JOM SELAWAT

JOM SELAWAT

live streaming / siaran langsung

Khamis, 31 Mei 2012

APA KATA ORANG YANG PERNAH MENGATA KAK IJAT

Seperti yang Sangkakala keluarkan dalam artikel hari ini, Suruhanjaya Penjegahan Rasuah Malaysia telah melepaskan bekas Senator dan juga bekas Menteri Pembangunan Wanita dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

SPRM membebaskan Shahrizat setelah mendapati bahawa beliau tidak bersalah dan kes tersebut ditutup oleh SPRM.

Jadi bagaimana pula dengan individu-individu yang pernah mengata Shahrizat serta melemparkan segala tuduhan serta tohmahan terhadap beliau?

Mahukah mereka ini meminta maaf secara terbuka kepada Shahrizat? Dimana mereka akan letakkan muka mereka selaku pemimpin-pemimpin yang begitu lantang serta angkuh dalam menghentam beliau.

Bukan sahaja pembangkang malah pemimpin-pemimpin UMNO sendiri telah bersuara hingga ada yang meminta Shahrizat melepaskan jawatan menteri dan ada juga yang meminta beliau melepaskan jawatan ketua wanita UMNO Malaysia.

Tapi hari ini ternyata bahawa Shahrizat tidak langsung terlibat dalam kes pemberian pinjaman oleh kerajaan kepada NFCorp yang mana ianya juga dimiliki oleh suami Shahrizat sendiri.

Kepada Rafizi yang begitu berani menuduh Shahrizat berkenaan kes tersebut, sekarang Rafizi perlu berhadapan bukan sahaja dengan tindakan undang-undang oleh Shahrizat, malah juga undang-undang dibawah akta BAFIA, kerana telah memaparkan laporan kewangan NFCorp kepada umum.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

CITA-CITA AZMIN MUSNAH

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia hari ini menyatakan bahawa bekas senator dan juga Menteri Pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abd Jalil tak terlibat proses bagi pinjaman RM250 juta pada NFC.

Dalam sidang media tadi wartawan telah di maklumkan bahawa siasatan terhadap kes tersebut ditutup.

Manakala dalam sidang media yang sama Pengerusi Panel Penilaian Operasi SPRM,Tan Sri Dr Hadenan Jalil arah SPRM buka semula siasatan kes AZMIN ALI ekoran dakwaan Raja Petra.

Haha..nampaknya kes kak ijat selesai, kes Azmin lak meletup, lepas ni mak lampir ngan Rafizi Jambu pulak standby, cukup masa kena le tu.

Satu masa dulu ramai yang dok hentam kak ijat, sampai ada di kalangan orang-orang UMNO yang sepatutnya memberi semangat kerana belum tentu kak ijat salah meminta beliau melepaskan jawatan.

Seperti Datuk Kamelia, Naib beliau sendiri pun suruh beliau letak jawatan, sekarang macam mana? Ada berani minta maaf tak? Atau letak jawatan je sebab dah rasa malu.

Tapi walau bagai manapun, Sangkakala harap pihak pembangkang jangan lak kata itu semua konspirasi UMNO BN, pandai korang buat pandai le korang jawab ye tak.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

NIZAR JAMALUDDIN BUKAN LAGI RAKYAT NEGERI PERAK

Bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Nizar Jamaluddin memohon maaf kepada Sultan Johor atas keceluparan beliau dalam laman twitternye baru-baru ini.

Beliau berkata kepada portal Malaysiakini bahawa beliau taidak berniat untuk menghina Sultan Johor tetapi ianya hanyalah pandangan seorang rakyat.

Kenapa Nizar yang perlu memberi pandangan atau pendapat? Dia bukan rakyat Johor, sepatutnya yang memberi pandangan atau pendapat adalah rakyat negeri tersebut.

Apakah Nizar sekarang sudah berada dalam ketakutan hingga mengeluarkan kenyataan berikut setelah mempertikaikan hak keistimewaan Raja-Raja Melayu?

Memang dasar kalau dah ada darah keturunan DAP tu tetap DAP juga Nizar ni walau pun duduk dalam PAS.

Dulu pun macam tu juga, sampai mohon untuk sembah derhaka terhadap Sultan Perak, sekarang dengan Johor pulak. Saja nak cari pasal atau nak cari populariti yang kian merudum?

Sekarang Nizar dikatakan memang dalam ketakutan apabila sokongan terhadap beliau merudum jatuh di negeri Perak, mungkin juga sebab itu dia cuba untuk mencari populariti di negeri lain.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Rabu, 30 Mei 2012

KETELUSAN KERAJAAN SELANGOR DALAM KES PERUMAHAN EXCO KERAJAAN NEGERI

Semasa zaman pemerintahan Barisan Nasional dibawah pimpinan Dato Seri Khir Toyo di Selangor dulu, ada satu kawasan perumahan yang dibina khas untuk kediaman para exco-exco kerajaan negeri.

Tujuan perumahan ini dibina adalah untuk meletakkan semua exco di satu kawasan dan ianya boleh dikatakan baik dan tepat dengan sistem penempatan berkelompok bagi exco-exco kerajaan negeri.

Tapi setelah kerajaan Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan negeri pada tahun 2008, ada kedengaran bahawa kawasan perumahan ini akan dibida untuk jualan.

Namun pada hari ini, ianya telah menjadi satu kerugian apabila sebuah syarikat di lantik untuk menjadi syarikat penyelenggara bagi kawasan perumahan tersebut.

Kos untuk penyelenggaraan ini dikatakan mencecah kepada RM 1.95 juta setahun dan jika di bahagikan kepada 10 unit maka ianya membelanjakan sebanyak RM 195 ribu setahun bagi setiap unit dan ianya memakan belanja sebanyak RM 16'250 sebulan bagi setiap unit.

Yang menjadi persoalannya sekarang ialah, adakah ianya berbaloi bagi rumah yang tidak didiami? Duit siapa yang digunakan bagi perbelanjaan ini?

Sangkakala mendapat tahu bahawa syarikat yang dilantik ini bernama Adilop Sdn Bhd, siapakah pemilik syarikat ini? Adakah syarikat ini mempunyai apa-apa hubungan dengan kerajaan negeri, dan adakah berbaloi syarikat ini menerima imbuhan sedemiikian rupa?

Soalan-soalan ini perlu dijawab oleh exco perumahan dan kerajaan tempatan negeri Selangor YB Tuan Iskandar bin A.Samad atau perlu dijawab oleh YAB Menteri Besar sendiri.

Pakatan Rakyat selalu dan kerap kali mengatakan bahawa kerajaan Barisan Nasional membelanjakan duit rakyat, adakah duit untuk perbelanjaan penyelenggaraan itu menggunakan duit Pakatan Rakyat atau menggunakan duit rakyat negeri Selangor.

Jawapn bagi soalan-soalan ini hanya mampu dijawab oleh rakyat Selangor yang di kelabukan mata mereka dengan janji-janji manis Pakatan Rakyat yang jelas menipu duit rakyat untuk kepentingan mereka.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Isnin, 28 Mei 2012

POPULASI RAKYAT DI SELANGOR MENURUN

Sangkakala amat tertarik dengan pendedahan yang dilakukan oleh YB Khairy Jamluddin semasa debat dengan Rafizi Ramli di Dewan Karangkraf baru-baru ini. Pakatan Rakyat tidak merealisasikan menifesto mereka semasa PRU 12 yang lalu iaitu memberikan bantuan kepada kanak-kanak tadika di Selangor.

Tidak sampai seminggu selepas itu, kerajaan Pakatan Rakyat telah mengishtiharkan bahawa seramai 3000 orang kanak-kanak akan diberi bantuan berupa wang sebanyak RM50 setiap seorang.

Apa yang Sangkakala rasa pelik sangat disini, kenapa 3000 orang sahaja yang menerima bantuan? Takkan Selangor yang mempunyai bilangan penduduk yang tinggi hanya mempunyai populasi kanak-kanak sebanyak itu?

Atau adakah kerajaan Pakatan Rakyat hanya memberikan bantuan kepada anak-anak pengikut Pakatan Rakyat di Selangor dan ianya tidak diberikan kepada kanak-kanak lain secara keseluruhanya?

Ini persoalan yang bermain-main di fikiran Sangkakala ketika ini. Jadi penduduk dan rakyat di negeri Selangor perlu memikirkan adakah ini jumlah yang ada pada hari ini ataua ada sesuatu disebalik pemberian ini.

Apa pun Sangkakala ucapkan tahniah kepada YB Khairy yang berjaya membuka mata Pakatan Rakyat supaya jangan hanya pandai menunding jari itu dan ini kepada kerajaan sedangkan mereka sendiri tidak telus dalam pemerintahan serta tidak langsung menepati janji yang meraka taburkan.

Sabtu, 26 Mei 2012

KEBAJIKAN KERAJAAN SELANGOR TERBUKTI

Selama empat tahun kerajaan Pakatan Rakyat memerintah negeri Selangor dan selama itu jugalah pelbagai perkara berlaku.

Diantara yang terjadi ialah tentang menifesto kerajaan Pakatan Rakyat semasa dalam kempen pilihanraya tahun 2008 dimana, kerajaan tersebut telah menjanjikan pengurangan cukai pintu sebanyak 20%.

Cukai pintu bagi Majlis Perbandaran Subang Jaya dulunya RM120 untuk 6 bulan.

Apa yang menghairankan sekarang ialah, kerajaan Selangor sekarang mengenakan cukai sebanyak RM288 untuk tempoh yang sama, pelik juga kebajikan depa ni.

Rakyat dan pengundi di negeri Selangor harus peka dengan permasalah seperti ini, ayuh kita buktikan bahawa kita mampu mengusir mereka dari negeri Selangor.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

MASJID JAMEK SRI ANDALAS DALAM MASALAH

Sangkakala dapat maklumat dari seorang rakan yang menghantar blackberry messenger pada Sangkakala malam ni.

Apa yang mengejutkan Sangkakala ialah, beliau mengatakan bahawa Masjid Jamek Ar Rahimiah dalam Parlimen Kota Raja Klang sudah lebih 2 bulan tiada saf utama kerana karpet rosak akibat banjir.

Apa Kerajaan PR Selangor buat? Rakan Sangkakala bagi tau bahawa kerajaan Selangor mahu tunggu depa menang Pilihanraya baru nak bagi sumbangan dan tukar yang baru.

Bagaimana rakyat terutama di DUN Sri Andalas nak menunaikan solat di Masjid tersebut?

Sangkakala harap rakyat disekitar kawasan terutamanya pengundi di kawasan tersebut sedar dengan kelemahan kerajaan Selangor hari ini.

Jauh sungguh perbezaan dengan pemerintahan Barisan Nasional dulu, kalau kali ni pun rakyat atau pengundi di kawasan tu masih pilih Pakatan Rakyat sebagai kerajaan, maka semua akan mendapat masalah nanti.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Khamis, 24 Mei 2012

KEMPEN HALAU AMBIGA 1.0

Ini kenyataan dari belia yang membuat bantahan di hadapan rumah Ambiga petang tadi

Kami berkumpul secara aman mewakili belia-belia negara yg cintakan keamanan, kemakmuran pada hari ini untuk menyuarakan kebencian terhadap kekejaman dan keganasan Ambiga dan BERSIH yang KOTOR.

Ambiga harus dihalau keluar dari Malaysia kerana dia adalah pengkianat, penghasut kpd pengikutnya supaya melanggar perintah Mahkamah, tidak menghormati institusi raja-raja dan perlembagaan undang-undang negara.

Dia juga merupakan penjajah dan musuh dalam selimut yg bekerjasama dgn negara asing yg tidak senang hati dgn kejayaan pembangunan, kestabilan ekonomi dan keamanan serta keharmonian yang dinikmati setiap lapisan masyarakat di negara kita.

Ambiga harus meminta maaf secara terbuka serta bertanggung-jawab terhadap segala kekejaman dan kemusnahan pada 28 April 2012.

Shahrul Nasrun Dato' Kamarudin
Presiden
Gerakan Belia Gagasan 1Malaysia
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Selasa, 22 Mei 2012

PENGANIAYA SAIFUL DIKENAL PASTI

Hari ini semua mata tertumpu kepada kes yang melibatkan Anwar Ibrahim, Azmin Ali serta Chegu Bard di mahkamah yang didakwa mengakibatkan rusuhan pada 28 april lalu di Kuala Lumpur.

Namun itu bukanlah sesuatu yang mengejutkan kerana sudah menjadi lumrah ketua pembangkang bersama-sama pemimpin PKR diseret ke mahkamah kerana kegilaan mereka dalam merebut kuasa.

Apa yang mengejutkan sebenarnya hari ini ialah kehadiran bekas Pendakwaraya kes Anwar Ibrahim yang dikatakan meliwat Saiful Bukhari satu ketika dulu yang begitu hangat diperkatakan dan akhirnya kita melihat Anwar dibebaskan serta Saiful tidak mendapat pembelaan sepenuhnya.

