihan raya umum akan datang.

Nampaknya penjual karpet ni sekarang dah jadi kelam kabut untuk menepis segala dakwaan dan pertanyaan yang dikemukakan oleh PKR dan ini sudah pasti akan membuatkan Deepak akan pergi berhijrah ke luar negara dengan kadar segera.

NIK AZIZ TERSALAH AMBIL PEGAWAI

Nampaknya Nik Aziz kali ni tersalah pilih setiausaha akhbar kepada beliau selaku Menteri Besar Kelantan, ini kerana Setiusaha Beliau sendiri tidak dapat memebezakan sokongan serta kelulusan.

Sangkakala kata macam ni sebab Sangkakala terbaca dalam portal harakah yang mana beliau Ustaz Fadli Shaari (gambar) selaku setiausaha akhbar kepada Mneteri Besar meminta supaya beberapa badan bukan kerajaan serta UMNO bertanya kepada Datuk Dr Awang Adek bin Hussin berkaitan pembangunan tanah di Gua Musang.

Beliau hanya merujuk kepada surat sokongan daripada Datuk Awang Adek yang menyokong pemberian tanah kepada Yayasan Islam Kelantan atau YIK.

Untuk pengetahuan Ustaz, datuk Awang Adek hanya memberi sokongan tetapi yang meluluskan pemberian tanah tersebut kedapa syarikat Upayapadu ialah kerajaan negeri.

Selaku Timbalan Menteri pada ketika itu, sudah tentu beliau menyokong permohonan yang dilihat dapat membangunkan kawasan Gua Musang, tetapi perlu diingat bahawa beliau tidak memberikan kelulusan atau menyokong kerajaan negeri memberikan tanah tersebut kepada Ngeh koo Ham.

Takkan itu pun Ustaz Fadli tak dapat nak bezakan? Nampak sangat Ustaz seorang yang tiada pengetahuan dan ini yang menjadi kebanggaan hingga diangkat sebagai pagawai kepada Menteri Besar?

Fikir fikir la kalau nak keluarkan kenyataan tu Ustaz, kan ke dah makan diri tu?



Selasa, 25 Disember 2012

DULU PEGAWAI SEKARANG PEMBOHONG

Dato Fauzi Shaari kini dikhabarkan kerap pulang ke Batu Kurau dimana disitulah kampung halaman beliau dan tempat beliau dilahirkan.

Beliau yang dulunya menjawat jawatan sebagai pegawai tinggi dalam pasukan polis pernah mengatakan bahawa penglibatan beliau didalam parti PAS hanyalah semata mata untuk membantu dalam mengakkan keadilan.

Namun apa yang diperkatakan oleh beliau nampak sangat tidak selari dengan apa yang beliau sedang usahakan kini.

Sangkakala mendapat berita ini dari sebuah laman blog milik rakan Sangkakala yang sememangnya menetap di kawasan Taiping dan amat mustahil jika beliau tidak mengetahui apa yang terjadi di Batu Kurau tempat asal Fauzi.

Ikuti kisah selanjutnya dengan klik <disini>.

SIMPATI SIMPATI JUGA TAPI KENA TENGOK PADA TEMPATNYA

Pakatan Rakyat kononnya bersimpati dengan 37 pekerja ladang kelapa sawit Bukit Talang, Tanjung Karang yang diberhentikan kerja selepas kilang mereka ditutup.

Pengerusi biro kepenggunaan PKR, Yahya Sahri menggesa agar syarikat induk ladang itu, Sime Darby Berhad (SDB) menempatkan pekerja berkenaan di ladang-ladangnya yang lain bagi menjamin kelangsungan pendapatan mereka.

Pada kebiasaannya, sebuah kilang jika mahu ditutup sudah tentu akan mengeluarkan notis dan pada hemat Sangkakala paling kurang notis yang diberikan adalah selama 3 bulan.

Jadi bagaimana pihak kerajaan Pakatan Rakyat boleh mengatakan seolah olah Sime Darby bertindak menutup kilang dengan hanya memberikan notis singkat.

Lagi satu perkara yang tidak masuk akal apabila Pakatan Rakyat mengatakan pendapatan 37 orang pekerja ini rata rata adalah sekitar RM 350.00 sebulan.

Bayangkan jika selama ini mereka hanya menerima gaji sebanyak itu? Adakah mereka masih sanggup bekerja di kilang milik Sime Darby tersebut sedangkan banyak lagi peluang pekerjaan yang menawarkan gaji yang lebih tinggi.