Semua itu terjawab hari ini, apabila ekas ketua pendakwa kes tersebut, Mohd Yusof Zainal Abiden, tampil dan bertindak sebagai peguam Anwar dlm kes cetus rusuhan Bershit 3.

Apa makna semua ni? Adakah ketua pendakwa tersebut sengaja untuk mencari jalan bagi membebaskan Anwar dalam kes liwat Saiful?

Sangkakala seperti dapat merasakan ada udang disebalik batu yang mana satu ketika dulu saiful dikatakan berhubungan dengan salah seorang pendakwa kes tersebut di mahkamah dan beliau digugurkan dari menjadi pendakwa bagi kes tersebut.

Kesian Saiful, anak muda ini teraniaya oleh orang yang dipercayai dapat memberi pengadilan kepada beliau akhirnya didapati sebagai dalang dalam proses membebaskan Anwar Ibrahim.

Berapa agaknya Anwar bayar pada bekas ketua pendakwa ni agaknya?

Walau bagaimanapun, apa juga yang terjadi, pengikut-pengikut fanatik pembangkang tetap akan menyalahkan Barisan Nasional dalam setiap apa juga kesalahan yang dialkukan oleh pemimpin mereka.

Tapi ingat, Saiful juga sekarang dikatakan sedang bersiap-sedia dalam mendapatkan keadilan untuknya. Teruskan Saiful, kita dah nampak siapa kacang hantu dalam mahkamah dulu, lepas ni Saiful perlu lebih berhati-hati dalam membuat pilihan.



Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Isnin, 21 Mei 2012

PERJUANGAN HINDRAF ADA UDANG SEBALIK BATU

Seperti yang Sangkakala jangkakan satu masa dulu, perjuangan HINDRAF hanyalah retorik semata-mata, ini jelas terbukti bila HINDRAF bercadang untuk bertanding di dua kerusi parlimen serta DUN di Selangor.

Jika satu masa dulu HINDRAF mengatakan bahawa mereka berjuang untuk kesamarataan, tetapi kini sudah nampak dengan jelas serta ketara bahawa HINDRAF hanya inginkan tempat untuk meletakkan calon bagi tujuan berpolitik.

Ketua HINDRAF, Uthayakumar akan bertanding di dua kerusi – parlimen Kota Raja dan di DUN Sri Andalas.

Kawasan parlimen Kota Raja kini diwakili oleh Dr Siti Mariah Mahmud (PAS) manakala Sri Andalas oleh Dr Xavier Jayakumar (PKR).

Inilah perjuangan HINDRAF yang sebenar, untuk menjadi calon serta menjadi wakil rakyat, jika mereka berjaya, HINDRAF sudah pasti akan melupakan perjuangan asal yang kononnya mereka berjuang untuk kesamarataan kaum India di Malaysia.

Lagi satu, Sangkakala dapat rasakan mereka ini akan bergaduh sesama sendiri memandangkan kawasan yang ingin ditandingi oleh Uthayakumar kini dimiliki oleh PAS serta PKR dan HINDRAF bercadang untuk menjadi calon bebas.

Persoalannya, adakah PAS dan PKR akan membiarkan Uthayakumar datang ke dua-dua kawasan ini?

Persoalan hanya boleh dijawab oleh pengikut Pakatan Rakyat dia kawasan-kawasan tersebut.


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Sabtu, 19 Mei 2012

KAUM INDIA AKAN SERAH MEMORANDOM KEPADA KERAJAAN KEDAH

Esok akan diadakan satu majlis penyerahan memorandom oleh orang-orang India kepada kerajaan negeri Kedah.

Memorandom ini menunjukkan bahawa kerajaan negeri Kedah tidak dapat menunaikan segala janji atau menifesto kerajaan Pakatan Rakyat negeri Kedah.

Kepada semua NGO-NGO dan Orang Ramai Negeri Kedah dijemput ke penyerahan Memorandum terhadap Kerajaan Negeri Kedah yg tidak tunaikan janji-janji PRU-12.

Pada : 20/5/12

Masa : 10pg

Tempat : Bersebelahan Jam Besar Sg Petani.(Dekat Dataran MPSP Sg Petani)
Diminta semua NGO-NGO dan orang ramai memberi kerjasama dan datang beramai ramai untuk memberi soköngan.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

BETAPA BIADAPNYA PEREMPUAN BERNAMA IRSHAD MANJI INI

NONEPenulis penuh kontroversi, Irshad Manji menolak fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan yang melarang umat Islam negara ini menyertai demonstrasi seperti himpunan BERSIH pada 28 April lalu.

Beliau berpandangan fatwa adalah pandangan ulama semata-mata dan ia bukan perintah Tuhan yang termaktub dalam Al-Quran.

"Keluarkan seberapa banyak fatwa yang anda (mufti) mahu tetapi fatwa anda atau pun anda (mufti) sendiri tiada pengiktirafan Tuhan," kata Irshad dalam Malaysiakini.

Awal bulan ini, Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia memutuskan umat Islam diharamkan menyertai perhimpunan atau demonstrasi yang bertujuan tidak baik, melanggar undang-undang serta mencetuskan huru-hara dan kekacauan dalam negara.

Fatwa yang dikeluarkan seminggu selepas himpunan BERSIH itu dilihat sesetengah pihak sebagai dipengaruhi agenda politik tertentu.

Meneruskan wawancara, pensyarah di New York University (NYU) itu turut mengkritik keras golongan ulama hari ini yang disifatkannya cuba berlagak seperti Tuhan dan mahu penganut Islam menurut perintah mereka tanpa penilaian kritis.

"Anda bukan Tuhan. Hanya ada satu Tuhan dan kerja itu masih belum ada kekosongan," kata Irshad sinis.

Cabar doktrinisasi tanpa penilaian kritis
Beliau sebaliknya menggesa umat Islam kembali kepada Al-Quran yang menuntut penganutnya berfikir sebagai satu wadah untuk meningkatkan keimanan.

"Jika lebih ramai orang Islam faham beza di antara ulama dan Allah, kita akan mengizinkan diri kita melaksanakan perkara yang dianjurkan Al-Quran iaitu berfikir untuk diri sendiri bagi meningkatkan keimanan kita," katanya yang percaya Al-Quran sebagai sumber rujukan tunggal untuk umat Islam.

Irshad dikenali sebagai penulis yang mencabar pemikiran Islam yang diindoktrinasikan tanpa sebarang penilaian kritis.

Kehadirannya di Malaysia adalah untuk mempromosikan buku terbarunya, Allah, Liberty and Love yang diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu dan akan berada di pasaran tidak lama lagi.

Bukunya sebelum ini, The Trouble with Islam Today: A Muslim's Call for Reform in Her Faith diharamkan di Malaysia selepas lapan tahun berada di pasaran.

APABILA ULAMA MEMPERTIKAIKAN PAS DIMANA LAGI TEMPAT MEREKA

Gempak habis . . . kalau tak berani baca tak pa tapi rasa-rasanya inilah kali pertama Mufti Perak Tan Sri Harussani Haji Zakaria Khamis melondeh serta membongkar cerita lama mengenai kegilaan PAS sehingga menyebabkan masyarakat Islam khusus orang-orang Melayu berada dalam keadaan berpecah belah.



Selain dari itu beliau memberikan nasihat kepada para pemimpin parti itu supaya berhenti dari mengeluarkan “fatwa” yang songsang sesuka hati kerana ia mengelirukan umat lslam.

Bahkan mufti itu juga menggunakan perkataan “tekong” perpecahan merujuk kepada perbuatan PAS yang memecahbelahkan perpaduan umat lslam di negara ini.

Serentak itu sambil menjawab tuduhan Menteri Besar Kelantan mengenai dirinya campurtangan dalam politik, Harussani selain menafikan tuduhan PAS itu bahawa beliau mencampuri urusan politik berkata:

“Tuduhan tok guru Nik Aziz bahawa saya campur politik . . .ia tidak betul, saya selama ini tidak mencampuri mana-mana parti poliltik”.

“Bahkan saya tidak pernahpun mendaftar diri sebagai ahli dalam mana-mana parti politik”katanya ketika diminta mengulas komen Nik Aziz.

Bercakap dalam satu pertemuan di pejabatnya di Ipoh, Harussani memberitahu sejarah penglibatan keluarganya dalam politik serta bagaimana tindakan PAS memulau abang iparnya kerana fahaman politik kepartian.

“Bahkan dari awal sejarahnya bapa saya semua ahli UMNO. Tapi apabila tertubuh PAS dan PAS kemudian keluar daripada UMNO, semua masuk Pas.. tapi PAS waktu itu lebih bertujuan kepada dakwah.

“Berdakwah kepada orang supaya kita ni menjalankan hukum Islam dalam Negara ini dan dalam ceramah berbangkit tentang masalah hukum dan sebagainya dan masalah yang wajib kita lakukan,” katanya.

Beliau menjelaskan bahawa “ini cukup baiklah…saya juga pernah mengikuti semasa saya kecil lagi masa itu..bahkan saya baik dengan ketua PAS waktu itu, namanya …Helmi (minta wartawan semak nama sebenar).

“Dia baik dengan saya, dia sakit saya pergi ziarah dan kami selalu berbual namun …cara dia bercakap dia cukup bersetuju dengan cara perjuangan untuk kita menegakkan Islam di negara ini.

Walaubagaimanapun Harussani menjelaskan ““ akhir-akhir ini kita melihat perkara itu tidak berlaku lagi bahkan saya melihat PAS sudah menuju seolah –olah menjadi `tekong’ kepada perpecahan umat Islam dan orang Melayu.

“Banyak contoh boleh diberi seperti umpamanya pada akhir tahun 1970 an berlaku di Kedah. Orang- orang Islam iaitu orang UMNO menyembelih ayam sepikul lebih (terpaksa) dibuang ke dalam sungai kononnya haram (tidak halal) dimakan.

“Jadi saya katakan sedangkan Yahudi nasarah dibenarkan Tuhan halal sembelihannya bagaimana orang Islam yang sembahyang lima kali sehari, jadi imam pula tidak boleh sembelih. . . haram.
Untuk bacaan lanjut sila <klik>
UNTUK BACAAN LANJUT

MASYARAKAT INDIA TOLAK HIMPUNAN HARAM YANG MEMBAWA KEMUSNAHAN HARTA BENDA AWAM

Kesedaran mengenai hakikat bahawa perhimpunan atau demonstrasi bukan jawapan atau jalan penyelesaian bagi sesuatu masalah mahupun tuntutan mungkin menjadi pendorong kepada masyarakat India untuk menolak perhimpunan yang bertukar menjadi rusuhan pada 28 April lepas.

Selain faktor agama yang melarang menyertai perhimpunan yang boleh mencetuskan keganasan dan merosakkan harta benda awam, mereka mungkin faham akan hak bersuara mengikut saluran yang betul tanpa perlu menjejaskan keamanan negara dan mencemarkan imej negara.

Mungkin atas kesedaran itulah perhimpunan anjuran badan bukan kerajaan yang disokong pembangkang di ibu negara 28 April itu gagal menarik penyertaan masyarakat India, demikian menurut kalangan masyarakat India termasuk beberapa persatuan kaum India dan agama Hindu.

Presiden Malaysia Hindu Dharma Prof Dr N.S Rajendran berpendapat masyarakat India faham bahawa mereka mempunyai hak untuk bersuara tetapi perbuatan mereka tidak seharusnya berasaskan emosi atau keganasan, apatah lagi jika diapi-apikan oleh pihak berkepentingan politik.

"Perhimpunan seperti itu tidak digalakkan di dalam mana-mana agama termasuk Hindu. Jika ada sesuatu yang ingin dituntut, sebenarnya perlu melalui semua langkah-langkah aman untuk berbincang secara damai," katanya kepada Bernama baru-baru ini.

Menurutnya, agama Hindu tidak menggalakkan sebarang tindak tanduk keganasan apatah lagi yang boleh mengancam nyawa, menimbulkan kekecohan dan kerosakan harta benda awam.

"Mengapa kita perlu melalui jalan keganasan terutamanya bagi golongan muda? Golongan ini adakalanya terlalu mengikut perasaan dan emosi tetapi saya rasa kini mereka mulai sedar bahawa cara ini tidak dapat memenuhi kehendak mereka dan menjadi sia-sia, malah merugikan," katanya.

Kenyataan itu turut disokong Presiden Hindu Sangam R.S Mohan Shan yang menegaskan perhimpunan atau demonstrasi hanya boleh diadakan dengan syarat ianya dijalankan secara aman serta menghormati setiap umat manusia, malah haiwan sekalipun dan tidak boleh menyusahkan orang lain.