Diharapkan kerajaan Pakatan Rakyat kalau nak menempelak Sime Darby supaya memeriksa dulu dan jangan lah asyik nak menunding jari kepada kerajaan atau agensi kerajaan Barisan Nasional hingga lupa untuk menjadi kerajaan negeri yang profesional.


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

NGEH DAN NGA CUBA BERBOHONG LAGI

gambar hiasan
Dalam usaha kedua dua pemimpin DAP ini menutup kesalahan yang dilakukan oleh mereka, mereka sanggup utnuk melakukan apa juga termasuklah berbohong dengan mengatakan itu dan ini bagi melepaskan diri mereka dan menunjukkan bahawa mereka tidak terlibat.

Kedua dua mereka hari ini menyatakan bahawa tanah tersebut telah diperolehi melalui pembelian syarikat yang dianugerahkan 10,526 hektar tanah oleh kerajaan negeri, maka oleh itu, tidak ada unsur rasuah yang terlibat.

Mereka juga mengatakan bahawa Yayasan Islam Kelantan telah dianugerahkan oleh kerajaan negeri dengan tanah tersebut pada ada 13 September 2000, dan pada Disember 2000, tanah itu telah diluluskan kepada sebuah syarikat untuk dibangunkan tetapi syarikat itu gagal berbuat demikian. Tanah itu diambil balik oleh YIK pada 18 Ogos 2004.

Kemudian YIK menganugerah tanah itu kepada Upayapadu Plantation untuk dibangunkan pada 28 Ogos 2005 dan perjanjian itu telah ditandatangani pada 3 Mei 2006, Upayapadu Plantation juga tidak berjaya membangunkan projek itu dan pemegang sahamnya memutuskan untuk menjual syarikat tersebut.

Perlu kita semua renungi ayat yang Sangkakala merahkan tu bermaksud tidak ada pembayaran dibuat kepada YIK kerana tanah tersebut DIANUGERAHKAN kepada Upayapadu. Ngeh, Nga dan lain-lain pelabur membeli syarikat itu (Upayapadu) pada April 2012.

Namun dalam satu kenyataan awal yang dikeluarkan oleh setiausaha akhbar Menteri Besar Kelantan Nik Abdul Aziz Nik Mat, mendedahkan bahawa Upayapadu Plantation sebelum ini dipengerusikan oleh Wong Yeon Chai - hartawan kayu di Pekan dan dikenali sebagai "Tengku Wong".

Namun kenyataan kenyataan ini bagi Sangkakala seakan tidak masuk akal, kerana kawasan tanah tersebut dikatakan adalah kawasan hutan yang kaya dengan pelbagai spesis kayu balak dan mempunyai nilai tersendiri. Sila semak harga kayu <disini>

Sangkakala cuma nak ambil harga pada purata kayu ringan iaitu sekitar RM 1000.00 bagi setiap tan padu dan adalah amat mustahil jika kawasan tersebut tidak mempunyai kayu sebanyak 5 ke 10 tan bagi setiap hektar dan ini melihatkan bahawa keuntungan yang diperolehi bagi setiap hektar dalam lingkungan RM 10'000.00.

Jika ditolak dengan kos pengeluaran kayu tersebut, ianya mungkin akan susut hingga mencapai harga RM 700.00 bagi setiap tan dan bagi setiap hektar tanah tersebut, mereka akan mendapat keuntungan sekitar RM 7000.00.

Apakah dengan nilai RM 7000.00 itu masih tidak mencukupi untuk syarikat Upayapadu Plantation SDN.BHD membangunkan kawasan tersebut?

Tambahan pula dengan penglibatan 'Tengku Wong' yang begitu terkenal dengan kepakaran dalam jualan serta pembelian kayu balak masakan Upayapadu tidak mampu untuk melakukan kerja kerja bagi membangunkan kawasan itu untuk dijadikan ladang?.

Bagi Sangkakala, Ngeh dan Nga kini sudah berada dalam keadaan yang begitu menghimpit kedudukan mereka tambahan pula mereka tidak menyatakan berapa nilai pembelian syarikat yang mempunyai aset puluhan ribu ekar tanah yang ingin dibangunkan.

Jadi kita semua perlu untuk memikirkan sama ada, ada atau tidak unsur unsur rasuah atau penyalah gunaan kuasa dalam pemilikan tanah tersebut.



Isnin, 24 Disember 2012

OCCUPY DATARAN DAH MUAK DENGAN PAS

Kalau dilihat dalam gambar diatas, memag jelas bahawa mahasiswa yang kini berkumpul di Dataran Merdeka sudah mula jelak dengan perlakuan mereka (PAS) yang berpura pura.

Jika himpunan yang sama sedikit masa dahulu, ramai anak muda mahasiswa ini memberikan puji pujian kepada pembangkang, hari ini kita dapat lihat betapa mereka benci dengan parti serta kepimpinan parti tersebut.

Tapi mahasiswa ini juga perlulah sedar, bahawa selama ini mereka telah banyak dibela oleh kerajaan, dan jika mereka menuntut untuk diberikan pendidikan percuma, itu juga sebenarnya adalah pembohongan ketara yang dibuat oleh pemimpin pembangkang.

Kos pembelajaran yang mereka tanggung telah dibiayai secara pinjaman, namun seperti biasa, pinjaman harus dan perlu dibayar.

Jadi tidak ada sebab mengapa dana kenapa mereka mengatakan bahawa mereka berhak untuk mendapat pembelajaran secara percuma.

Kalau pelajar pelajar sebelum mereka dahulu begitu susah untuk masuk ke IPTA atau IPTS, kini mereka boleh dikatakan amat mudah kerana semua yuran serta bayaran kemasukan akan diberi pinjaman, jadi ianya tidak membebankan pelajar mahupun keluarga mereka.

Belajar belajarlah sama untuk mengenang jasa kerajaan yang menyediakan segala kemudahan untuk pembelajaran mahasiswa mahasiswa ini.




Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

GUAN ENG MAIN ISU ALLAH SEKALI LAGI

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng menggesa kerajaan persekutuan yang diterajui oleh BN supaya membenarkan penganut Kristian menggunakan perkataan 'Allah' dalam Alkitab versi Bahasa Malaysia.

Adakah Guan Eng tahu tentang perbezaan agama jika perkataan Allah digunakan dalam mana mana kitab agama tidak kira kristian, hindu, budha dan sebagainya.

Mungkin Guan Eng sengaja nak menaikkan api keagamaan di dalam negara.

Jika perkataan Allah diberi kebenaran dalam lain lain kitab selain dari Al-Quran sudah tentu akan menjadi kemusykilan dimasa akan datang.

Ini kerana anak anak generasi akan datang tertanya tanya adakah Allah dalam kitab Al-Quran dan Allah yang digunakan dalam kitab Injil (pegangan kristian) itu adalah sama? Sedangkan agama Kristian tidak mempercayai kitab Al-Quran.

Guan Eng jangan sesekali bertindak menggunakan isu ini untuk meraih undi dari kalangan orang bukan islam. Kerana ianya akan menjadi lebih rumit dan boleh membangkitkan rasa marah orang orang Islam di seluruh negara.

Sangkakala pula ingin menyarankan kepada ulama ulama PAS supaya menegur sikap Guan Eng yang dilihat begitu biadap selama ini dalam isu agama Islam hingga nama Allah turut dipolitikkan.

Jangan kerana inginkan kuasa PAS atau Ulama dalam PAS berdiam diri dan mengiyakan apa sahaja perlakuan yang dibuat oleh pemimpin pemimpin DAP dalam isu agama ini.




Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

DAP HINA RAJA RAJA MELAYU

Nampak sangat DAP adalah sebuah parti perkauman yang menolak sekeras kerasnya orang orang melayu di dalam negara ini.

Ini semua dapat kita saksikan apabila Karpal Singh yang merupakan pengerusi DAP menempelak dua orang pemimpin parti tersebut apa bila mereka menerima pingat kebesaran daripada Sultan atau Raja Melayu.

Dua orang yang dimaksudkan itu ialah Datuk Ngeh Koo Ham yang merupakan Pengerusi DAP Perak serta Datuk Teng Chang Khim yang mana kedua dua mereka mendapat gelaran tersebut pada tahun 2008 dan 2010.

Sebagai alasan, Karpal mengatakan bahawa DAP menolak penerimaan darjah kebesaran dari mana mana Sultan semata mata untuk menunjukkan bahawa mereka telus dalam parti.

Tapi yang menjadi persoalannya ialah, adakah semua yang dikatakan oleh Karpal itu benar serta telus? Apa hubungkait diantara penganugerahan darjah kebesaran dengan ketelusan? Atau mungkinkah itu juga salah satu cara DAP menolak kepimpinan serta pemerintahan Raja Raja Melayu didalam tanah air?