Sesuatu perhimpunan itu hanya akan dihormati majoriti rakyat apabila ia mempunyai sebab yang wajar dan bukannya untuk mewujudkan kacau-bilau mahupun dimanipulasi pihak lain, katanya.

Selain itu, beliau juga berharap tiada pihak yang cuba mengaitkan sentimental keagamaan ke dalam isu politik yang akan lebih memburukkan lagi keadaaan.

Perunding kanan perhubungan awam Nevash Nair, 26, berkata pemuda zaman sekarang perlu berfikir wajar sebelum melibatkan diri dalam mana-mana perhimpunan atau demonstrasi.

"Saya mempunyai sebilangan kawan yang pro dan anti kumpulan yang menamakan diri mereka Bersih 3.0 itu. Saya berbual dengan mereka dan mendapatkan pelbagai pandangan...saya dengar apa yang mereka katakan dan saya membuat kesimpulan sendiri," katanya yang percaya sesetengah pihak menggunakan Bersih untuk kepentingan politik mereka sendiri.

Justeru kedegilan pihak penganjur perhimpunan menerima tawaran kerajaan untuk mengadakan perhimpunan di stadium bagi memastikan keadaan terkawal, masyarakat India kini dikatakan telah sedar dan tidak lagi memilih untuk bersama pembangkang. Ini ditambah dengan hakikat bahawa sebahagian besar permintaan mereka telah dilayan oleh kerajaan.

Barisan Bertindak Hak Asasi Hindu (Hindraf) baru-baru ini dalam satu kenyataan berkata perhimpunan kali ini membuktikan dengan jelas bahawa masyarakat India sudah meninggalkan pembangkang dan kembali menyokong kerajaan.

Kenyataan itu mendakwa hanya segelintir daripada peserta perhimpunan yang bertukar menjadi kerusuhan itu adalah daripada kaum India dan ini secara tidak langsung memberi amaran 'gelombang bahaya' untuk pakatan pembangkang.

"Apa yang pakatan mahu ialah undi kaum India tetapi kebajikan dan kesejahteraan tidak dijaga seperti yang dijanjikan selepas mendapat undi kaum India pada pilihan raya 2008, mereka dibuang seperti lampin pakai buang," menurut kenyataan itu.

Perhimpunan itu terbukti bukan sahaja tidak menjanjikan kebajikan masyarakat India malah memberi impak negatif kepada majoriti perniagaan komuniti itu.

Presiden Gabungan Dewan Perniagaan dan Perindustrian India Malaysia Datuk K.K Eswaran dalam sebuah akhbar tempatan baru-baru ini berkata para peniaga India mengalami kerugian besar berikutan perhimpunan itu.

Katanya, kedai-kedai di sekitar kawasan Jalan Tuanku Abdul Rahman terpaksa ditutup bagi mengelakkan kerosakan oleh penunjuk perasaan, manakala 13 cawangan negeri dan 14 organisasi perdagangan merasakan bahawa perhimpunan itu mempunyai kesan negatif ke atas perniagaan.

Golongan ibu bapa juga berpendapat perhimpunan seumpama itu lebih memudaratkan apabila golongan belia dan pelajar pusat pengajian tinggi dimanipulasi untuk kepentingan pihak tertentu.

"Saya tidak ingin melihat anak-anak saya menyertai perhimpunan haram seperti itu, tidak kiralah perhimpunan itu ada matlamat yang wajar atau sebaliknya. Apa salahnya kalau kita memperjuangkan hak kita secara aman?," kata S.Vikneswaran, 40, dari Kajang.

Bapa kepada tiga anak lelaki itu berkata penglibatan golongan muda akan memberikan impak negatif atau titik hitam dalam hidup mereka kalau ditahan oleh pihak polis.

MUZAKARAH - TANDA UMNO LEBIH TERBUKA

Umno sedia menyahut seruan Pas untuk bermuzakarah asalkan tujuannya adalah untuk kepentingan ummah, masyarakat Islam dan negara, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.


Walaupun agak terkejut dengan pelawaan Pas itu, beliau, yang juga Timbalan Presiden Umno berkata, perkara itu telah dan pernah disuarakan parti itu sebelum ini, namun ditolak keras, khususnya oleh Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

"Kalau ikut yang lepas, Nik Aziz tak pernah setuju. Masa itu dia kata Umno tak boleh dipercayai, tapi kalau hasrat dia ikhlas, tujuan untuk kebaikan ummah, masyarakat Islam dan negara Malaysia kita tidak jadi masalah," katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat agung tahunan Persatuan Pengilang dan Industri Perkhidmatan Bumiputera Malaysia dan makan tengah hari bersama Timbalan Perdana Menteri di sini, hari ini.

Beliau mengulas mengenai kenyataan Nik Aziz bahawa parti itu sentiasa bersikap terbuka untuk bermuzakarah dengan sesiapa sahaja termasuk Umno dan juga bersetuju untuk muzakarah itu diadakan dalam masa terdekat.

Muhyiddin berkata parti itu sedia menerima pelawaan itu kerana perkara tersebut telah disuarakan Umno sejak sekian lama atas kesedaran pentingnya umat Islam disatukan, yang kini berpecah kepada beberapa kelompok kerana berbezan ideologi.

"Jadi kalau ada dan hasrat itu adalah ikhlas, lahir daripada niat yang ikhlas, yang tujuannya ialah untuk kebaikan, kita tiada masalah," katanya.

Berhubung pendedahan oleh bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim bahawa bekas partinya cuba merasuah sebanyak RM50,000 selepas beliau meletak jawatan, Muhyiddin berkata, pendedahan itu mengesahkan lagi pandangan banyak pihak yang mengatakan DAP sebenarnya tidak demokratik adalah benar.

Katanya, apa yang dilakukan parti itu terhadap seorang pemimpin yang cukup berprinsip seperti Tunku Aziz juga menyerlahkan sifat dan sikap sebenar DAP, iaitu berlagak, sombong dan tidak boleh ditegur.

"Saya juga pernah mengatakan demikian semasa saya melawat Pulau Pinag dulu bahawa Lim Guan Eng sebagai Ketua Menteri biasa bersikap sombong dan angkuh tetapi itu mungkin tidak dilihat penting sangat tetapi apabila seorang tokoh seperti Tunku Aziz menerima padah yang sama barulah kita ketahui sikap sebenar DAP.

"Jadi, sama ada dia (Guan Eng) buat tawaran RM50,000 itu, pendedahan Tunku Aziz itu tentu membolehkan kita membuat penilaian mengenai DAP sebenarnya, bukan Guan Eng sahaja," katanya.

Tunku Aziz dalam temu bualnya dengan sebuah akhbar semalam, dilaporkan berkata Setiausaha Politik Lim Guan Eng, Zairil Johari Khir menghubunginya dan menawarkan wang tunai RM50,000 selain jawatan sebagai felo kanan di Institut Penang, sebuah badan pemikir milik kerajaan negeri supaya menutup mulut dalam isu peletakan jawatannya.

"Apakah dia fikir saya jenis orang yang begitu? Saya menganggap tawaran ini sebagai cubaan untuk merasuah, saya fikir ia biadab dan saya tidak akan bekerja lagi dengan lelaki ini," katanya dipetik sebagai berkata dalam temu bual itu.

Timbalan Perdana Menteri berkata masyarakat, khususnya orang Melayu yang menyokong parti itu harus melihat semula sokongan mereka kerana apa yang berlaku jelas menunjukkan DAP yang kononnya mengamalkan prinsip demokrasi bukanlah sebuah parti untuk orang Melayu.

"Bagi saya ini suatu isyarat yang penting untuk rakyat Malaysia. Sebab itu sahaja cara-cara yang dilakukan oleh pemimpin DAP biasanya tidak serasi serta sebulu dan langsung tidak menghormati orang lain," katanya

Jumaat, 18 Mei 2012

TERIMA KASIH PVTM AMBIGA SUDAH KEGELISAHAN

Sekumpulan pesara tentera yang mencetuskan kontroversi "senaman punggung" depan rumah Pengerusi Bersama BERSIH S Ambiga berkata, rakyat Malaysia sepatutnya berterima kasih dan bukan mengkritik mereka atas tindakan itu.

Presiden Persatuan Veteran Tentera Melayu (PVTM) Mohd Ali Baharom mendakwa, tindakan mereka menyebabkan Ambiga mengumumkan tidak akan mengadakan perhimpunan BERSIH 4.0 buat masa ini.

NONE"Ambiga kata tidak akan ada BERSIH 4.0. Jadi sepatutnya orang ramai perlu berterima kasih pada kami sebab berniat baik kepada rakyat Malaysia...

"Terima kasih pada Ambiga kerana dengar keluhan dan suara veteran," katanya ketika dihubungi semalam.

PVTM Selasa lalu melakukan gimik demonstrasi yang dinamakan mereka sebagai "senaman punggung" - dengan membongkok dan menggoyang-goyangkan punggung mereka ke arah kediaman Ambiga di Bukit Damansara dengan ibu negara.

Selain itu, Mohd Ali terus mempertahankan tindakan mereka walaupun dikritik banyak pihak dan menegaskan kehadiran mereka tidak lebih daripada sekadar membuat senaman dan tindakan

"Setiap senaman akan ada tonggek punggung. Jadi kami lakukan dengan cara yang betul.

"Kami datang secara aman... Ini adalah senaman untuk menjaga punggung," katanya sambil mencabar Ambiga mendakwanya di mahkamah jika tidak berpuas hati.

'Kalau tak suka kenapa buka pagar?'
Ketika ditanya mengenai dakwaan Ambiga yang menyifatkan 'senaman' yang dilakukan mereka sebagai gangguan seksual, Ali turut menafikannya.

NONEMalah, Mohd Ali mempersoal kembali, jika benar Ambiga tidak suka dengan kehadiran mereka, mengapa pagar rumah dibuka.

"Itu luahan hati dia... Jika dia betul-betul tak mahu saya ada di depan rumahnya kenapa dia buka pagar, bagi air 100 Plus? Kalau tak mahu saya di depan rumahnya, sepatutnya dia tak buka pagar.

"Bukan saya yang pergi buka pintu pagar tu. Lagi pun kami di luar kawasan, bukan dalam kawasan rumah....

"Sebenarnya senaman itu adalah simbolik untuk jaga kesihatan punggung... Siapa makan cili, dia terasa pedasnya," kata Ali.

MAZLAN ALIMAN TERIMA TAMPARAN HEBAT

Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) hari ini mendapat tamparan hebat apabila peneroka yang memfailkan injunksi menghalang penyenaraian Felda Global Venture Holdings (FGVH) mengambil 'durian runtuh' yang diberikan.

Semua peneroka tanpa mengira sama ada mereka menyokong atau menolak penyenaraian FGVH berhak mendapat wang RM5,000 yang diberikan Felda sempena cadangan penyenaraian itu.

NONEWang 'durian runtuh' itu diterima oleh semua peneroka- peneroka Felda.

Dalam laporan muka depan akhbar Utusan Malaysia yang melaporkan peneroka Jengka 14 Abdullah Mohd dan peneroka Jengka 15 Idris Mat Sah menerima cek durian runtuh fasa pertama bernilai RM5,000.

Dilaporkan, modus operandi mereka terdapat persamaan apabila kedua-duanya datang ke pejabat pengurus Felda masing-masing dalam keadaan tergesa-gesa dan memberikan pelbagai alasan untuk membolehkan segera meninggalkan pejabat.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada 8 Mei mengumumkan pemberian RM15,000 kepada setiap keluarga peneroka Felda seluruh negara.

Wang tersebut akan diagihkan dalam tiga peringkat - masing-masing RM5, 000.

Permohonan injunksi yang dikendalikan oleh peguam ANAK, Haris Abdullah, bertujuan menghalang FGVH dan bank terbabit daripada meneruskan rancangan penyenaraiannya, sehingga tuduhan serius peneroka mengenai penipuan disiasat namun kini di dapati gagal kerana semua peneroka kembali bersetuju dengan cara mengambil "wang durian runtuh tersebut"

Rabu, 16 Mei 2012

BAJET UNTUK BELIA TIDAK DIHANTAR KE KBS

Sangkakala merasa pelik setelah mendengar rungutan dari pelbagai pihak tentang bajet belia yang di bentang oleh Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan pada 10/7/2011 didalam parlimen yang mengatakan bahawa bajet untuk Program Strategik Belia 1Malaysia atau Strategic Action for Youth (SAY 1Malaysia) -Peruntukan RM200 Juta tidak diberikan kepada Kementerian Belia dan Sukan.

Apa yang dimaklumkan kepada Sangkakala, Bajet tersebut dihantar ke kementerian lain yang tidak ada kena mengena dengan Belia.

Susah juga kalau nak fikir semua ni, adakah kerajaan terlepas pandang atau ada ulasan-ulasan lain dari pihak Kementerian Kewangan.

Walau bagaimana pun, Sangkakala berharap agar kemnetrian kewangan menimbang semula pemberian bajet tersebut dan biarlah ianya pergi ke kementrian yang sepatutnya.

Kementerian Belia sepatutnya menerima bajet tersebut untuk membangunkan para belia masa kini dan bukan di hantar kepada mana-mana kementerian yang tidak berkenaan dengan belia.

MAJLIS PEGUAM MULA GOYANG



Majlis Peguam kini dilihat seperti cacing kepanasan setelah Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz menyokong tindakan segelintir peguam yang mahu kerajaan membentuk satu lagi badan profesional guaman sebagai alternatif kepada Majlis Peguam sedia ada.

Presiden Majlis Peguam, Lim Chee Wee berkata, pihaknya terkejut dengan kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berhubung cadangan penubuhan akademi undang-undang yang "boleh menjadi alternatif" dan Majlis Peguam patut terbubar sendiri.

Kenapa perlu takut? Kan ke badan guaman seperti Majlis Peguam mempunyai kekuatan dan keahlian yang ramai?

Sangkakala teringat dengan kata seorang rakan, bahawa Majlis Peguam sebenarnya adalah alat kepada pembangkang dalam bidang perundangan, itu sebab mereka takut jika ada sebuah lagi badan seperti itu diwujudkan oleh kerajaan.

Sangkakala amat menyokong penuh kenyataan serta sokongan Datuk Seri Nazri tersebut, patut ada satu lagi badan yang boleh menyaingi kekuatan Majlis Peguam.

KENAPA A SAMAD SAID MARAH


A. Samad Said dikatakan marah dengan gangguan demi gangguan yang dilakukan di hadapan rumah Ambiga oleh segelintir golongan yang tidak berpuas hati dengan tindakan Pengerusi Bersama himpunan BERSIH tersebut.

Kelmarin dikhabarkan satu demonstrasi bantahan telah diadakan dihadapan rumah Ambiga yang dihadiri oleh bekas-bekas anggota tentera yang mana mereka menradsakan bahawa Ambiga cuba mencetuskan huru-hara didalam negara.

Kehadiran bekas-bekas anggota tentera tersebut turut menjadi liputan hebat apabila mereka melakukan senaman tonggeng dihadapan rumah Ambiga seterusnya menyerahkan nota bantahan. Mereka juga memberi amaran supaya Ambiga tidak lagi mengulangi perkara tersebut.

Selasa, 15 Mei 2012

JANGAN BERTANDING ADUN KALAU TAK MAMPU UNTUK JAGA KAWASAN

Apa dah jadi ni? Sangkakala dengar ada Ketua Bahagian UMNO yang merangkap ADUN dan juga Setiausaha Politik seorang menteri di Jabatan Perdana Menteri tidak berkuasa di bahagian beliau sendiri.

Menurut maklumat yang Sangkakala perolehi, kawasan yang di maksudkan ialah Bahagian Tasik Gelugur di Pulau Pinang.

Kenapa jadi macam ni? Apa guna jadi ADUN dan Setiausaha Politik Menteri kalau untuk membantu rakyat dikawasan pun susah?

Menurut pemberitahu maklumat, kawasan Tasik Gelugur kini di terajui oleh Setiausaha Bahagian tersebut hingga ramai rang ketinggalan.

Kalau betul cerita yang Sangkakala dengar ni, lebih baik ADUN tersebut menarik diri dari menjadi calon pada PRU ke 13.

Takut nanti menang sorak kampung tergadai, ada peluang boleh menang terus kalah, sebab dengar cerita pengundi kawasan Tasik Gelugur dah menyampah dengan ADUN ni.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

BUKTI BN ZALIMI RAKYAT

Ini adalah penulisan seorang pelajar yang Sangkakala terima., agak-agaknya berapa ramai yang mampu berfikir seperti beliau

Bukti kezaliman 42 tahun UMNO dari tahun 1970 sehingga 2012!
Di bawah ini merupakan nukilan seorang pelajar perempuan dari Universiti Utara Malaysia yang terlalu kesal dengan kerajaan Malaysia.


Saya akan senarai kan satu per satu. Mesti baca!
-Pendapatan kasar Negara tahun 1970 RM12.75 billion sekarang RM830 billion.
-Pendapatan Per Kapita tahun 1970 RM1,070 sekarang RM29,225.
-Kadar Kemiskinan tahun 1970 – 49.3% sekarang 3.8%
-Bilangan sekolah tahun 1970 – 5,109 buah sekarang 10,019 buah.
-Bilangan universiti tahun1970 – 3 buah sekarang 59 buah
-Bilangan Hospital tahun 1970 – 126 buah sekarang 376 buah
-Purata Jangka Hayat tahun 1970 - 63.6 tahun sekarang 74.1 tahun
-Pelaburan asing tahun 1970 – RM212 juta sekarang RM32.9 billion.
-Populasi tahun 1970 10.9 juta sekarang 28.4 juta
-Kematian bayi bagi setiap 1000 kelahiran hidup tahun 1970 - 39.4 orang sekarang cuma 7 orang
-Jumlah subsidi setahun RM33 billion.

Bermakna setiap rakyat mendapat secara purata RM7,560 setahun subsidi seorang, tua muda dan pelbagai kaum.
Itu belum masuk BRIM, KRIM, PRIMA, BBIM, KARISMA, KlIM, SLIM, SARA1, Menu Rakyat, whoaaa...letih tangan mahu taip.

NKRA..7 bidang keberhasilan wa tak mahu tulis. Terlalu banyak... lu orang cari sendiri. 
Dari sudut sukan, Petronas F1, LIMA, Le Tour De Langkawi, Monsoon Cup, Sukan Komanwel, CIMB Asia Pacific Golf, Maybank Malaysia Open Golf. GLC spt Tabung Haji , Felda , Felcra , PNB, , PERKIM , KLCC, Penang Bridge, KLIA, Putrajaya, Plus Highway , Telekom, TNB, POS Malaysia, Maybank, CIMB, Proton, Perodua, Modenas, Petronas dan puluhan lagi hasil kerajaan diterajui UMNO.

Ditubuhkan pulak Baitulmal, Mahkamah syariah , Pusat tahfiz, Universiti Islam, PERBANKAN ISLAM,
Wujudkan sekolah khas untuk anak yatim , Rumah anak2 yatim, rumah warga emas, bantuan kepada fakir miskin , subsidi baja kepada petani , subsidi diesel kepada nelayan woooo ...jahat sungguh kerajaan !
Ahli tetap OIC , Salurkan bantuan kepada Mujahideen Bosnia , Mujahideen Afghanistan , beri bantuan kepada jabatan agama Bosnia [melatih dan mengajar mufti ]  ,

wooooooo ... kejamnya kerajaan ! pehh,kezaliman bertimpa2 :)
Itu pasai satu dunia sudah cakap. BN kerajaan paling berjaya didalam dunia..

Kami tidak akan menghina org yang buruk.. kita hina org yang bagus... kita makan burger 2 bijik setiap sorang sampai kenyang, kita salahkan umno... kenapa kalo makan mesti kenyang... cubala kalo lepas makan kita kesejukan ke?? kita dah boring asal makan kenyang.

Ya Allah kejamnyeeee........ takutnya aku, badan aku ni sampai kering kontang la UMNO tak bg makan.... duduk pun x bebumbung, x skolah anak2 aku, UMNO tak pernah buat skolah, yang ade pun untuk anak2 UMNO aje, yang dapat Bonus pun geng2 UMNO aje, yang dapat durian runtuh pun UMNO2 aje, yang dapat kerjapun orang2 UMNO jer… mmg kroni betul la.... kenapa KEJAM sangat nihhh.....!!!! semua salah umno kejam sangaat kerajaan ni….

Ini utk orang UMNO. Boleh guna masa kempen. Cai PR memang tak faham...sebab dia orang punya otak banyak kecik. Kalau motor itu CC banyak kecik serupa itu Honda C70. 
 
Intan Delina
Universiti Utara Malaysia (UUM)

Bersih 3 Suku a
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

VIDEO BERSIH BIADAP DI LONDON

Mari kita lihat betapa biadapnya pengikut-pengikut BERSIH di London yang mengganggu ucapan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Adakah ini budaya rakyat Malaysia yang penuh dengan sifat-sifat hormat menghormati sesama kita apatah lagi pemimpin bila berada di luar negara.

Sangkakala rasa, orang yang memekik-mekik seperti BERUK di London ini sepatutnya dilucutkan kerakyatan mereka dan biar mereka berada di London untuk selamanya.

Ahad, 13 Mei 2012

KEBENARAN TENTANG DAP

Mohamed Razali bekas ADUN DAP yg keluar drp parti DAP, sebab-sebab beliau keluar dari parti tersebut ialah kerana rancangan besar DAP seperti berikut:

1. Kristian menjadi agama rasmi.

2. Malaysia akan ditukarkan kepada negara Repulik. Guan Eng mmpunyai pejabat mewah di Singapura dan setiap minggu berjumpa Lee Kuan Yiew dan DAP mendapat dana kewangan yg kukuh.

3. YDP Negeri Pulau Pinang akan ditukar kepada bangsa cina.

4. Sistem Raja Berperlembagaan akan dibubarkan, kerana keturanan raja asal usul lanun mengikut kata Lim Kit Siang.

5. Isu azan hanya test market kesensetifan masyarakat Islam.

6. Pertandingan tilawah Al-Quran akan dihapuskan.

7. NGO melayu akan dihapuskan contohnya seperti PEKIDA dan PERKASA.

8. Perkahwinan campur digalakan, nsentif RM 5 ribu akan diberikan atas alasan humans right (penghapusan etnik melayu).

9. Bahasa inggeris sebagai bahasa rasmi.
10. Mata pelajaran Agama Islam akan dimansuhkan.

11. Chin Peng ketua parti Komunis Malaya akan diberi pengampunan dan diberi gelaran Tun.

12. MARA jabatan yang dianggap rasis akan dibubarkan.

13. GLC akan dipegang dan diterajui oleh bangsa cina.

14. Di Hotel Palma Penang, Lagu Negaraku yang baru telah dimainkan. Dimana lagu tersebut tiada menyebut tentang raja.

15. Rejimen Askar Melayu Diraja akan dibubarkan atas sebab membunuh bangsa cina (komunis) sebelum ini.

16. Panglima Angkatan Tentera dan Ketua Polis Negara akan ditukarkan kepada bangsa cina.

17. Kakitangan kerajaan keturunan melayu akan dikurangkan.

18. KEMAS, BTN dan MKN akan ditutup.

19. Kedutaan Israel akan dibuka di M'sia.

20. Pengkalan Tentera Israel akan dibuka di Port Dickson.

21. Masjlis antara agama akan mengantikan Majlis Agama Islam.

22. Wang zakat akan digunakan oleh org bukan Islam. Percubaan telah dibuat di Perak sewaktu dibawah Nizar MB bonika. Ngeh pernah minta utk guna wang zakat tetapi dihalang oleh mufti.

23. DEB akan dimansuhkan.

24. Parti berteras agama akan dibubarkan termasuk PAS.


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

SAH KAPAL SELAM TAK BOLEH MENYELAM

Dakwaan yang mengatakan bahawa kapal selam milik Malaysia tidak boleh tenggelam adalah benar sama sekali.

Ini dapat Sangkakala sahkan setelah melihat sendiri kapal selam tersebut dari dekat.

Rata-rata orang ramai yang Sangkakala tanya di sekitar kawasan kapal selam ini disimpan juga mengesahkan bahawa kapal selam ini memang tidak mampu untuk menyelam.

Kapal yang dimaksudkan ialah kapal selam jenis Agosta 70 yang berada di muzium Klebang Melaka.

Kapal selam yang kini berada di kawasan pantai klebang ini telah diangkat ke daratan pada 17 november 2011 pada jam 7.00 pagi.

Jadi dakwaan oleh Lim Guan Eng berkenaan dengan kapal selam yang tidak mampu tenggelam itu adalah benar, tetapi bukanlah seperti yang didakwa, Scorpene mampu menyelam tetapi yang tidak mungkin akan menyelam lagi ialah kapal selam yang berada di pantai klebang.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

NIK AZIZ TERKEJUT DENGAN KEHADIRAN RATUSAN RIBU AHLI UMNO DI BUKIT JALIL




Nik Aziz Nik Mat dikatakan telah mengeluarkan kenyataan di kediaman Menteri Besar Kelantan pagi ini bahawa PAS mengumumkan bahawa parti tersebut keluar dari Pakatan Rakyat.

Berita ini yang telah heboh diperkatakan didalam laman-laman sosial seperti FB dan Twitter amat mengejutkan pihak pengikut PAS. Ada yang mengatakan bahawa kenyataan Nik Aziz tersebut ada berhubungkait dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Presiden DAP semalam.

Maklumat yang Sangkakala terima pula mengatakan bahawa Nik Aziz sebenarnya telah muak dengan permainan DAP yang dilihat semakin memperkotak-katikkan agama Islam yang selama ini menjadi pegangan PAS.

Bagi Sangkakala pula, kemungkinan besar Nik Aziz mengeluarkan kenyataan ini adalah kerana beliau merasa terkejut dengan kehadiran orang-orang UMNO semasa himpunan sambutan 66 tahun UMNO di Stadium Nasional Bukit Jalil.

Kehadiran ratusan ribu orang UMNO di stadium tersebut mungkin juga telah membuatkan Nik Aziz merasakan bahawa tidak perlu lagi PAS bersama-sama dengan DAP yang dilihat tidak menghormati pendiriran PAS dan kesucian agama Islam.

Nik Aziz juga merasakan bahawa Pakatan Rakyat tidak mungkin akan memenangi parlimen Malaysia seterusnya menakluki PutraJaya dengan semangat yang ditunjukkan oleh rakyat dalam menyokong kerajaan yang ada pada hari ini.

CERIA SUNGGUH WAJAH NIK AZIZ


Cuba kita lihat betapa ceria wajah Mursyidul Am PAS, Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menerima borang keahlian penyanyi Aishah ni, bukn main berseri-seri lagi kan? Ada apa-apa ke Tuan Guru?

Aishah yang terkenal dengan lagu Janji Manismu menyertai PAS semalam dengan menyerahkan borang keahlian kepada Nik Aziz, kenapa tak berikan saja pada ketua muslimat PAS agaknya? Atau Aishah pun teringin untuk mendapat kaunseling daripada ustaz-ustaz PAS lepas ni?

Dalam gambar diatas juga Sangkakala tengok Nik Aziz sampai terangkat cermin mata, agaknya sebab tengok betapa montelnya Aishah yang berada didepn mata beliau, nasib baik serban tak gugur kan.

Kemungkinan besar juga Aishah menyertai PAS kerana diberi jaminan oleh Nik Aziz bahawa beliau akan ditempatkan di syurga tanpa hisab dihari pengadilan nanti kerana beliau telah menjadi ahli PAS, lagi pun Nik Aziz terkenal sebagai ulamak yang boleh membawa pengikutnya ke syurga melalui excalator yang dicipta oleh PAS di akhirat nanti.

HEBAT MAINAN PEMBANGKANG DENGAN MAJLIS PEGUAM




Majlis Peguam yang melakukan mesyuarat agung luar biasa pada hari jumaat lepas seolah-olah membuktikan bahawa majlis yang mendokong sistem perundangan tersebut lebih memihak kepada pembangkang serta menyokong kepada keganasan.


Ini dapat dilihat apabila presiden majlis tersebut,Lim Chee Wee telah membuat satu usul tergempar mengutuk keganasan polis semasa himpunan bersih 3.0 pada 28 april lalu. Kenapa majlis peguam mengutuk tindakan polis hingga itu dianggap sebagai satu keganasan, bukankah pihak polis sebenarnya menjaga keamanan setelah dataran merdeka diserbu oleh peserta himpunan?


Menurut Lim (kenyataan didalam Malaysiakini), majlis peguam mengutuk tindakan polis yang menggunakan gas pemedih mata serta tembakan meriam air kepada peserta himpunan. Ini juga satu kenyataan bodoh dari seorang peguam yang menjadi presiden kepada peguam-peguam lain di seluruh negara, polis hanya akan melakukan tindakan-tindakan tersebut setelah mengeluarkan amaran terlebih dahulu, dan jika amaran tersebut tidak diendahkan maka tindakan yang seperti itu boleh diambil.

Agaknya Lim minta pihak polis belai kepala peserta-peserta tu macam anak kecil tak dapat AIS KRIM kot.

Satu lagi yang Sangkakala ingin tahu ialah tentang kehadiran mesyuarat agung luar biasa ini, adakah usul itu boleh dilkukan dengan kehadiran seramai 1,270 orang ahli sedangkan dalam Malaysiakini juga ada disebut bahawa keanggotaan majlis peguam ialah 14,000 orang. Angka ini menunjukkan bahawa tidak sampai 10% kehadiran daripada keahlian keseluruhan majlis peguam yang hadir.

Menurut Lim lagi, usul ini dibuat setelah majlis peguam menerima laporan dari 78 orang pemerhati yang dihantar oleh majlis peguam. Satu lagi persoalan dari Sangkakala, adakah majlis peguam memberitahu pada awalnya sebelum himpunan bahawa mereka akan menghantar wakil bagi melakukan pemerhatian sepanjang himpunan tersebut dan adakah majlis peguam menunjukkan kepada rakyat siapa wakil-wakil mereka ini? Adakah benar wakil-wakil mereka ini bebas atau wakil mereka ini sememangnya menyertai himpuanan tersebut? Kenapa sebelum himpunan dijalankan tidak ada mesyuarat tergempar supaya usul untuk menghantar wakil dibentangkan?

Minta majlis peguam jawab dengan jujur dan ikhlas, kerana ini akan menjejaskan reputasi peguam-peguam diseluruh negara.

Dalam artikel yang sama juga ada menyatakan bahawa majlis peguam meminta supaya semua anggota polis ini dikenal pasti serta didakwa. Nampaknya semua anggota polis lepas ni tidak lagi boleh menggari penjenayah kerana ianya juga nanti akan dianggap sebagai kekerasan terhadap manusia.

Apa yang Sangkakala nampak ialah, semua ini adalah mainan diantara pembangkang serta majlis peguam, kerana Sangkakala berpendapat majlis peguam mengikut telunjuk Ambiga serta Anwar Ibrahim yang secara terang-terangan telah memberi isyarat kepada Azmin Ali untuk memulakan tindakan merempuh penghadang yang dibuat oleh pihak polis, dan tidak mungkin pihak majlis peguam tidak tahu tentang undang-undang negara dimana mahkamah majistret Kuala Lumpur telah mengeluarkan notis pengharaman berkumpul di Dataran Merdeka pada hari tersebut. 

Jumaat, 11 Mei 2012

PESERTA BERSIH KETAKUTAN SAMPAI MINTA JAMINAN KESELAMATAN

Dalam kenyataan Presiden PAS didalam Malaysiakini hari ini jelas menunjukkan bahawa peserta BERSIH yang membuat kekacauan dan keganasan dalam insiden pada 28 april yang lalu rupanya penakut.

Adakah mereka ini hanya berani apabila mereka didalam kelompok yang ramai dan apabila keseorangan mereka akan menjadi penakut serta tidak berani menghadapi apa yang mereka telah lakukan?

Hadi berkata bahawa PAS memerlukan jaminan dari pihak polis tentang keselamatan mereka yang dikehendaki menyerah diri kepada pihak polis.

Hadi juga menjelaskan bahawa "Bagaimana mungkin mereka yang dipanggil menyerah diri ini dapat dijamin keselamatan mereka dan tidak berdepan dengan kemungkinan tindakan kekerasan dan dipukul sekali lagi semasa siasatan dijalankan?" soalnya.
Setakat 9 Mei, polis menyiarkan 141 wajah, tanpa nama, peserta BERSIH yang dikehendaki bagi membantu siasatan.

Sangkakala nasihatkan kepada semua yang dikehendaki oleh polis supaya menyerah diri, Pakatan Pembangkang hanya akan meminta jaminan, tetapi mereka tidak akan menjamin anda semua keluar dari penjara atau dikenakan tindakan undang-undang.

Berani buat berani lah tanggung, jangan hanya jadi ayam tambatan.

PENIAGA HILANG SABAR DENGAN AMBIGA

Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia (IKHLAS) hari ini membuat protes dihadapan rumah pengerusi bersama BERSIH  klik gambar dibawah untuk menonton klip video himpunan yang dilakukan oleh IKHLAS dihadapan rumah Ambiga



Dalam himpunan yang sama, Ambiga dilihat berada dalam keadaan serba salah setelah peniaga-peniaga ini berhimpun dihadapan rumah beliau, sila klik gambar dibawah untuk mengikuti video Ambiga

Khamis, 10 Mei 2012

RAZALI IBRAHIM KECEWA

Naib Ketua Pemuda UMNO, Datuk Razali Ibrahim berkata penglibatan mahasiswa Malaysia tajaan kerajaan Arab Saudi dlm demonstrasi Bersih 3.0 di beberapa Masjid di Mekah & Madinah baru2 ini akan menjejaskan masa depan mereka jika negara itu bertindak menghantar pulang atau menarik semula biasiswa.

Jelasnya mahasiswa berkenaan sepatutnya menghargai peluang itu kerana sepanjang 10 tahun, bermula 2002 sehingga kini, hanya kira-kira 200 penuntut Malaysia yg ditaja sepenuhnya oleh kerajaan Arab Saudi.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Seminar Keamanan Untuk Negara: Suara Mahasiswa 1Malaysia anjuran Kumpulan Rakan Siswa Malaysia (Karisma) di Putrajaya hari ini.



Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

IKUTI KENYATAAN DALAM DUA BAHASA KETUA PEMUDA MIC KEBANGSAAN



KENYATAAN DALAM BAHASA MELAYU




KENYATAAN DALAM BAHASA TAMIL

Rabu, 9 Mei 2012

KHALID ISMATH TERSALAH LANGKAH




Khalid Ismath, mahasiswa yang dikatakan telah menendang seorang anggota polis trafik semasa himpunan BERSIH di Kuala Lumpur berhasrat untuk menyaman akhbar Utusan Malaysia serta Kosmo kerana kedua-dua akhbar tersebut dikatakan mengeluarkan gambar beliau semasa kejadian berkenaan.

Khalid kini dikatakan berbincang dengan peguam beliau bagi menyaman akhbar tersebut, beliau mendakwa dengan pendedahan gambar tersebut reputasi beliau sebagai seorang pelajar  dan maruah keluarga beliau tercemar.

Beliau juga mendakwa dengan tersebarnya gambar beliau di dada akhbar keluarga beliau yang sememangnya di kenali sebagai keluarga baik-baik telah menerima tekanan dari masyarakat.

Sangkakala berpendapat bahawa anak muda ini sekarang merasa amat terkilan kerana telah mengikuti telunjuk pembangkang dengan mengadakan demonstrasi aman yang bertukar ganas pada hari tersebut.

Gambar beliau yang secara terang dan jelas ditunjukkan di dalam akhbar tersebut boleh menjadi bukti untuk pihak polis mengambil tindakan terhadap beliau.

MCA MENYOKONG ISLAM SEBAGAI AGAMA RASMI

Presiden MCA hari ini menempelak Presiden PAS dalam mempersoalkan agama Islam sebagai agama rasmi negara Malaysia.

MCA menolak kenyataan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang bahawa pakatan pembangkang akan meminda Perlembagaan Persekutuan yang ketika ini meletakkan Islam sebagai agama rasmi kepada Islam sebagai addin, apabila parti itu memperoleh kuasa memerintah kelak.
   
Dalam satu kenyataan selepas mesyuarat Majlis Presiden MCA semalam, parti itu berkata status Islam dalam Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan adalah mencukupi dan memadai kerana ia memperuntukkan Islam sebagai agama rasmi.

"Minoriti bukan Islam tidak akan dapat melindungi diri mereka daripada 'cara hidup Islam' masyarakat yang lebih besar. Walaupun hak-hak mereka dibatasi dengan jelas dalam masyarakat sedemikian, mereka masih merasai tekanan untuk mematuhi beberapa tuntutan sosio-budaya Addin.

"Selain itu, memberi kelebihan kepada cara hidup majoriti akan membawa kepada subordinasi psikologi agama-agama minoriti," menurut kenyataan parti itu.

Menurut MCA, apabila cara hidup masyarakat majoriti dinyatakan dalam Perlembagaan sebagai satu cara hidup sesebuah negara, satu halangan telah diwujudkan bagi memisahkan satu kumpulan dengan masyarakat yang lain dan ini menjelaskan bahawa pindaan Perlembagaan bagi tujuan mengiktiraf Islam sebagai addin persekutuan adalah satu tindakan tidak bijak.

Parti terbesar yang mewakili masyarakat Cina itu menyatakan Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan bahawa 'Islam adalah agama persekutuan, tetapi agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana tempat dalam persekutuan' adalah memadai kerana peruntukan sedia ada berhubung agama itu adalah yang terbaik bagi negara ini.

MCA mengulangi pendirian menyokong semangat Perlembagaan Persekutuan dan menolak sebarang perubahan yang dilakukan sewenang-wenangnya mahupun cadangan untuk memindanya kerana ia menjejaskan kebebasan dan kehidupan rakyat Malaysia.

"Kami mengiktiraf Islam sebagai agama rasmi Malaysia dan hak umat Islam dilindungi Perlembagaan Persekutuan dan hukum Syariah, dan bukannya kenyataan retorik PAS," menurut kenyataan parti itu lagi.   
Haji Hadi pelu melihat kini perpaduan yang dibawa oleh kepimpinan UMNO dalam menjadi parti tunggak Barisan Nasional. Bukan seperti PAS yang menjadi parti tunggangan DAP untuk mendapat kuasa memerintah.

Selasa, 8 Mei 2012

PTPTN DIMINTA MANSUH YURAN KUIN TERUS NAIK SIAPA LEBIH KEJAM

Dalam sibuk-sibuk Pakatan Rakyat memanipulasi kepala para Mahasiswa untuk turun berdemo di Dataran Merdeka baru-baru ini, Kolej Universiti Insaniah terus menaikan yuran pengajian bagi pelajar baru akan datang.

Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak hari ini mengakui yuran pengajian di Kolej Universiti Insaniah (KUIN) yang dimiliki kerajaan negeri, akan dinaikkan bermula Julai ini demikian seperti dilaporkan dalam Malaysiakini.

Jadi apa yang dilaporkan bahawa tindakan Mahasiswa yang berjuang untuk menghapuskan PTPTN itu adalah perjuangan kerana mereka merasakan mereka tertindas dengan PTPTN adalah tidak tepat berikutan dengan kenyataan kerajaan negeri Kedah.

Ternyata apa yang diperkatakan oleh pembangkang adalah hanya untuk membawa mahasiswa ini ke kancah politik kotor yang dicipta oleh Pembangkang.

Beliau diminta mengulas dakwaan Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri Datuk Seri Mahdzir Khalid berkenaan krisis kewangan KUIN sehingga menjejaskan pentadbiran kolej universiti itu semalam.

Antara lain, Mahdzir  berkata KUIN akan menaikkan yuran pengajian daripada RM60 kepada RM200 bagi setiap jam kredit mata pelajaran yang diambil oleh semua pelajar kolej universiti tersebut.
Wah!! ini kenaikan  yang amat drastik hingga melebihi dari seratus peratus kenaikan dari bayaran asal yuran pembelajaran.

Kerajaan Pakatan Rakyat terus menekan rakyat tetapi menunding jari kearah kerajaan Barisan Nasional yang selama ini begitu banyak membantu pelajar dalam memberi taraf pelajaran yang tinggi.

Apa nak jadi dengan kerajaan depa ni agakanya.

BAPA BOREK ANAK RINTIK NURUL IZZAH SANGKAL MAJLIS FATWA


Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Ibrahim yang juga merupakan anak kepada Anwar ibrahim dan Wan Azizah hari ini membuat pertanyaan seolah-olah beliau menyangkal Majlis Fatwa Kebangsaan yang telah mengeluarkan fatwanya baru-baru ini dengan mengatakan bahawa 'Adalah haram buat umat Islam menyertai perhimpunan atau demonstrasi yang bertujuan tidak baik.'

Beliau membuat pertanyaan sebegini, Pertama, perhimpunan BERSIH 3.0 untuk pilihan raya bebas dan adil telah mendapat kebenaran serta kelulusan di bawah peruntukan Akta Perhimpunan Aman dan memenuhi syarat 'bertujuan baik' kerana tentunya tuntutan pilihanraya bebas dan adil tidak haram?
Bagi Sangkakala, pada awalnya himpunan tersebut memang baik dengan hanya duduk dan bantah, tetapi apabila peserta himpunan mula merusuh itu sudah menjadi tidak baik dan ini yang di maksudkan oleh majlis fatwa.

Penyangkalan kedua berbunyi, Arahan mahkamah melarang perhimpunan ke ruangan Dataran Merdeka adalah menafikan hak asasi rakyat dalam sebuah negara demokratik, oleh itu ia 'bertujuan tidak baik' dan menimbulkan 'suasana konfrontasi'. Justeru, adakah tindakan ini haram?

Arahan mahkamah itu dibuat untuk mengelakkan kejadian seperti kejadian pada 28 april yang lalu dan pihak kerajaan telah memberi pilihan supaya ianya dilakukan di stadium, tetapi ianya di langgar oleh pihak penganjur, dan mungkin juga ada niat untuk melakukan huru-hara dan ianya adalah haram.

Ketiga, tindakan berlebihan pihak berkuasa mengepung dan menghalang orang ramai bersurai secara teratur dan aman serta tindakan menggunakan kekerasan berlebihan seperti gas pemedih mata, pancutan air kimia, pukulan dengan cota dan kekerasan yang diperlakukan segelintir anggota polis secara am -adakah semuanya haram?

Yang sebenarnya pihak polis hanya melakukan hadangan serta benteng tetapi pihak polis telah diserang dahulu oleh peserta himpunan setelah Azmin Ali mendapat isyarat dari Anwar Ibrahim dan oleh yang demikian pihak polis terpaksa mengambil tindakan tegas setelah mendapati peserta boleh mendatangkan kecederaan serta kemusnahan harta benda. Ini adalah tidak dikira haram kerana bertujuan untuk menyelamatkan harta benda serta menjaga keamanan dan tanggungjawab yang diberikan oleh berjuta-juta rakyat Malaysia.

Keempat, Pengerusi Jawatankuasa, Prof Emeritus Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin juga menyebut: "Tindakan merusuh, mewujudkan kacau bilau dan merosakkan harta benda awam adalah suatu perbuatan yang ditegah Islam. Malah niat untuk menjatuhkan negara yang sah di sisi undang-undang melalui penganjuran demonstrasi seumpama itu juga haram di sisi agama." Oleh demikian bagaimana fatwa tindakan umat Islam di Tunisia, Mesir, Libya dan kini Syria ke atas kerajaan masing-masing yang sah di sisi undang-undang juga haram?
Bagi negara-negara yang disebutkan oleh Nurul Izzah ini, majoriti rakyatnya bangkit untuk menuntut, bukan seperti BERSIH yang hanya ada beberapa kerat sahaja yang menunjukkan rasa tidak puas hati, jadi majoriti rakyat Malaysia berpuas hati dengan pentadbiran kerajaan yang ada sekarang.

Kelima, apakah fatwa untuk menipu di pilihanraya dengan berbagai kaedah seperti menghalang rayuan mahkamah dibuat di atas kesahihan Daftar Pemilih (Akta Pilihanraya - Seksyen 9A), menghalang wakil-wakil parti dan bukan parti menyaksikan dan menyemak kad pengenalan pengundi dengan Daftar Pemilih pada hari mengundi (Akta Kesalahan Pilihanraya - Seksyen 26A (2) dan (3)), persempadanan kawasan pilihanraya tidak adil melalui pindaan Artikel 116 Perlembagaan Persekutuan mengenai nisbah perbezaan jumlah pengundi tidak melebihi 15% setiap kawasan, penyalahgunaan undi pos, akses media terhad untuk semua parti politik, pengunaan politik wang merasuah pengundi dan pengunaan pengundi hantu - adakah ia haram?
nampaknya Nurul Izzah tidak diberikan pendidikan agama yang selayaknya oleh Anwar Ibrahim, fatwa hanya dikeluarkan apabila ada bukti yang sahih, kalau setakat bercerita dan bercakap, itu boleh menimbulkan fitnah dan ianya adalah haram serta berdosa, nyatakan bukti dulu baru minta Majlis Fatwa menyemak kembali fatwa berkenaan.

Keenam, apakah fatwa mengenai sebuah kerajaan yang dibentuk berdasarkan pilihanraya yang tidak bebas dan tidak adil - adakah ia kerajaan haram?

Ini pertanyaan yang agak bodoh dari Nurul Izzah, jika pilihanraya di Malaysia dikatakan tidak adil, seperti yang Sangkakala jawabkan secara amnye tadi, tunjukkan bukti, jangan hanya bercakap sahaja, semasa bapa beliau menjawat jawatan menteri dan akhir sekali timbalan Perdana Menteri, kenapa semua soalan-soalan ini tidak di kemukakan? Kenapa baru kini?

Jadi bagi Sangkakala, suruh PAS keluarkan fatwa pula untuk menjawab segala soalan yang dikemukakan, sudah pastinya jawapan yang berbeza akan diberikan dan sudah tentu PAS akan menghalalakan semua perbuatan yang dilakukan oleh peserta himpunan kerana PAS akan sentiasa menghalalkan cara dalam tujuan untuk menjadi pemerintah.

MALANG LAGI MELANDA MAK TOM IBU KEPADA AZMIN


Setelah Mak Tom keluar didalam Buletin Utama dua tiga hari lepas dengan harapan untuk menginsafkan anak lelakinya yang bernama Azmin, malang sekali lagi menimpa ibu tua ini apa bila di maki dan di hina oleh seorang lagi anak lelaki beliau.

Anak lelaki yang Sangkakala sebutkan disini ialah Azwan Haji Ali yang secara terbuka mengatakan ibunya itu seorang barua di dalam laman twitter milik beliau baru-baru ini. Dalam cacian di laman sosial itu, Azwan telah di kutuk oleh orang ramai yang mengaggap bahawa beliau juga adalah anak derhaka.

Azwan yang sebelum ini dikatakan bermusuh dengan Ummi Hafilda  yang kini sedang giat memberi ceramah agar rakyat tahu siapa Azmin serta Anwar telah melakukan ibadah Umrah dan sepatutnya dalam keadaan sekarang beliau diharapkan dapat menenangkan ibu nya itu. Azwan juga sebelum ini memohon maaf secara terbuka kepada Ummi dan berharap agar perkara yang lepas dibairkan berlalu begitu sahaja tanpa ada rasa dendam tambahan pula mereka adalah adih beradik.

Tapi apa yang telah terjadi kini? Kenapa Azwan sanggup memaki ibu tua itu? Apakah ibadah Umrah Azwan diterima jika itu perlakukan yang dilakukan terhadap ibunya sendiri? Kenapa Azmin yang di sebut tapi Azwan pula yang melompat? Setelah diselidiki, barulah Sangkakala teringat satu kenyataan Azwan juga di dalam akaun twitter milik beliau yang menyatakan bahawa beliau amat berharap agar Azmin menjadi Menteri Besar Selangor pada masa akan datang untuk menggantikan Khalid Ibrahim atau lebih dikenali sebagai Khalid GAGAP.

Kisah ini pasti amat memilukan bagi seorang ibu yang mengharapkan supaya di akhir-akhir usia, Mak Tom sudah pastinya berkeinginan untuk berada disampin anak-anak, bukannya mendapat makian serta hinaan sedemikian rupa.

Sangkakala harap agar Mak Tom bersabar dengan tingkah laku anak-anaknya itu, ingatlah Allah itu maha mengetahui dan hukuman pada zaman sekarang tidak perlu tunggu masuk ke liang lahad, di atas dunia kita sudah dapat melihat akan musibah yang bakal melanda mereka..wallahualam.

Isnin, 7 Mei 2012

LIM GUAN ENG DILEMPAR KERANA ADA GIRLFRIEND

Wah kalau betul apa yang Sangkakala dengar ni, ini satu lagi berita yang hangat.

Lim Guan Eng dikatakan mempunyai kekasih gelap dan telah diketahui oleh isteri beliau yang berada di Melaka.

Haha, nampaknya sorang lagi pemimpin Pakatan Rakyat ada isu.

Menurut berita yang Sangkakala terima, kisah ini terjadi apabila isteri LGE menemui bukti tentang hubungan wanita itu dengan teman wanitanya.

Isteri LGE dikatakan telah naik angin dan terus melempar bekas abu roko hingga terkena kepala LGE, malang nasib beliau tak pandai simpan rahsia sama maca Anwar dan Azmin.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Ahad, 6 Mei 2012

APA PULAK KATA MAJLIS SYURA PAS

Majlis Fatwa Kebangsaan hari ini mengeluarkan fatwa bahawasanya umat Islam yang berhimpun dan mendatangkan huru hara adalah haram.

Majlis Fatwa bersependapat begitu berikutan sekarang ini rakyat telah diperlihatkan dengan demonstrasi yang membawa kepada kemusnahan harta benda awam serta kerosakan yang melampau.

Pada 28/4 yang lalu, perhimpunan BERSIH yang diketuai oleh S.Ambiga telah menjadi huru-hara.

Lebih mengejutkan lagi apabila PAS yang mengatakan bahawa mereka adalah parti yang memperjuangkan Islam merestui pengikut-pengikut mereka menjadi ala-ala pengganas yang bertindak menyerang anggota polis.

Nik Aziz Nik Mat, selaku mursyidul am PAS juga telah mengakui bahawa PAS ada memberikan sumbangan berupa wang kepada para peserta bagi menghadiri perhimpunan tersebut, ini jelas menunjukkan PAS manyokong himpunan yang diharamkan oleh Majlis Fatwa ini.

Yang menghairankan ialah, adakah ulamak-ulamak didalam PAS tidak mengetahui bahawa himpunan ini boleh menjadi haram apabila ianya membawa kepada kemudaratan bukan hanya terhadap peserta, pihak berkuasa malah kepada para peniaga di sekitar kawasan tersebut.

Sangkakala harap selepas ini tidak akan ada lagi himpunan seperti ini setelah kita semua mengetahui bahawa ianya adalah haram.


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

NAJIB ATAU ANWAR YANG PERLU MOHON MAAF

Kenyataan Ketua Penerangan Angkatan Muda Keadilan mendesak supaya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib memohon maaf diatas keganasan polis terhadap peserta himpunan BERSIH baru-baru ini. Nampak sangat Ketua Penerangan ni bodoh kayu, polis yang berada di situ tidak di bawa oleh Perdana Menteri dan terbukti bahawa pasukan polis yang bertugas di serang oleh PENGGANAS-PENGGANAS HIMPUNAN.

Berbeza pula dengan PENGGANAS-PENGGANAS ini, mereka memang sengaja dikumpulkan oleh Anwar, Ambiga, A.Samad Said dan lain-lain utnuk berhimpun seterusnya mencetuskan kekecohan, jadi dalam kes ini siapa yang perlu minta maaf? Najib atau Anwar?

Seluruh rakyat Malaysia merasakan bahawa keganasan ini berpunca setelah Anwar sampai ke lokasi himpunan dan memberi isyarat tangan kepada Azmin walaupun ianya di nafikan dengan mengatakan bahawa itu hanyalah isyarat untuk Azmin berunding dengan pihak polis.

Ketua Penerangan dengan ketua Umum sama je bengapnya.

LAYAK KE A.SAMAD SAID DIGELAR SASTERAWAN

Gelaran Sasterawan Negara tidak layak jika diberikan kepada A.Samad Said ekoran dari himpunan BERSIH yang telah berlaku pada tragedi 28/4 yang lalu. Orang yang dianggap sebagai seniman ini lebih layak di gelar seniman atau sasterawan kerana tindakan beliau yang mencetuskan perbalahan diantara peserta himpunan dengan polis.

Seluruh rakyat Malaysia mengharapkan bahawa keamanan akan dibawa dengan penuh berhemah oleh pak Samad tetapi kejadian sebaliknya telah berlaku.

Sebagai seorang sasterawan, pak Samad sepatutnya mengekalkan keharmonian dan bukannya membawa rakyat ke gelanggang pertelingkahan sperti yang telah terjadi.

Sangkakala telah keluarkan tak lama sebelum himpunan berlangsung dimana, Sangkakala telah menjangkakan bahawa pak Samad tidak akan mampu untuk mengawal peserta himpunan dari melakuka keganasan.

Malam tadi telah diadakan satu majlis yang mengatakan bahawa Pak Samad layak digelar sasterawan rakyat oleh sekumpulan seniman bebas, mungkin hati pak Samd berbunga-bunga mendapat gelaran itu, tetapi yang sebenarnya gelaran tersebut hanyalah sindirian terhadap beliau yang menyatakan bahawa beliau adalah sasterawan keganasan himpunan.

Dalam usia senja sepatutnya pak Samad yang disegani membawa anak-anak muda serta rakyat supaya bersatu padu dan bukannya membawa mereka ke jalanan dan berdemo bersama-sama dengan pendokong LGBT, S.Ambiga.

Tindakan pak Samad tidak lebih dari rasa kecewa kerana mungkin buku-buku tulisan beliau tidak mendapat sambutan oleh rakyat, ini Sangkakala berani nyatakan berikutan dakwaan beberapa orang rakan yang mempersoalkan kenapa seorang seniman berada didalam kelompok orang yang menyatakan bahawa mereka memperjuangkan tentang ketelusan pilihanraya, dimana pak Samad hendak berdiri didalam situasi begini? Adakah beliau ingin menjadi calon pilihanraya akan datang?

Jika benar dengan apa yang didakwa oleh rakan-rakan Sangkakala tentang buku-buku pak Samad, mungkin Sangkakala boleh berikan satu cadangan disini, apa kata jika pak Samad menjual buku-buku penulisan beliau kepada peserta himpunan yang dikatakan mencecah ratusan ribu orang walaupun pada pandangan Sangkakala hanya melibatkan beberapa puluh ribu sahaja, itu mungkin lebih baik dan sudah tentu pak Samad akan memperolehi keuntungan.

Sabtu, 5 Mei 2012

AMBIGA PERLU BERTANGGUNG JAWAB KATA PENIAGA KUALA LUMPUR

Sekumpulan peniaga ibu kota hari ini berkumpul di hadapan Kompleks Pertama di pusat bandar raya bagi menuntut pampasan dan ganti rugi kerana didakwa kerugian susulan perhimpunan BERSIH 3.0 pada Sabtu lalu.

Peniaga sekitar Jalan Tuanku Abdul Rahman, Masjid India, Sogo, Kompleks Pertama dan Campbell hadir menuntut pampasan tersebut dan membantah perhimpunan BERSIH diadakan di kawasan mereka selepas ini.

"Kami peniaga, tidak mahu BERSIH ini dijadikan acara di hadapan tempat perniagaan kami. Ia dibuat, dan telah menjejaskan perniagaan kami.

"Kami tetap menolak BERSIH (siri) satu, dua, tiga dan empat. Kami akan menentang BERSIH atau pihak yang mengganggu ketenteraman hingga ke darah titisan terakhir," kata peniaga Ikhlas Ridzuan.

Bahkan, beliau yang berniaga di Kompleks Pertama sejak 36 tahun lalu, turut menempelak perhimpunan BERSIH dengan menyifatkannya sebagai 'busuk'.

"Nama sahaja BERSIH tapi busuk. Kami tidak akan terima lagi sampah yang ke-empat," katanya.

Beliau juga menggesa Datuk Bandar Kuala Lumpur Tan Sri Ahmad Fuad Ismail supaya mengambil berat terhadap rintihan peniaga di kawasan perniagaan mereka itu - yang sering menjadi tempat demonstrasi - yang didakwanya "sudah terjejas teruk".

Beliau turut menggesa supaya "orang lain jangan kacau tempat" mereka untuk menjalankan perniagaan mereka.

Manakala seorang lagi peniaga di Kompleks Pertama Zainul Hanapiah Ahmad pula mendakwa sejak perhimpunan BERSIH yang pertama, peniaga di kawasan sekitar itu "tidak boleh menjalankan perniagaan" mereka.

Apatah lagi, katanya, ura-ura perhimpunan seumpama itu akan diadakan buat kali yang keempat.

"Kita bantah perhimpunan BERSIH 4 yang diadakan. Saya berharap pihak berkuasa mengambil tindakan tegas terhadap pihak yang mengancam keselamatan," katanya.

Sementara itu, Presiden Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia (IKHLAS) Mohd Ridzuan Abdullah mendesak Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein mengambil tindakan terhadap pengerusi bersama BERSIH Datuk S Ambiga.

"Jangan tangkap ikan bilis sahaja... Peniaga takut nak keluar (untuk berniaga) dan menjejaskan perniagaan mereka," katanya sambil memberi amaran tidak akan mengundi Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum jika perhimpunan ini diadakan.

Mohd Ridzuan juga berkata beliau tidak teragak-agak untuk "duduk" bersama-sama dengan peniaga sekitar Kuala Lumpur, di hadapan rumah Ambiga bagi menuntut pampasan di atas kerugian yang dialami dan membantah sekiranya BERSIH 4 diadakan.

Bercakap kepada media selepas perhimpunan tersebut , Mohd Ridzuan menjelaskan pihaknya akan berhimpun secara aman di rumah pemimpin BERSIH itu hanya untuk tujuan tersebut.

Bagaimanapun, pihaknya akan membatalkan hasrat tersebut sekiranya Kementerian Dalam Negeri mengambil tindakan terhadap Ambiga.

"Wujud pula nak buat BERSIH 4, kita minta peniaga bangkit menentangnya... Kami merayu kepada polis supaya mengambil tindakan kepada Ambiga.

"Jangan lari, kami kejar untuk dapatkan pampasan," katanya sambil merayu kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak membantu peniaga di situ.

Dalam perkembangan berkaitan, IKHLAS membuka kaunter untuk mengumpulkan para peniaga yang didakwa terjejas akibat perhimpunan tersebut.

Setakat ini, pihaknya kini telah mengumpul kira-kira 200 peniaga dalam tempoh dua hari bermula semalam. Mereka akan berada di kompleks tersebut selama seminggu.

Mohd Ridzuan berkata selepas itu mereka akan mengkaji jumlah kerugian yang dialami oleh peniaga sebelum membuat laporan polis.

Menurutnya, pada BERSIH 2.0 mereka merekodkan sebanyak 317 peniaga telah membuat laporan polis. Jumlah kerugian yang dicatatkan adalah sebanyak lebih RM800,000.

Dalam perhimpunan yang diadakan, mereka turut merentangkan kain pemidang membantah BERSIH 3.0.


psssttt..Aci kena jawab tau ka ini hal..

IBU AZMIN MENANGIS SAMBIL MENGATAKAN AZMIN ANAK DERHAKA


Kasihnya ibu membawa ke syurga, itu ungkapan yang selalu kita dengar dan selalu menjadi panduan agar kita tidak sesekali menderhaka terhadap ibu dan bapa apatah lagi mereka kini sudah berada di umur senja.

Tetapi tidak bagi Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali yang memang boleh dianggap derhaka kepada ibunya Che Tom yang selama ini mengadu bahawa Azmin sudah lama tidak menjengah beliau malah langsung tidak pernah memberi apa-apa bantuan bagi menyara hidup ibu tua ini.

Ibu Azmin pernah dilaporkan dalam keadaan sakit dan meminta supaya Azmin datang menjengah beliau akibat dari kerinduan yang teramat sangat terhadap anak lelakinya itu. Namun apa yang dihajati oleh ibu malang ini, anak yang diharapkan datang menjengah langsung tidak kelihatan, malah yang hanya kedengaran hanyalah cerita dari mulut ke mulut yang mengatakan Azmin berada disana sini.

Lebih memilukan hati seorang ibu ini apa bila baru-baru ini telinga beliau didendangkan dengan pendedahan gambar perlakuan sumbang yang dikatakan mirip kepada anak lelakinya itu, malah ada di kalangan adik beradik Azmin sendiri mengatakan bahawa 99.99% gambar tersebut adalah Azmin.

Betapa aibnya seorang ibu apa bila mengetahui ini kepribadian anak yang ditunggu-tunggu kepulangannaya.

Sangkakala berasa amat sedih dan kecewa, kerana Azmin yang Sangkakala anggap bertuah kerana masih lagi mempunyai ibu tidak langsung menghargai pengorbanan ibunya yang telah membesarkan beliau, menjaga sakit demam semasa kecil, makan minum, pakaian dan sebagainya, bila Azmin berada didalam kelompok Anwar, maka hilanglah jasa ibu tua ini, yang ada hanyalah jasa Anwar bin Ibrahim.

Malam ini dikhabarkan ibu Azmin akan muncul di TV3, dalam keadaan menangis hiba ibu ini dikatakan telah mengisytiharkan bahawa Azmin haji Ali adalah anak derhaka. Astaghfirullah, taubatlah Azmin sebelum ibumu mngadap illahi.

PELAJAR BERANI KETAKUTAN BILA DITAHAN POLIS


Khalid Ismath, 22, ditahan sejurus sampai di ibu pejabat polis kontinjen Kuala Lumpur ditemani ibu bapa, sanak saudara dan sekumpulan aktivis mahasiswa.

Khalid dalam Facebook sebelum ini menulis: "Saya setuju jika semua polis dibunuh. Kerana begini caranya mereka melayan rakyat. Jadi setiap kali demo, tidak ada rundingan dengan polis lagi. Lawan tetap lawan."

Status itu dipercayai berkaitan dengan layanan polis semasa perhimpunan BERSIH 3.0 genap seminggu lalu.

Menurut bapanya Ismath Mohd Habib, polis yang datang ke rumahnya di Klang semalam tidak menyatakan hasrat menahan Khalid.

Beliau juga tidak nampak alasan untuk pihak berkuasa berbuat demikian kerana berpendapat anaknya bukan penjenayah atau "mat rempit".

Pada jam 11.30 pagi tadi, beliau dipindahkan ke ibu pejabat polis daerah Cheras untuk siasatan lanjut.

Kalau dah rasa diri tu handal sangat sampai kata sokong semua polis di bunuh, yang pegi bawa mak bapa kaum keluarga semua tu buat apa? berani buat kena berani tanggung, jangan hanya berani menulis di facebook, buat malu kawan-kawan je.

AZMIN DAN ANWAR SAMA TARAF

Anwar Ibrahim hari ini mempertahankan anak didik beliau, Azmin Ali berkenaan dengan gambar yang dikatakan mirip Timbalan Presiden PKR itu. Anwar juga mengatakan bahawa ini adalah konspirasi UMNO bagi menjatuhkan Azmin.

Bak kata pepatah, kemana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi, begitulah juga Azmin yang menjadikan Anwar sebagai idolanya memang akan mengikut apa juga rentak yang dilakukan oleh Anwar.

Anwar sudah pasti akan mempertahankan Azmin kerana kalau Anwar mengiyakan perkara tersebut, maka Azmin pula akan mengatakan bahawa video Chinadoll yang lalu juga betul.

Hahaha.. apa Azmin buat Anwar pertahan, apa Anwar buat Azmin pertahankan, jadi apa nak dikisahkan sangat tentang video ni. Dah memang terang sangat gambar tu.

NAH KENYATAAN MAHASISWA YANG ADA AKAL


Ini baru mahasiswa yang dikatakan berakal dan ada wawasan tersendiri, bukan hanya mengikut telunjuk pembangkang (pembangang) ..

Jumaat, 4 Mei 2012

SUHAKAM MENGHINA HAK ASASI MANUSIA

Suruhanjaya Hak Asasi Manusia mengeluarkan kenyataan didalam Malaysiakini melalui timbalannya Dr Khaw Lake Tee yang mengatakan bahawa tindakan polis melepaskan gas pemedih mata melanggar hak asasi manusia kerana membahayakan keselamatan orang awam.

SUHAKAM juga mengatakan bahawa tembakan gas pemedih mata di sepanjang Jalan Pudu itu walau pun tidak disasarkan kepada hospital serta kemudahan awam lain ianya tetap melanggar hak asasi.

Itu adalah kenyataan SUHAKAM, tetapi bagaimana pula dengan berarak di sepanjang jalan tersebut? Tidakkah ianya melanggar hak asasi manusia? Adakah peserta-peserta BERSIH 2 sahaja yang disifatkan sebagai manusia dan orang yang berada di sekeliling kawasan berkenaan bukan manusia yang mana mereka juga mempunyai hak asasi?

Penganjur BERSIH 2.0 dan 3.0 perlu dikenakan tindakan melanggar hak asasi manusia kerana menganggu ketenteraman awam dan ianya melebihi dari peserta himpunan.

Dalam kes ini, SUHAKAM diminta untuk tidak mengambil tindakan berat sebelah dengan hanya mengatakan bahawa pihak berkuasa salah dan melanggar hak asasi, SUHAKAM juga perlu mengetahui bahawa anggota keselamatan itu adalah manusia, bukannya haiwan.

Bagi Sangkakala, SUHAKAM dilihat menghina hak asasi manusia dengan sokongan berat sebelah yang di tunjukkan semasa himpunan BERSIH 2.0 dan 3.0.





Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

AZMIN CARI MODAL UNTUK BERTANDING

Azmin Ali telah menghantar tuntutan kepada akhbar Utusan Malaysia berikutan tersebarnya gambar perlakuan seks mirip beliau didada akhbar tersebut.

Azmin yang menafikan sekeras-kerasnya gambar tersebut adalah beliau telah menuntut ganti rugi sebanyak RM 100 juta daripada Utusan yang dikatakan telah mengaibkan beliau.

Pelik pula Sangkakala, kenapa saman Utusan tapi tak saman si pengedar gambar tersebut? Utusan hanya mengambil gambar dari laman blog.

Mungkin juga Azmin sengaja membuat tuntutan begitu kerana beliau merasakan peratusan beliau untuk menjadi Menteri Besar amat tipis kini akibat dari tersebarnya gambar-gambar yang mengaibkan ini.

Atau mungkin juga Azmin mengambil kira sekiranya beliau berjaya dalam tuntutan tersebut, maka jika tidak bertanding pun tidak mengapa dan beliau selesa mendapat wang sebegitu banyak.

Azmin lupa bahawa sekiranya gambar tersebut adalah betul, kemungkinan orang yang membuat rakaman itu adalah orang PKR sendiri yang mahu melihat kejatuhan Azmin dari dunia politik dan bukanlah dari atau konspirasi Barisan Nasional, ini semua kita boleh lihat dari beberapa orang yang tidak suka dengan Azmin di dalam parti tersebut.



Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

PEMBANGKANG MULA KECUT AKIBAT TINDAKAN PESERTA BERSIH

Dalam kenyataan Timbalan Presiden PAS didalam Harakahdaily semalam jelas melihatkan bahawa parti pembangkang kini dalam dilema apa bila semua media tentang keganasa peserta himpunan pada hari tersebut.

Mat Sabu mengatakan bahawa selagi media melaporkan bahawa keganasan berpunca dari polis, maka kemarahan rakyat akan lebih membara.

Bagi Sangkakala pula, kenyataan yang disebutkan oleh Mat Sabu itu tidak lebih dari ayat mengugut supaya media serta orang ramai yang ada di tempat kejadian pada hari tersebut mendiamkan diri dan segala masalah yang dinyalakan oleh peserta himpunan tidak diketahui umum.

Beliau juga berkata dengan tersebarnya gambar-gambar yang menunjukkan betapa kejamnya polis terhadap orang ramai membuatkan rakyat semakin benci kepada kerajaan, Sangkakala menyangkal dakwaan serta tuduhan ini, ini kerana setiap gambar yang di keluarkan oleh pembangkang sudah pasti akan dibalas dengan gambar asli kejadian.

Sebagai contoh, kejadian kenderaan polis yang diterbalikkan di SOGO, dalam kejadian tersebut, pemandu kenderaan telah diserang oleh perusuh-perusuh hingga menyebabkan beliau mengalami kecederaan serius di kepala, dan kenderaan tersebut hilang kawalan apabila beliau dalam keadaan separuh sedar setelah kepala beliau terkena batu yang dilempar oleh perusuh dan dakwaan mengatakan ada mangsa di bawah kenderaan itu adalah tidak benar sama-sekali.

Bagai mana Mat Sabu juga mengatakan bahawa, dengan permohonan maaf Ketua Polis Negara jelas menunjukkan bahawa pihak polis bersalah dalam hal ini, agaknya Mat Sabu lupa dalam sidang media di Pejabat PKR, seorang pemuda cina yang merupakan ahli PKR telah menempelak Anwar Ibrahim dihadapan berpuluh-puluh orang wartawan, dan pemuda ini telah diseret keluar oleh pengikut PKR sendiri dan ada cubaan memukul beliau di luar bilik persidangan.

Pembangkang kini kehabisan modal serta isu untuk dibangkitkan berkenaan isu BERSIH, rakyat kini dapat menilai bahawa mereka (pembangkang) ini sememangnya pengganas dan akan mengganas dengan lebih ganas lagi jika mereka memerintah.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Khamis, 3 Mei 2012

AZMIN TERKELUAR DARI SENARAI MENTERI BESAR SELANGOR

Kita dikejutkan dengan pendedahan gambar-gambar porno yang dikatakan mirip kepada Timbalan Presiden PKR baru-baru ini. Apa yang dapat dilihat ialah, perkara ini seolah-olah dirancang oleh kepimpinan tertinggi parti itu juga, ini dapat kita perhatikan dalam beberapa sudut dan Sangkakala akan nyatakan satu demi satu dalam artikel kali ini.

Cuba kita lihat dalam akhbar Selangorkini baru-baru ini, kita dapat melihat bahawa 3 bentuk artikel yang membabitkan Nurul Izzah iaitu naib Presiden PKR yang juga adalah anak kepada Anwar Ibrahim sebagai ketua umum dan Wan Azizah sebagai Presiden PKR itu sendiri. Persoalannya ialah, kenapa Selangorkini, akhbar tabloid yang dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan negeri Selangor beriya-iya sangat mempromosikan Nurul Izzah yang merupakan Ahli Parlimen Lembah Pantai yang terletak di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur?

Adakah ini salah satu cara untuk mempromosikan Nurul Izzah sebagai calon ADUN di Selangor dalam PRU13 nanti dan sekiranya Pakatan Rakyat masih memerintah negeri itu Nurul Izzah akan diangkat sebagai Menteri Besar wanita yang pertama di tanah air ini?

Dari aspek lain pula, Azmin kini menduduki tangga kedua tertinggi dalam kepimpinan PKR dan perlu diingat, semasa pemilihan PKR yang lalu kalau tidak silap, Nurul Izzah juga ada menawarkan diri untuk bertanding bagi merebut jawatan tersebut dan kemudiannya menarik diri.

Jika kita mengkaji semula situasi ini, tidak mustahil jika ianya dilakukan untuk memberikan Nurul Izzah laluan mudah dalam memenangi kerusi timbalan presiden mahupun presiden setelah gambar-gambar yang amat memalukan ini tersebar di blog-blog serta media-media lain.

Jika Nurul Izzah memenangi kerusi timbalan presiden, dan jika beliau bertanding sebagai ADUN negeri Selangor, sudah tentulah beliau akan menjadi Menteri Besar, dan Azmin akan mejadi mangsa keadaan dimana gambar-gambar tersebut menjadi liabiliti kepada dirinya.

Bagaimana pula dengan Azmin yang selama ini bercita-cita untuk memegang jawatan presiden dengan keaiban yang ada sekarang ini? Adakah ianya akan menjadi bayang-bayang atau ianya akan menjadi kenyataan?

Kita perlu faham bahawa politikAnwar Ibrahim sememangnya kotor sejak dari dalam UMNO lagi, dan kekotoran itu juga yang menjadi badi didalam UMNO sebenarnya. Adalah tidak mustahil sekiranya beliau bercita-cita untuk menjadikan PKR adalah sebuah parti keluarga dimana semua jawatan tertinggi adalah dimiliki oleh anak-beranak beliau.

Percaturan politik Anwar bukan sahaja didalam parti, tetapi kini beliau sedang cuba menyalakan api kebencian rakyat terhadap kerajaan dengan mengatakan kerajaan ini zalim dan sebagainya. Sedangkan kezaliman itu ada dalam diri Anwar Ibrahim sendiri tetapi beliau telah menyorokkan serta menyimpannya dengan janji-janji manis yang di taburkan.

ORANG DALAM GAMBAR NI HANYA PANDAI BERCAKAP



Setelah apa yang terjadi di Dataran Merdeka pada 28 april lepas, nampaknya Sallahuddin Ayub hanya pandai berkata-kata, tetapi ternyata beliau tidak mengetahui apa yang terkandung dalam setiap patah perkataan yang keluar dari mulut beliau.

Beliau mengatakan bahawa dalam himpunan BERSIH 3.0 itu jelas kelihatan pihak polis melakukan kekejaman terhadap orang ramai.

Persoalannya ialah, adakah orang ramai yang disebut oleh Salahuddin itu adalah orang awam atau peserta himpunan? Kedua-dua ini ada bezanya, jika peserta himpunan, meraka memang telah datang untuk melakukan demonstrasi dan jika orang awam mereka datang untuk beriadah.

Jika mengikut kata Salhuddin, ianya seolah-olah menggambarkan bahawa pihak polis dengan sewenang-wenangnya mahu mengambil tindakan terhadap rakyat, sedangkan itu tidak berlaku sama sekali.

Pihak polis mengambil tindakan setelah peserta merempuh masuk ke dalam kawasan Dataran Merdeka yang telah dilarang oleh Mahkamah Majistret Kuala Lumpur dan ianya menjadi tempat larangan bermula dari 28 april hingga 1 mei.

Jadi apa bila larangan ini dibuat, pihak polis mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan bagi menghalang daripada peserta- peserta ini masuk ke kawasan tersebut. Dan pihak polis juga telah mengambil tindakan yang sewajarnya dengan cara membuat benteng pertahan badan selain dari benteng plastik kawat berduri serta pagar yang mana semuanya di rempuh oleh para peserta himpunan.

Tetapi, dengan apa yang dikatakan oleh Salahuddin seolah-olah, pihak polis perlu membiarkan sahaja apa yang terjadi, dan membiarkan sahaja keadaan menjadi huru-hara dan itu mungkin dikatakan oleh pemimpin bangang PAS seperti Salahuddin adalah yang terbaik. Sedangkan mengikut  Akta Himpunan Aman 2011 telah memperuntukkan bahawa Akta ini memberi kuasa kepada polis untuk mengeluarkan arahan bersurai menggunakan kekerasan yang munasabah sekiranya sesuatu perhimpunan itu menyalahi peraturan. Adakah pihak penganjur mengikut atau meminta pengikutnya supaya mengikut peraturan yang telah ditetapkan?
Sangkakala tetap mengatakan polis di Malaysia dan pihak Kementerian Dalam Negeri adalah yang terbaik kerana tiada langsung kehilangan jiwa di laporkan berlaku. Dan ini membuktikan bahawa pasukan PDRM telah menjalankan tugas dengan sempurna. Tahniah PDRM serta KDN.