Raja Raja Melayu memberikan pingat atau darjah kebesaran berpandukan daripada jasa yang diberikan oleh seseorang tidak mengira sama ada mereka di dalam politik kerajaan. Pembangkang, ahli korporat, bahkan ianya akan diberikan kepada sesiapa sahaja yang layak untuk menyandang pingat atau darjah kebesaran tersebut.

Yang lebih menghairankan lagi, kenapa DAP menggariskan bahawa ahli atau pemimpin parti mereka perlu menolak semua pemberian darjah kebesaran itu jika mereka tidak menolak pemerintahan orang melayu di tanah air. Kita semua perlu fikirkan semua ini supaya menjadi renungan kita bersama.




Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Ahad, 23 Disember 2012

PAS MAKIN TERSEPIT

Dengan gambar yang terdapat di bawah sudah pasti ianya akan membuatkan PAS menjadi lebih gundah gulana, mana tidaknya, PAS yang selama ini begitu hebat mengatakan bahawa UMNO sudah tidak relevan nampaknya kali ini terbalik ke pada parti itu sendiri.


Gambar diatas akan menjadikan Pemimpin PAS tak lena tidur malam dan pembaca kalau nak tengok gambar gambar lain sila klik <disini>

PEMIMPIN DAP TAKUT DENGAN PEREMPUAN

Kesian pula dengan pemimpin DAP ni, baru je nak jadi terlebih kaya walaupun kaya dah pulak ada perempuan yang bagi dia risau sampai berpeluh peluh.


Apa yang lebih menjadi kelakarnya pula tu ialah, pemimpin DAP yang dimaksudkan siap boleh ugut pula perempuan ni, jantan apa namanya dia ni pun tak tau lah.

Seluruh tanah air telah mengetahui tentang tanah yang diberikan oleh Menteri Besar Kelantan yang didedahkan oleh laman blog Pisau.net baru baru ini.

Dato Hamidah Othman mencelah untuk bertanyakan isu tanah tersebut semasa Yb Dato Khusairi membahas bajet kerajaan negeri semasa sidang DUN baru baru ini hingga membuatkan Nga Kor Ming bertindak mengugut beliau. 


Pengerusi Jawatankuasa  Industri, Pelaburan, Pembangunan  Usahawan, Pelancongan dan Hal Ehwal Wanita negeri itu membuat laporan polis hari ini terhadap Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pantai Remis, Nga Kor Ming yang didakwa mengeluarkan kenyataan berbaur ugutan terhadapnya.
  
Dalam laporan itu, Adun Sungai Rapat itu mendakwa  pada kira-kira pukul 3.30  petang, Khamis lepas, ketika berada di dewan makan, Dewan Undangan Negeri Perak, beliau didatangi oleh pemimpin DAP itu yang berkata kepadanya "You revealed, watch out, I will go after you".
  
Hamidah mendakwa kejadian itu disaksikan oleh Adun Hulu Kinta Datuk Rusnah Kassim.
  
Beliau berkata laporan polis itu dibuat demi keselamatan diri dan keluarganya daripada kejadian yang tidak diingini.







Sabtu, 22 Disember 2012

NIK AZIZ MAMPU ATAU TAMAK

Mursyidul Am PAS menyatakan bahawa beliau masih mampu untuk bertanding dalam pilihanraya pada PRU13 nanti untuk menentang UMNO dan Barisan Nasional.

Tapi jika kita semua fikir fikirkan semula, seseorang yang sudah mencapai usia Nik Aziz tidak akan mahu lagi berebut jawatan dan akan membiarkan golongan muda untuk bertanding bagi meneruskan perjuangan beliau.

Namun apa yang ada didalam benak Sangkakala, Nik Aziz bukanlah bertanding kerana mampu, tai beliau bertanding kerana tamakkan jawatan dan mungkin ada keinginan dunia yang belum tercapai.

Satu masa dulu, Nik Aziz pernah menyatakan bahawa beliau akan berundur sekiranya bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir melepaskan jawatan beliau sebagai Perdana Menteri, namun perkara itu tidak terjadi kerana Tun Dr Mahathir telah sekian lama meninggalkan dunia politik seterusnya memberi laluan kepada muka baru untuk menerajui pemerintahan negara.

Disini kita dapat melihat bahawa Nik Aziz bukanlah seorang yang mengotakan apa yang beliau perkata atau janjikan.

Mengikut agama Islam, seseorang yang tidak menepati janji adalah salah satu sifat orang orang munafik dan orang sebegini tidak layak untuk diangkat sebagai UlilAmri atau pemimpin.

Sudah beberapa kali kenyataan berunsur retorik 'cari makan' dikeluarkan oleh Nik Aziz dengan mengatakan beliau tidak akan lagi bertanding sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri dan kenyataan selamat kemudian dikeluarkan dengan mengatakan bahawa akar umbi PAS tidak membenarkan beliau berbuat demikian.

Ini semua adalah satu helah yang licik dibuat oleh Nik Aziz yang mana beliau tidak akan berganjak dari kerusi Menteri Besar Kelantan semata mata ada agenda tersendiri.

Sangkakala katakan begitu apabila melihat kepada satu kes yang dibongkarkan oleh laman blog pisau.net yang mendedahkan isu pemberian tanah oleh Nik Aziz kepada semuah syarikat milikan Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham dan Setiausaha DAP negeri itu Nga Kok Ming.

Mungkin juga PAS beranggapan bahawa Kelantan adalah negeri fix deposit bagi menjayakan rancangan rancangan politik dan negeri itu juga adalah penyumbang utama dalam membiayai politik PAS.

Apa apa pun, Sangkakala nasihatkan kepada Nik Aziz bahawa kesihatan diri beliau boleh ditarik balik pada bila bila masa dengan izin Allah dan beliau tidak mempunyai kuasa untuk menahan perkara tersebut.



Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Jumaat, 21 Disember 2012

USAHA ZAHID BERTERUSAN

Seperti yang Sangkakala janjikan, setiap minggu Sangkakala akan tunjukkan gambar gambar dimana pegawai perubatan yang juga Pengerusi Gerakan Belia 4B Bagan Datoh yang lebih mesra dipanggil dengan panggilan Dr Nik akan turun ke rumah rumah disekitar parlimen Bagan Datoh untuk melakukan pemeriksaan kesihatan secara percuma.

Perkhidmatan ini adalah hasil dari inisiatif Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang begitu perihatin terhadap kesihatan rakyat disekitar kawasan parlimen beliau.

Hari ini Dr Nik telah melakukan rutin mingguan beliau atas arahan ahli parlimen yang menyumbangkan ubat ubatan, lampin pakai buang, tongkat serta kerusi roda mengikut keperluan pesakit.

Usaha ini akan berjalan berterusan di parlimen Bagan Datoh demi untuk kemudahan rakyat secara keseluruhan. Tahniah kepada Datuk Seri Ahmad Zahid atas usaha usaha murni ini.



Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

MAT SABU JANGAN HANYA PANDAI BERKATA KATA

Timbalan Presiden PAS, Mat Sabu mengeluarkan kenyataan dengan menjemput seluruh rakyat yang kononnya marah dengan kerajaan supaya berhimpun di Stadium Merdeka pada 12 januari nanti.

Bercakap dalam satu sidang akhbar hari ini, Mohamad berkata sesiapa sahaja yang marah dengan kerajaan dijemput untuk melepaskan kemarahan mereka dengan cara aman yang demokratik, seperti yang diamalkan di seluruh dunia.

Sejak bila pula puak pembangkang ni tau tentang demoktatik atau himpunan secara aman seperti yang beliau sebutkan.

Kita dapat melihat pada himpunan BERSIH dahulu yang mana terlalu banyak kerosakan serta kerugian harta benda kerajaan mahu pun rakyat telah berlaku.

Adakah ini yang dimaksudkan sebagai himpunan aman? Lagi satu, sejauh mana mereka ini mampu untuk mengawal keadaan dan sikap pengikut mereka dalam himpunan.

Dalam himpunan BERSIH dulu, kenyataan sama telah dibuat, yang mana mereka ini mengatakan bahawa himpunan yang mereka lakukan akan berjalan dalam keadaan aman namun apa yang berlaku adalah sebaliknya.

Kita perlu menjadikan kejadian dulu sebagai batu sempadan dan juga sebagai rujukan bagi mengekalkan keamanan, himpunan yang bakal dijalankan pada 12 januari ini perlu ditolak dan diketepikan oleh seluruh rakyat Malaysia tidak kira diperingkat mana sekali pun umur mereka.

Ayuh kita tolak himpunan 'aman' yang 'tidak aman' ini.




Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone